Gezond voedsel dat je dagelijks zou moeten eten ook om af te vallen

Gezond voedsel om je gezondheid te verbeteren en om makkelijker af te vallen zijn in de eerste plaats groenten en fruit, onbewerkte noten, zaden en pitten.

Er is gelukkig veel meer gezond voedsel dat je dagelijks zou moeten eten. 

Een tekort aan gezonde voedingsstoffen is daarvan het belangrijkste gevolg. Toch bestaat er gezond voedsel dat je best dagelijks eet. 

Wat is het meest gezonde voedsel dat we dagelijks moeten eten om  gezond te blijven  en makkelijker af te vallen?

Het is de internationaal bekende Nederlandse dokter Michael Greger die een lijst met gezond voedsel voorstelde.

Dit gezond voedsel waarvan iedereen dagelijks moeten eten om gezond te worden en- of het te blijven.

Deze autoriteit op het vlak van gezondheid en gezonde voeding onderstreept  nogmaals het belang van plantaardige voedsel.

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

Voeding van dierlijke oorsprong is dat veel minder en oorzaak van veel voorkomende aandoeningen zoals:

Overgewicht en ongezond buikvet

Aderverkalking

Hart- en vaatziekten

Verstoorde hormonen

Tevlee slechte cholesterol

Hoge bloeddruk

Alzheimer

Veel voorkomende soorten kanker zoals: borstkanker, baarmoederhalskanker, darm- en prostaatkanker

Diabetes

[thrive_leads id=’36183′]

Al deze aandoeningen kunnen we met het eten van meer plantaardige voeding voorkomen of de ontwikkeling ervan vertragen

Gezond voedsel dat je dagelijks zou moeten eten: peulvruchten

Gezond voedselIn plaats van éénmaal per week peulvruchten te eten, doe je er goed aan dagelijks  een portie bonen, linzen of kikkererwten te eten.

Dat lijkt veel, maar drie eetlepels zelf gemaakte volstaan.

Voor gekookte bonen, linzen en kikkererwten geldt ongeveer 40 gram als een portie.

Van gekiemde groentekiemen is een kopje genoeg.

Peulvruchten barsten van de hoogwaardige eiwitten en van oplosbare vezels.

Daarnaast bevatten ze weinig of geen ongezonde vetten en zijn ze arm aan calorieën.

Peulvruchten passen dus in ieder gezond dieet, zeker als je iets aan je overgewicht wilt doen.

Peulvruchten bevatten ook grote hoeveelheden gezonde voedingsstoffen en vooral mineralen zoals koper, ijzer, magnesium en foliumzuur.

Het zijn ook uitstekende vleesvervangers.

De meest bekende peulvruchten zijn: erwten, bonen, sojabonen, groentekiemen, mais, kapucijner, linzen en kikkererwten.

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

Gezond voedsel dat je dagelijks zou moeten eten: groenten en vooral groene bladgroenten

Gezond voedselDat alle groenten en vooral groene bladgroenten tot het gezondste voedsel horen is al lang geen nieuws maar.

Vooral groene bladgroenten bevatten naast vitaminen, mineralen en voedingsvezels ook de sterkste antioxidanten.

Die beschermen ons tegen de schadelijke vrije radicalen die je ziek maken en je natuurlijk verouderingsproces versnellen.

Volgens de Nederlandse autoriteit Gregor vol 100 gram groene bladgroenten per dag.

Hoe donkerder de groene bladgroenten hoe gezonder.

De gezondste groente bladgroenten zijn: spinazie, andijvie, sla, bietenbladeren, alle groene koolsoorten, postelein, tuin- en waterkers

Naast groene bladgroenten worden vooral kruisbloemige groenten zoals: broccoli, spruitjes, bloemkool, Chinese kool, knolraap, witte- en rode kool, mosterdzaad, mierikswortel, radijsjes  en wasabi sterk aangeraden.

Gezond voedsel dat je dagelijks zou moeten eten: Lijnzaad

Naar de invloed van lijnzaad op onze gezondheid werd er al heel wat onderzoek gedaan.

Daaruit blijkt dat lijnzaad helpt bij het voorkomen of bestrijden van diabetes, prostaat- en borstkanker.

Een eetlepel gebroken lijnzaad verwerken in bijvoorbeeld natuuryoghurt, kwark of in je zelf gemaakte salades en groene smoothies is genoeg.

Lijnzaad is rijk aan omega 3 vetzuren, maar ook aan vitamine B1 en 2 en aan mineralen zoals calcium, magnesium, zink en kalium.

De zaadjes van lijnzaad barsten van de onmisbare voedingsvezels.

Eet altijd gebroken lijnzaad. Niet gebroken zaadjes verteren we niet.

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

Gezond voedsel dat je dagelijks zou moeten eten: Bessen

Gezond voedsel

Een dagelijks een mix van zo’n 50 gram:

Blauwe bessen

Cranberry’s

Aalbessen

Frambozen

Bramen

Kersen

Moerbeien

Kumquats

Druiven

Aardbeien.

Ze bevatten tot tien keer meer antioxidanten dan alle andere groente- en fruitsoorten en tot vijftig keer meer dan dierlijk voedsel.

Eet naast deze bessen  ook nog zo’n twee verschillende soorten fruit.

Gezond voedsel dat je dagelijks zou moeten eten: Kurkuma

Alle verse en zoutarme kruiden maken deel uit van een gezond eetpatroon.

Kurkuma spant hierbij de kroon.

Gezond voedselVoeg maximaal een vierde theelepel kurkuma toe aan al je gerechten.

Het verkleint je risico:

Verkoudheden

Griep

Ontstekingen aan je luchtwegen

Bronchitis 

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

Je kunt kurkuma toevoegen aan zowel zoete als hartige gerechten.

Ook dit gezond voedsel hoort thuis in een gezond eetpatroon, ook als je makkelijker wilt afvallen:

Alle soorten volkorenbrood: zijn rijk aan voedingsvezels, vitaminen en mineralen en een belangrijke bron van energie. verwerkt zijn. Ook volkorengranen zoals haver, havermout en zemelen worden sterk aangeraden.

Aardappelen: bevatten vooral complexe en trage koolhydraten. Die geven je sneller voldaan gevoel en verlengen je verzadigingsgevoel waardoor je automatisch minder eet.

Aardappelen zijn ook rijk aan gezonde voedingsstoffen en vooral aan vitamine B en C en mineralen zoals kalium, magnesium en ijzer.

gezond voedselVolkoren deegwaren en zilvervliesrijst:  zo geniet je maximaal van alle gezonde voedingsstoffen die in volkoren deegwaren en in zilvervliesrijst aanwezig zijn.

Magere zuivel: belangrijke vitaminen A, B1, B2, B6, B12, A, D en K en aan mineralen zoals calcium, magnesium.

Kies voor magere melk en magere natuuryoghurt en kwark. Die zorgen voor een gezonde darmflora.

Vlees: beperk zoveel mogelijk het gebruik van rood en bewerkt vlees vooral als broodbeleg (worst, salami, paté) en geef de voorkeur aan wit vlees zoals kip en kalkoen.

Vlees bevat echter ook gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen B en E en belangrijke zoals ijzer, zink en magnesium.

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

Gezond voedselVis en vooral vette vis: zoals wilde zalm, paling, tonijn, schol en schelvis, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, sprot, haring en ansjovis eet je bij voorkeur minstens twee keer per week.

Vis en vette vis is een belangrijke bron van gezonde omega 3 vetzuren, hoogwaarden eiwitten.

Een gezond eetpatroon met al dit gezond voedsel is ongetwijfeld dat van De Fitchef.

Dit mag je verwachten:

Alle recepten zijn rijk aan hoogwaardige eiwitten.

Die zijn belangrijk als je makkelijker wilt afvallen. Eiwitten houden je spiermassa op peil. Dat stimuleert je vetverbranding en voorkomt het typische jojo effect.

Gebalanceerde eiwitrijke recepten (met voedingswaarde)

Alle recepten zijn uitgebalanceerd qua voedingswaarden. Ze zitten boordevol hoogwaardige eiwitten, gezonde vetten en complexe koolhydraten. En niet te vergeten: veel vezels, vitamines en mineralen.

Alle recepten staan allemaal binnen maximaal 15 minuten op tafel.

Met GRATIS stappenplan en persoonlijk weekmenu

Naast dit alles bevat het boek een praktisch stappenplan voor een persoonlijk weekmenu op maat, inclusief voorbeeld weekmenu’s voor zowel mannen als vrouwen.

Gezond eiwitdieet

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!
Door |2018-10-09T14:46:59+00:00maart 15th, 2018|Voeding|2 Reacties

Over de auteur:

Francois Appers
Hallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten. Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

2 Comments

  1. jeannine 1 juli 2018 at 14:13 - Reply

    een vraagje , voor ik start zou ik willen weten of er melk aanwezig is in de shake daar ik intolerant ben aan koe melk

    • Francois Appers
      Francois Appers 3 juli 2018 at 17:35 - Reply

      Met wat wil je starten Jeanine?

      Met vriendelijke groet,

      Francois,

      Leefnugezonder

Reageer ook!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.