Lijnzaadolie doet meer dan meer vet verbranden en makkelijker afvallen

Spread the love

Lijnzaadolie is afkomstig het zaad van vlas. Dit zijn kleine, bruine, ovaalvormige zaadjes die bekend staan als superfood. Dat dankt dit lijnzaad aan zijn grote hoeveelheid gezonde omega 3-vetzuren. Onze moderne voeding wordt namelijk steeds armer aan deze gezonde vetzuren. Daarnaast vind je in lijnzaad veel voedingsvezels, vitaminen B1 en B2 en mineralen als magnesium, kalium, zink en calcium. Deze bestanddelen benadrukken de vele gezondheidsvoordelen van lijnzaadolie. Lijnzaad en lijnzaadolie worden in steeds meer gezonde voedingsproducten gebruikt, vooral in zelf gemaakte salades, pannenkoeken smoothies of in combinatie met alle soorten onbewerkte natuuryoghurt en kwark.

Waarom kun je voortaan dus maar best meer lijnzaadolie gebruiken?

Lijnzaad en lijnzaadolie hebben een hoge voedingswaarde. Lijnzaad is vooral rijk aan:

  • Vitaminen: vooral B1, B2, B3, B6 en vitamine B11 (foliumzuur), 
  • Mineralen: zoals calcium, magnesium, kalium, zink, mangaan, ijzer, koper, selenium, fosfor en molybdeen
  • Voedingsvezels
  • Sterke antioxidanten
  • Hoogwaardige eiwitten

Wat zijn de voordelen van lijnzaadolie en omega-3 vetzuren?

Van omega 3-vetzuren is bekend dat ze je gezondheid verbeteren en op het gewenste niveau houden. Deze gezonde vetzuren verbeteren niet alleen de gezondheid van je hersenen. Ze stimuleren tegelijk je hartfunctie, zorgen voor een beter humeur, werken sterk ontstekingsremmend en betekenen een geweldige verjongingskuur voor je huid, haar en je nagels. Lijnzaadolie bevat tussen de vijftig en zestig procent omega 3-vetzuren in de vorm van alfa-linoleenzuur (ALA). Hoewel in visolie ook veel omega 3-vetzuren aanwezig zijn, kiezen we steeds meer voor lijnzaadolie. Dat is vooral een uitstekende keuze voor diegenen die geen of nauwelijks vlees of vis eten. Het is een ideale keuze als je liever geen vlees of vis eet.

Lijnzaad doet je makkelijker afvallen 

Het klinkt natuurlijk supergezond, al die goede voedingsstoffen die in lijnzaad zitten. Naast zijn hoge concentratie aan vitaminen, mineralen en eiwitten is lijnzaad ook rijk aan voedingsvezels. Die zijn onmisbaar als je iets aan je overgewicht wilt doen. Vezels geven je snel een langdurig voldaan gevoel waardoor je honger langer uitblijft en je dus minder eet.  Lijnzaad en lijnzaadolie bevatten ook veel gezonde en onverzadigde vetten. Dit soort vet is onmisbaar als bron van energie. Het linkt misschien eigenaardig, maar om meet opgeslagen vet te verbranden en makkelijker je overgewicht te verliezen moet je voortaan meer gezonde onverzadigde vetten eten.

Afvallen met lijnzaadolie in een gezond eetpatroon

Je mag nu niet gaan denken dat je met het eten van meer vezelrijke voeding plots zoveel sneller zult afvallen. Neen, lijnzaad en lijnzaadolie helpen je alleen meer vet verbranden en makkelijker afvallen als je ze inpast in een gezond en natuurlijk eetpatroon. Dat bestaat vooral uit:

  • Verse groenten en vooral groene bladgroenten: zoals spinazie, andijvie, alle soorten sla, broccoli, bloemkolen, alle soorten groene kolen, paksoi, Chinese kool, waterkers en tuinkers
  • Peulvruchten: naast erwten en alle soorten bonen zijn dat ook groentekiemen, kapucijner, linzen en kikkererwten
  • Vers fruit
  • Mager vlees: vooral magere biefstuk, rosbief en paardenvlees
  • Vette vis: wilde zalm, tonijn, forel, schol, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, sprot, haring en ansjovis
  • Onbewerkte noten, zaden en pitten: die zijn ongezouten, niet geroosterd en ongebrand
  • Onbewerkte natuuryoghurt, Griekse yoghurt, kwark en skyr

Andere gezondheidsvoordelen van lijnzaad en lijnzaadolie

Naast meer opgeslagen vet verbranden en makkelijker afvallen doen lijnzaad en lijnzaadolie nog veel meer voor je gezondheid. Lijnzaad en lijnzaadolie:

  • Helpt bij zowel constipatie (verstopping) als diarree
  • Stimuleren de gezondheid van je hart en je bloedvaten
  • Helpt je meer opgeslagen vet verbranden en makkelijker afvallen
  • Verlaagt een hoge bloeddruk
  • Is belangrijk voor de ontwikkeling van je hersenen
  • Beschermt tegen dementie en Alzheimer
  • Verbetert de gezondheid van je ogen
  • Is een echte verjongingskuur voor je huid
  • Werkt sterk ontstekingsremmend
  • Verbetert je slaap
  • Helpt tegen angst, stress en depressie
  • Verlaagt je risico op diabetes type 2
  • Zorgt voor een evenwichtig cholesterolgehalte: door je gezonde HDL- cholesterol te verhogen en de ongezonde LDL- variant te verlagen
  • Voorkomt opvliegers tijdens de overgang
  • Stabiliseert je bloedsuikerspiegel

Lees ook: Gezond voedsel dat je dagelijks zou moeten eten ook om af te vallen

Zo gebruik je lijnzaad en lijnzaadolie

Dit soort zaad kun je op meerdere manieren in je gezond en natuurlijk eetpatroon inpassen. Hou er wél rekening mee dat lijnzaadolie ongeschikt is om mee te bakken en te braden. Bij verhitting gaat er veel van de gezonde bestanddelen verloren en komen er zelfs ongezonde stoffen vrij. Lijnzaadolie gebruik je wel als dressing in je zelf gemaakte salades en je smoothie. Zowel lijnzaad als lijnolie kun je ook toevoegen aan yoghurt, Griekse yoghurt, kwark en skyr.

Lijnzaadolie van de eerste persing

Geef steeds de voorkeur aan lijnzaadolie van de eerste persing. Die behoudt zowel al zijn gezonde bestanddelen als zijn typische smaak. Lijnzaadolie bewaar donker en koel. En omdat deze olie snel oxideert, is het een goed om altijd kleine flesjes te kopen en het na openen binnen enkele paar weken op te maken.

Heel of gebroken (gemalen) lijnzaad?

Omdat je darmen de sterke buitenste laag van lijnzaad niet afbreken, kies je best voor gebroken of gemalen lijnzaad, dat is veel langer houdbaar. Lijnzaad en gebroken lijnzaad kun je best op een koele en donkere plaats bewaren.

Hoeveel lijnzaad mag je per dag?

Om van alle voordelen van lijnzaad maximaal te genieten gebruik je dagelijks tussen een en drie eetlepels lijnzaad. Dat komt overeen met een hoeveelheid tussen 10 en maximaal 30 gram lijnzaad. Hou dit minstens één maand, maar best langer vol. Volgens diëtisten eet je best nooit meer dan vijf eetlepels of 50 gram lijnzaad per dag.

Lijnzaadolie en medicijnen

Lijnzaadolie combineren met deze medicijnen is geen goed idee:

  • Bloeddrukverlagende medicijnen (bètablokkers)
  • Medicijnen die de bloedglucose reguleren (zoals insuline)
  • Bloedverdunners

Wil je lijnzaadolie aan je voedingspatroon toevoegen terwijl je medicijnen gebruikt? Overleg dan altijd eerst met je arts.

Ook interessant: Hoe je dikke darm natuurlijk reinigen?

Lijnzaad inpassen in je gezond eetpatroon

Er zijn vele manieren om lijnzaad en gebroken lijnzaad in je gezond en natuurlijk eetpatroon in te passen. Zo eet je meer lijnzaad in een gezond eetpatroon:

  • In je zelf gemaakte smoothies
  • Combineer het met onbewerkte natuuryoghurt, Griekse yoghurt, kwark of skyr zonder toevoegingen. 
  • Voeg lijnzaad toe aan je zelf gebakken brood, cake, koekjes, taart en andere gebakjes
  • Zelf gemaakte ontbijtgranen, muesli
  • Zelf gemaakte salades, sauzen, dressings, soepen en stoofschotels
  • Lijnzaad is een rijke bron van eiwitten en daardoor een gezonde vleesvervanger

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.