Matcha thee: Wat kan deze theesoort ook voor jouw gezondheid betekenen?

Spread the love

Matcha thee is een soort groene thee en wordt nu ook bij ons populair. Zeker voor wie iets aan zijn overgewicht wil doen. Maar matcha betekent voor je gezondheid veel meer dan afvallen alleen. Het wordt voornamelijk in poedervorm verkocht in betere natuur- en biologische winkels, maar nu ook meer en meer online. Daar vind je zonder twijfel het beste matcha poeder met de hoogste concentratie aan gezonde voedingsstoffen. Oorspronkelijk was matcha een Japans soort kruid, waarvan de bladeren werden vermalen. Op die manier werden alle  gezonde ingrediënten zoals vitaminen, mineralen, sterke antioxidanten en andere onmisbare nutriënten zoveel mogelijk behouden.

Wat kan matcha thee ook voor jouw gezondheid betekenen?

Japanners lossen het poeder op met water. Zo verkrijgen ze een schuimachtig mengsel dat bij heel wat (Japanse) theeceremonies wordt gebruikt. Hou je meer van een romige drank? Los dan het matcha poeder op in melk in plaats van in water. Matcha poeder maakt je thee bitterder. Daar zul je moeten aan wennen, maar hou vol. Het loont beslist de moeite. Matcha thee in een gezond en natuurlijk eetpatroon doet je niet alleen meer opgeslagen vet verbranden en makkelijker afvallen. Na een tijdje voel je je gezonder en beter in je vel dan ooit. Hou je niet van bitter? Verzacht dan de relatieve bitterheid van matcha thee natuurlijke zoetstof zoals stevia. Pas Matcha thee en poeder in je gezond en koolhydraatarm eetpatroon en je zult zeker afvallen.

De voedingswaarde van matcha thee

Naast allerlei vitaminen en mineralen bevat matcha poeder ook natuurlijke groene thee flavonoïden of catechines en de sterkste antioxidanten, tot maar liefst vier keer dan het zo geprezen groene thee. Antioxidanten zijn de beste verdedigers van je gezondheid. Ze beschermen je tegen de vrije radicalen die je lichaamscellen kunnen beschadigen, je ziek maken en je natuurlijk verouderingsproces kunnen versnellen. Om dezelfde voedingswaarde en gezonde voedingsstoffen naar binnen te krijgen zou je voor één kop matcha thee tien koppen gewone thee moeten drinken. Matcha thee is vooral rijk aan:

  • Vitaminen: vooral vitamine A en C
  • Mineralen: kalium
  • Voedingsvezels
  • Sterke antioxidanten
  • Aminozuren
  • cafeïne

Hoeveel en wanneer matcha thee gebruiken?

Om maximaal van alle gezonde voedingsstoffen te genieten drink je matcha thee bij voorkeur tussen twee maaltijden. Je drinkt deze gezonde theesoort best niet voor of direct na de maaltijd. Na 16 uur drink je best geen matcha tee meer. Dagelijks twee koppen matcha thee drinken is genoeg, meer wordt door diëtisten afgeraden.

Gebruik matcha poeder

Naast thee kun je matcha poeder ook toevoegen aan je zelf gemaakte smoothies, desserts, latté koffie en milkshakes. Soms wordt matcha poeder aak toegevoegd aan snoepen aan chocolade.

Matcha thee en poeder doen je makkelijker afvallen

Matcha zorgt voor een stabiele bloedsuikerspiegel. Dat doet je meer opgeslagen vet verbranden en  makkelijker afvallen. Gedurende de hele dag pieken en dalen deze waarden. Na elke maaltijd gaat je bloedsuikerspiegel fors de hoogte. Daardoor maakt je pancreas meer insuline aan. Wanneer je de overtollige glucose (suiker) uit je dagelijkse voeding niet nodig heeft, zal de insuline die omzetten en opslagen in lichaamsvet, vooral in je buikstreek. Door je bloedsuikerspiegel te stabiliseren en laag te houden zul je minder vet opslagen. Word het teveel aan glucose toch omgezet in lichaamsvet, dan zal je risico op diabetes type 2 sterk stijgen. Matcha thee en poeder passen perfect in een koolhydraatarm voedingspatroon om meer opgeslagen vet te verbranden en makkelijker af te vallen.

Matcha thee verlaagt je ongezonde LDL- cholesterol 

In matcha vinden we veel polyfenolen of sterke antioxidanten die je beschermen tegen vrije radicalen. Dit zijn moleculaire deeltjes die je DNA kunnen beschadigen. Hierdoor krijg je bijvoorbeeld beschadigingen in de cellen van je bloedvaten waardoor je slechte LDL-cholesterol sterk toeneemt. De schade die deze vrije radicalen aangerichten wordt door matcha compleet omgekeerd worden. Deze thee en poeder brengt een verstoord cholesterolniveau dus weer in evenwicht.

Risico op diabetes type 2 verkleint met matcha thee

Als de glucose uit je voeding wordt omgezet in vet vergroot meteen ook je kans op diabetes type 2. Dagelijks twee koppen van deze thee drinken is zeker een uitstekend idee voor diabetici.

Vermindert stress en verhoogt je natuurlijke weerstand

Naast polyfenolen bevatten de theebladeren ook L-thealine, een sterk antioxidant dat sterk kalmerend werkt. Dagelijks twee koppen van deze thee drinken tussen twee maaltijden helpt dus je stress verlagen. L-thealine versterkt tegelijk je immuunsysteem en verhoogt je natuurlijke weerstand. Daardoor heb je minder last van verkoudheden, griep (influenza), corona, infecties van je luchtwegen en bronchitis.

Andere gezondheidsvoordelen van matcha

Deze soort thee doet doen nog veel meer voor je gezondheid dan meer vet verbranden en makkelijker afvallen. Matcha:

  • Verbetert je concentratie
  • Is een belangrijke bron van energie en helpt zo bij vermoeidheid
  • Heeft een ontspannend effect
  • Gezond voor hart- en bloedvaten
  • Beschermt tegen aderverkalking
  • Zorgt voor gezonde nagels, tanden en sterke botten. Dit betekent ook dat matcha thee en poeder je beschermd tegen osteoporose of botontkalking. Deze aandoening komt vooral voor bij vrouwen in de overgang
  • Stimuleert zowel je lever- als je nierfunctie

Conclusie: Matcha thee past perfect in een koolhydraatarm voedingspatroon 

Deze gezonde theesoort hoort thuis in ieder gezond en natuurlijk eetpatroon, ook als je iets aan je gewicht wilt doen. Matcha thee bevordert niet alleen je gezondheid, maar helpt je ook meer opgeslagen vet verbranden en makkelijker afvallen. Het past dan ook uitstekend in een koolhydraatarm voedingspatroon dat, precies zoals matcha thee en poeder een gunstige invloed heeft op je bloedsuikerspiegel. Zoals met alles drink je matcha thee met mate, bij voorkeur twee koppen thee per dag tussen je maaltijden.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.