[fusion_builder_container background_color=”” background_image=”https://www.leefnugezonder.be/wp-content/uploads/2016/10/leefnugezondersuikerlobby.jpg” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”center center” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”175″ padding_bottom=”175″ padding_left=”” padding_right=”” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][fusion_builder_row][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container][fusion_builder_container background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding_top=”20″ padding_bottom=”20″ padding_left=”” padding_right=”” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][fusion_text][fusion_text]
Hoe de suikerlobby ons blijft bedriegen en onze gezondheid bedreigen
Uit het onderzoek blijkt hoe frisdrankproducenten als Coca-Cola aan de ene kant gezondheidsorganisaties sponsoren terwijl de lobby van die industrie aan de andere kant probeert wetgeving tegen te houden die een gezonde levensstijl ten goede komt.
Suikerlobby en gezondheidsorganisaties
Onderzoekers van de Boston University zochten uit hoeveel geld Coca-Cola en PepsiCo uitgaven aan goede doelen en gezondheidsorganisaties tussen 2011 en 2015. Alleen Coca-Cola wilde alle gegevens bekend maken, Pepsi niet, dus helemaal volledig konden de onderzoekers niet zijn.
Besloot jij na het lezen van dit artikel ook suikervrij te gaan eten? Alles wat je daarbij kan helpen, van wetenschappelijk onderbouwd voedingsadvies tot originele en makkelijk te bereiden recepten, vind je HIER
Suikerindustrie en frisdrankgiganten sterke lobby tegen gezondheidswetten
En terwijl de frisdrankbedrijven miljoenen staken in deze organisaties, lobbyden beide bedrijven met succes tegen de invoering van wetsvoorstellen ten gunste van de volksgezondheid. Zo werden wetten tegengehouden als extra belasting op suiker, kleine drankverpakkingen voor frisdrank, minder reclame voor ongezonde voeding voor kinderen en waarschuwingslabels op frisdranken om te laten zien hoeveel suiker er in zit.
Save the Children trok zich terug anti- suikerlobby
Een van de voorbeelden die de onderzoekers in het rapport aanhalen is dat van hulporganisatie Save the Children. Die organisatie trok zich terug uit een lobbygroep voor een hogere frisdrankbelasting nadat ze een donatie van vijf miljoen dollar van de frisdrankindustrie hadden ontvangen.
Suikerlobby: ‘Sponsoring is natuurlijk gewoon marketing’
Ook in België en Nederland probeert de suikerindustrie en de frisdrankindustrie invloed uit te oefenen op de publieke opinie en overheidsbeleid. Het is een bekende strategie: levensmiddelenfabrikanten noemen dit samenwerking, maar sponsoring is natuurlijk gewoon marketing.
Wetenschappers vinden het ook niet kunnen dat producenten van bijvoorbeeld frisdrank bewegingsprogramma’s sponsoren: “Er gaat een verkeerd signaal van uit: zolang je maar beweegt, kun je onze drankjes prima drinken.”
Eenvoudige en doeltreffende oefeningen voor thuis, vind je HIER
Suikerlobby: school verdient jaarlijks 20000 euro aan ongezonde frisdranken
Besloot jij na het lezen van dit artikel ook suikervrij te gaan eten? Alles wat je daarbij kan helpen, van wetenschappelijk onderbouwd voedingsadvies tot originele en makkelijk te bereiden recepten, vind je HIER
Frisdrankgiganten als Coca-Cola en Pepsi blijven frisdrankautomaten op scholen plaatsen. Uit één voorbeeld bleek dat een school ongeveer 19.000 euro per jaar verdiende aan het aanbieden van een frisdrankautomaat in het schoolgebouw.
Wetenschappelijk werd al meermaals bewezen dat frisdranken ene van de belangrijkste oorzaken zijn van overgewicht. De suikerlobby sponsoren ‘wetenschappelijke onderzoeken’ om deze claim van tafel te vegen…
Maar ook de onderzoekers van de universiteit van Boston laten zien dat er een verband is tussen overgewicht en suiker. Ze verwijzen naar een overzichtsstudie uit 2011, waarin wordt geschat dat gezoete frisdrank een vijfde van de gewichtstoename in de VS heeft veroorzaakt. Bij ons is dat zeker niet anders…
Besloot jij na het lezen van dit artikel ook suikervrij te gaan eten? Alles wat je daarbij kan helpen, van wetenschappelijk bewezen voedingstips tot gezonde en suikerarme recepten vind je HIER
[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]