Is een smoothie écht gezond?

Spread the love

[fusion_builder_container background_color=”#282a2b” background_image=”https://leefnugezonder.be/wp-content/uploads/2015/02/Black_background-1.jpg” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”center center” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”0″ padding_bottom=”20″ padding_left=”0″ padding_right=”0″ hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_2″ last=”no” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][fusion_text]

Ook op de hoogte blijven van de laatste nieuwe gezondheidstips?

Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief en krijg alle nieuwtjes als eerste DIRECT in je mailbox!

[/fusion_text][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_2″ last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][fusion_separator style_type=”none” top_margin=”25″ bottom_margin=”25″ sep_color=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” class=”” id=””/][fusion_text][bftpro-form-start 1]

Je Naam:[bftpro-field-static name]
*Je Email:[bftpro-field-static email]

[bftpro-submit-button 1 “Aanmelden”]
[bftpro-form-end 1][/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container][fusion_builder_container background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”20″ padding_bottom=”20″ padding_left=”20px” padding_right=”0″ hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][fusion_text]Smoothies zijn er in alle mogelijke kleuren, smaken en combinaties. Ze worden steeds populairder en worden nu zelfs in  haast elke supermarkt kant- en- klaar aangeboden. Er gaat echter niets boven een zelf gemaakte smoothie. Hoe verser zijn ingrediënten hoe gezonder je smoothie. Maar is zo’n smoothie écht wel zo gezond zoals steeds wordt beweerd?

Smoothies zijn er in alle mogelijke kleuren, smaken en combinaties maar hét basisingrediënt van alle smoothies is fruit

Een smoothie is een verfrissende drankje bestaande uit fruit aangevuld met bij voorkeur verse groenten, waar soms ook wel eens geschaafd ijs wordt aan toegevoegd. Verse (seizoen) groenten en fruit vormen de basis van iedere smoothie. Er bestaan duizenden varianten maar groenten, fruit en ijs blijven de basis ingrediënten. Voedingscoaches en diëtisten raden ons aan dagelijks minstens twee stukken fruit te eten. De meesten onder ons komen daar lang niet aan. Voor hen is een smoothie een gezond alternatief waarmee ze dagelijks voldoende fruit naar binnen krijgen. Velen vinden zo’n kleurrijke smooties ook niet alleen lekkerder maar ook gemakkelijker en minder tijdrovend dan het eten van een stuk vers fruit. Met een smoothie krijgen we onmiddellijk een stevige energieboost . Hij is dan niet alleen ’s morgens aan te bevelen maar zeker ook als tussendoortje.

Groene smoothies met bladgroenten zoals spinazie worden vanwege de aanwezigheid van oxalaten door sommigen afgeraden. Volgens voedingscoach Michiels bestaat er echter niet het minste gevaar voor je gezondheid, integendeel

Ingrediënten van een smoothie: in een smoothie kunnen zowat alle groenten en fruit verwerkt worden verwerkt. Daar worden steeds meer en meer groene bladgroenten zoals spinazie, peterselie, zaden, noten en allerlei soorten bessen aan toegevoegd

Oxalaten in groene groenten

Tegenstanders van smoothies als gezonde en verfrissende drank wijzen steeds op het gevaar van oxalaten in groene bladgroenten en dan vooral in spinazie en andijvie maar ook in rabarber en in alle soorten bessen. Zijn oxalaten dan écht schadelijk voor je gezondheid?

Om te achterhalen welke invloed deze oxalaten hebben op je gezondheid moeten we eerst weten wat deze oxalaten nu precies zijn. Oxalaten en oxaalzuur (een afgeleide van oxalaten) zijn chemische verbindingen die tot stand komen in planten vanaf het ogenblik dat hun koolhydraten niet volledig zijn geoxideerd. Het Oxaalzuur, een afgeleide van oxalaten, bindt zich in je lichaam aan mineralen zoals kalk en ijzer. Tijdens deze binding worden piepkleine kristallen gevormd die samen met je urine je lichaam verlaten. Voor de meesten onder ons vormen deze oxalaten dus niet het minste gezondheidsprobleem.

Ook groene bladgroenten horen thuis in iedere gezonde smoothie

 

Soms zijn deze oxalaten echter oorzaak van pijnlijke nierstenen die je urinewegen kunnen blokkeren. De resultaten van talrijke wetenschappelijke studies toonden aan dat ruim tachtig procent van alle nierstenen worden gevormd door kalk oxalaat. Patiënten met nierproblemen en diegenen die lijden aan jicht, reumatische artritis, chronische pijnen of infecties zoals candida of andere schimmelinfecties krijgen dan ook de raad de consumptie van voeding rijk aan oxalaten zoveel mogelijk beperken. Daarbij horen dus ook groene smoothies. Heel wat voedingscoaches raden het drinken van smoothies voor af vanwege hun soms hoog oxalaatgehalte. Dat is echter geheel ten onrechte.

Echt gezond

Volgens de bekende Belgische voedingscoach Katinka Michiels kan je bij de consumptie van normale porties spinazie en andere groene gladgroenten, maar ook van bessen en rauwe cacaopoeder nooit té veel oxalaten kunt naar binnen krijgen, en vormen dus geen enkel probleem voor je gezondheid. Daarbij moet je ook rekening houden dat je dagelijks gevarieerd eet, de ene al wat meer dan de andere maar toch… Je krijgt dus dagelijks een variatie aan gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen, antioxidanten, gezonde oliën en vetten en sporenelementen naar binnen zodat een normale portie voedingsstoffen met oxalaten je gezondheid zeker niet schaden. Een ander voordeel van groene smoothies is dat je zowel groenten als fruit en superfoods volgens eigen inspiratie eindeloos kan combineren en op die manier je nieuwe smaakvoorkeuren leert ontdekken.

Voedingscoach Katinka Michiels: “Smoothies hebben wel degelijk een positieve invloed op je gezondheid”

Tips door voedingscoach Katinka Michiels:

Niet alleen groene maar alle smoothies hebben een positief effect op je gezondheid

  • Gezond gewicht: smoothies bezorgen je alle mogelijke gezonde voedingsstoffen waarmee je verzadigingsgevoel wordt verlengd en je hongergevoel onderdrukt. Zo krijg je veel minder trek in zoete, calorierijke en dus ongezonde tussendoortjes. Smoothies laten je niet alleen gezond afslanken maar ook blijvend afslanken.
  • Extra energie: dankzij hun gezonde ingrediënten zorgen smoothies voor extra energie en vitaliteit en verhogen in aanzienlijke mate je natuurlijke weerstand.
  • Gezonde huid: smoothies vertragen je natuurlijke verouderingsproces en zorgen daardoor voor een jonge, gave en fluweel zachte huid. Je voelt je uitstekend in je vel en dat straal je ook uit.
  •  Andere voordelen: (groene) smoothies zorgen voor eengezonde spijsvertering, een vlotte darmtransit, hogere prestaties en voor een beter concentratievermogen

Inspiratie voor een gezonde smoothie:

Met gezonde (groene) smoothies kan je naar eigen inspiratie eindeloos combineren met groenten, fruit en superfoods

  • Groene bladgroenten: spinazie, andijvie, broccoli, selder, peterselie, alle soorten sla en boerenkool.
  • Fruit: alle soorten fruit komen in aanmerking. Vooral appel, kiwi, peer, nectarine, perzik, ananas, avocado, mango, aardbeien, kers pruim, druif, framboos, bessen, bosbessen, limoen, mandarijn, grapefruit, mineola, banaan, lychee, passievrucht, granaatappel en mangosteen zijn erg populair.
  • Superfoods: goji-, maca en acai bessen, waterkers, walnoten, tomaten, haverzemelen, hennep, lijnzaad, chia zaad, quinoa…

 [/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.