Langer slapen een van de weinige voordelen van corona

Spread the love

Langer slapen is niet altijd ongezond. Studies wezen uit dat langer slapen je vooral aantrekkelijker maakt. Spijtig want velen onder ons slapen te weinig. Hoe lang je best slaapt om gezond te zijn hangt af van verschillende factoren. Het verschilt dus van persoon tot persoon. Terwijl sommigen genoeg hebben aan enkele uren slaap, slapen anderen dan weer nooit genoeg. Maar nu blijkt dat we als gevolg van corona gemiddeld zo’n uur per nacht langer slapen. Dat is dan toch één voordeel van corona. Langer slapen heeft niet alleen een gunstig effect op je gezondheid. Het helpt je zelfs makkelijker afvallen.

Wat zijn nu precies de voordelen van langer slapen?

Het coronavirus zorgde wereldwijd al voor heel wat ellende. Dat is dan toch één voordeel van corona. We slapen gemiddeld een uur langer dan voor corona toesloeg. En dat is inderdaad goed nieuws. Volgens biologen is het namelijk veel gezonder om pas op te staan als je vanzelf wakker wordt. Andere resultaten bewijzen het resultaat van dit onderzoek. Zo blijkt ‘s morgens ons waterverbruik even hoog is dan voor de intrede van corona. Daaruit stellen de onderzoekers vast dat we langer in bed blijven. Dat is een logisch want velen werken nu thuis. Als gevolg van beperkingen verplaatsten we ons ook veel minder.

Langer slapen is gezond

Het doet je sneller herstellen van de geleverde inspanningen van de dag voordien. Het is ook goed voor je brein. Het versterkt je zenuwstelsel en verbetert je geheugen en je concentratie.

Langer slapen houdt je gewicht onder controle en laat je makkelijker afvallen 

Resultaten van grootschalige onderzoeken tonen aan dat diegenen die minder dan zes uren slapen per nacht gemiddeld tot dertig procent meer kans hebben op overgewicht, zwaarlijvigheid en zelfs obesitas dan zij die toch negen uur onder de wol liggen. Te weinig nachtrust vertraagt namelijk je stofwisseling waardoor je minder opgeslagen vet verbrandt. Een tekort aan nachtrust doet je ook meer hormonen aanmaken die je eetlust vergroten. Overgewicht is ook een belangrijke oorzaak van slecht slapen waardoor je al vlug in een moeilijk doorbreekbare cirkel terechtkomt.

Lees ook: Beter slapen doet gezond afvallen + Recepten die je beter doen slapen

Mindert je trek in zoet

Je eet dus ook gezonder. Je hebt namelijk minder trek in suiker en in ongezonde tussendoortjes en dat doet je uiteraard makkelijker afvallen.

Sterk immuunsysteem en meer verhoogt natuurlijke weerstand

Maar langer slapen heeft nog meer voordelen je gezondheid. Zo word je immuunsysteem versterkt en je natuurlijke weerstand vergroot. En dat verkleint dan weer je risico op seizoensgebonden aandoeningen zoals verkoudheden, griep (influenza), corona, infecties van je luchtwegen en bronchitis.

Voordelen van voldoende slaap

Het geeft je nog meer voordelen, zowel op je lichamelijke als op je geestelijke gezondheid:

  • Geeft je in de eerste plaats meer energie
  • Helpt tegen vermoeidheid
  • Maakt je alerter 
  • Voorkomt plotse stemmingswisselingen, zorgt voor een goed humeur en een positieve ingesteldheid. Verjongt je huid en voorkomt ouderdomsvlekjes, rimpels en kraaienpootjes
  • Vertraagt je natuurlijk verouderingsproces
  • Herstelt je vlugger van de geleverde inspanningen
  • Zorgt voor betere prestaties
  • Voorkomt sommige aandoeningen


Ook goed om weten: Immuunsysteem versterken met gezonde voeding of met supplementen?

Conclusie

Voldoende nachtrust doet je gezond langer leven. Dat heeft namelijk ook een gunstig effect op onderliggende gezondheidsproblemen

Jij wilt toch ook een betere nachtrust?

Chronische slapeloosheidSlaap je slecht of lig je vaak wakker? Dat is vaak oorzaak van een tekort energie aan slaap waardoor je minder goed functioneert. Dan is ‘Perfect Slapen in 7 stappen’ beslist iets voor jou.

Dit succesvol stappenplan voor meer en beter slapen bevat:

  • Tal van wetenschappelijk aangetoonde voedingstips
  • Vele originele recepten die je ook ‘s avonds mag eten
  • Originele recepten met natuurlijke ingrediënten voor het zelf maken van je gezonde tussendoortjes (ook voor ‘s avonds)
  • Tips en weetjes om vlug de slaap te vatten
  • Vele tips voor een deugddoende en gezonde slaap voor meer energie en levenslust

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.