suikerlobby
Spread the love

[fusion_builder_container background_color=”” background_image=”https://mlshhx3tgfu7.i.optimole.com/cb:d5ik.1a1be/w:auto/h:auto/q:mauto/ig:avif/https://www.leefnugezonder.be/wp-content/uploads/2016/10/leefnugezondersuikerlobby.jpg” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”center center” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”175″ padding_bottom=”175″ padding_left=”” padding_right=”” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][fusion_builder_row][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container][fusion_builder_container background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding_top=”20″ padding_bottom=”20″ padding_left=”” padding_right=”” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][fusion_text][fusion_text]

Hoe de suikerlobby ons blijft bedriegen en onze gezondheid bedreigen

Suikerlobby en frisdrankgiganten blijven ons (ongezond) eetpatroon bepalen. ‘Hypocriet en ondermijnend voor de volksgezondheid’. Zo worden de lobby- en marketing-strategieën van de frisdrankindustrie genoemd in een nieuw onderzoek dat is gepubliceerd in het Amerikaanse vakblad Journal of Preventive Medicine.

Uit het onderzoek blijkt hoe frisdrankproducenten als Coca-Cola aan de ene kant gezondheidsorganisaties sponsoren terwijl de lobby van die industrie aan de andere kant probeert wetgeving tegen te houden die een gezonde levensstijl ten goede komt.

Suikerlobby en gezondheidsorganisaties

Onderzoekers van de Boston University zochten uit hoeveel geld Coca-Cola en PepsiCo uitgaven aan goede doelen en gezondheidsorganisaties tussen 2011 en 2015. Alleen Coca-Cola wilde alle gegevens bekend maken, Pepsi niet, dus helemaal volledig konden de onderzoekers niet zijn.

Besloot jij na het lezen van dit artikel ook suikervrij te gaan eten? Alles wat je daarbij kan helpen, van SUIKERLOBBYwetenschappelijk onderbouwd voedingsadvies tot originele en makkelijk te bereiden recepten, vind je HIER

Maar uit de gegevens die geanalyseerd konden worden bleek dat de bedrijven in vier jaar tijd 96 organisaties jaarlijkse met minimaal tien miljoen dollar steunden. Zo ging er geld naar medische opleidingen, congressen over gezond eten, projecten om te zware kinderen gezonder te laten eten, medische beroepsverenigingen en diabetesorganisaties.

Suikerindustrie en frisdrankgiganten sterke lobby tegen gezondheidswetten

En terwijl de frisdrankbedrijven miljoenen staken in deze organisaties, lobbyden beide bedrijven met succes tegen de invoering van wetsvoorstellen ten gunste van de volksgezondheid. Zo werden wetten tegengehouden als extra belasting op suiker, kleine drankverpakkingen voor frisdrank, minder reclame voor ongezonde voeding voor kinderen en waarschuwingslabels op frisdranken om te laten zien hoeveel suiker er in zit.

Save the Children trok zich terug  anti- suikerlobby

Een van de voorbeelden die de onderzoekers in het rapport aanhalen is dat van hulporganisatie Save the Children. Die organisatie trok zich terug uit een lobbygroep voor een hogere frisdrankbelasting nadat ze een donatie van vijf miljoen dollar van de frisdrankindustrie hadden ontvangen.

Suikerlobby: ‘Sponsoring is natuurlijk gewoon marketing’

Ook in België en Nederland probeert de suikerindustrie en de frisdrankindustrie invloed uit te oefenen op de publieke opinie en overheidsbeleid. Het is een bekende strategie: levensmiddelenfabrikanten noemen dit samenwerking, maar sponsoring is natuurlijk gewoon marketing.

Wetenschappers vinden het ook niet kunnen dat producenten van bijvoorbeeld frisdrank bewegingsprogramma’s sponsoren: “Er gaat een verkeerd signaal van uit: zolang je maar beweegt, kun je onze drankjes prima drinken.”

Eenvoudige en doeltreffende oefeningen voor thuis, vind je HIER

Suikerlobby: school verdient jaarlijks 20000 euro aan ongezonde frisdranken

Besloot jij na het lezen van dit artikel ook suikervrij te gaan eten? Alles wat je daarbij kan helpen, van wetenschappelijk onderbouwd voedingsadvies tot originele en makkelijk te bereiden recepten, vind je HIER

Frisdrankgiganten als Coca-Cola en Pepsi blijven frisdrankautomaten op scholen plaatsen. Uit één voorbeeld bleek dat een school ongeveer 19.000 euro per jaar verdiende aan het aanbieden van een frisdrankautomaat in het schoolgebouw.

Wetenschappelijk werd al meermaals bewezen dat frisdranken ene van de belangrijkste oorzaken zijn van overgewicht. De suikerlobby sponsoren ‘wetenschappelijke onderzoeken’ om deze claim van tafel te vegen…

Maar ook de onderzoekers van de universiteit van Boston laten zien dat er een verband is tussen overgewicht en suiker. Ze verwijzen naar een overzichtsstudie uit 2011, waarin wordt geschat dat gezoete frisdrank een vijfde van de gewichtstoename in de VS heeft veroorzaakt. Bij ons is dat zeker niet anders…

Besloot jij na het lezen van dit artikel ook suikervrij te gaan eten? Alles wat je daarbij kan helpen, van wetenschappelijk bewezen voedingstips tot gezonde en suikerarme recepten vind je HIER 

Groene bladgroenten[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Door Redactie

Hallo, Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Optimized by Optimole