Lecithine voeding zorgt voor een evenwichtig cholesterolgehalte

Spread the love

Lecithine voeding is belangrijk om je cholesterolgehalte in evenwicht te brengen én te houden. Dit soort vet vinden we van nature dat alleen in onze lichaamscellen terug te vinden is. Deze stof bevat vooral vitamine B, fosfor en gezonde vetzuren. Lecithine is onmisbaar voor een goede gezondheid. In de eerste plaats voor onze hersenen, lever voor ons hart. Maar lecithine betekent veel meer voor onze gezondheid.

Welke voeding bevat de meeste lecithine?

Lecithine is, in tegenstelling met lectine, belangrijk voor onze gezondheid. Zo is deze stof tegelijk onmisbaar voor het transport van gezonde vetten en voor het tijdig afvoeren van ongezond vet en cholesterol. Onze lever maakt constant lecithine aan, maar we halen het ook uit onze dagelijkse voeding. Lecithine komt vooral voor in:

  • Onbewerkte noten, zaden en pitten
  • Melk- en melkproducten
  • Kaas
  • Sojabonen
  • Oliën van plantaardige oorsprong

Lecithine voeding: Westerse voeding bevat steeds minder van deze stof

Onze westerse voeding bevat steeds minder gezonde voedingsstoffen waaronder lecithine. Onze voeding wordt steeds meer bewerkt waardoor lecithine wordt afgebroken. Lecithine voeding wat oorspronkelijk deze stof in voldoende mate bevat, heeft té weinig van dit bestanddeel aan boord wanneer het ons bord bereikt. Dat is spijtig, want lecithine zorgt voor heel wat belangrijke gezondheidsvoordelen.

Lecithine voeding doet makkelijker afvallen

Lecithine is een stof die vet omzet in energie. Je slaagt het dus niet op zodat lecithine je helpt meer vet te verbranden en makkelijker af te vallen. Maar deze stof zorgt in de eerste plaats voor een evenwichtig cholesterolgehalte door de slechte LDL- cholesterol drastisch te verlagen. En ook een gezond cholesterolgehalte helpt je makkelijker je overgewicht te verliezen. Lecithine is daarom een vaak gebruikt bestanddeel in heel wat afslankproducten.

Lecithine voeding zuivert je lichaam

Deze wordt constant aangemaakt in onze lever waardoor deze stof een gezonde leverfunctie ondersteunt. Onze lever is ons belangrijkste zuiveringsorgaan, zodat voldoende lecithine ons lichaam zuivert van alle (giftige) afvalstoffen. Die zijn het gevolg van onze ongezonde voeding met te veel suikers en ongezonde vetten, van de vele lichaamsprocessen en van ons slecht woon- en leefklimaat. Bovendien bevordert lecithine de aanmaak van hormonen. Op die manier brengt deze stof onze verstoorde hormonen weer in evenwicht.

Zorgt voor betere opname van gezonde voedingsstoffen

Lecithine is in staat om water en vet te laten vermengen. Het resultaat daarvan is een mengsel dat zich bindt aan zowel in water- als in vet oplosbare vitaminen en aan mineralen, fytonutriënten en co-enzym Q10. Pas daarna worden ze afgebroken in hele kleine deeltjes en langzaam afgevoerd. Dat maakt een betere opname van al deze gezonde voedingsstoffen mogelijk. Lecithine toevoegen aan een zelf gemaakte smoothie is daarom een goed idee.

Lecithine voeding regelt je cholesterol

Als natuurlijke stof is een uitstekende vet regulator die het afzetten van schadelijke cholesterol tegen de wanden van onze bloedvaten helpt voorkomen. Zo zorgt deze stof er ook voor dat ongezonde vet- en slechte LDL- cholesterol terug in onze bloedbaan terecht komen. Daardoor is lecithine belangrijk voor het in stand houden van een gezonde cholesterol.

Andere voordelen van lecithine

Lecithine zorgt in de eerste plaats voor een evenwichtig cholesterolgehalte. Door vet om te zetten in energie helpt lecithine ons om meer vet te verbranden en makkelijker af te vallen. Lecithine:

  • Versterkt concentratievermogen 
  • Verbetert je geheugen 
  • Zorgt voor een betere nachtrust 
  • Aangenamere zwangerschap
  • Brengt je hormonen in evenwicht
  • Versterkt zenuwstelsel
  • Zuivert je lichaam van alle (giftige) afvalstoffen
  • Voorkomt pijnlijke galstenen
  • Minder buikvet
  • Voorkomt of verzacht menstruatieklachten
  • Zorgt voor een stevige en jonge huid

Een tekort aan lecithine is vaak oorzaak van aderverkalking en van hart- en vaatziekten.

Lecithine als voedingssupplement

Om je voorraad lecithine regelmatig aan te vullen eet je zo natuurlijk mogelijk met veel onbewerkte noten, zaden en pitten, melk- en melkproducten, kaas, sojabonen en oliën van plantaardige oorsprong. Je kunt dit ondersteunen door het slikken van natuurlijke voedingssupplementen.

Conclusie

Lecithine is een natuurlijk bestanddeel dat barst van gezonde vetzuren en fosfor, twee belangrijke ingrediënten voor de gezondheid van onze lichaamscellen. Natuurlijke voeding met veel gezonde, natuurlijke vetten zoals noten en eieren zijn belangrijke bronnen van lecithine. Door natuurlijker te eten met voeding rijk aan lecithine kun je je ongezonde LDL- cholesterol sterk verminderen. Daardoor helpt deze stof je niet alleen te veel opgeslagen vet verbranden, maar tegelijk ook makkelijker je overgewicht verliezen. Lecithine zet niet alleen vet om in energie, maar vermindert tegelijk ook je eetlust. Met de hulp van lecithine verbrand je dus automatisch meer vet en heb je minder snel weer honger waardoor je dus sneller afvalt.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.