Groenten rijk aan eiwitten voor meer gezondheid en minder vet

Vermoeidheid voorkomen


Groenten rijk aan eiwitten voor meer gezondheid en minder vet

Groenten zijn een belangrijk onderdeel van ieder gezond eetpatroon. Dat is zowel zo voor meer gezondheid als voor gemakkelijker en verantwoord afvallen. 

Afvallen doe je niet met een dieet, wél met een gezond eetpatroon. Daarin staan groenten, eiwitten, voedingsvezels, gezonde vetten en trage koolhydraten centraal.

Welke groenten bevatten de meeste hoogwaardige eiwitten en voedingsvezels?

Eiwitten zijn belangrijk voor extra spieropbouw. Meer spieren zijn op hun beurt noodzakelijk om gemakkelijker vet te verbranden en af te vallen. Spieren verbranden immers energie, zelfs in rust.

De grote meerderheid van alle diëten doen echter het tegenovergestelde. In plaats van meer spieren te kweken, breken ze spieren af. Daardoor is het gewichtsverlies met zo’n crash dieet erg tijdelijk.

Om meer spieren te kweken, eten we vooral meer vlees, vette vis en eieren.

Dat is weinig gevarieerd, en eenzijdig. Veel vlees, vis en eieren eten, gaat meestal ten koste van groenten. Dierlijke voedingsmiddelen zijn daarenboven lang niet de enigste bron van eiwitten. Dat is ook het geval met de meeste groenten.

Groenten bieden ons het bijkomende voordeel, dat ze ook heel wat voedingsvezels aan boord hebben.

De beste eiwitten vinden we in dierlijke voedingsmiddelen, zoals vlees en vis. Dierlijke voeding is echter ook rijk aan ongezonde verzadigde vetten (verzadigde vetten en transvetten), en die kunnen we best missen.

Naast deze eiwitten, zijn groenten ook een belangrijke bron van voedingsvezels. Die stimuleren niet alleen onze gezondheid.

Voedingsvezels verlengen ons verzadigingsgevoel. Daardoor hebben we minder vlug honger, en vallen we gemakkelijker af.

Dat is niet alles. Groenten bevatten ook hoge concentraties aan gezonde voedingsstoffen waaronder vitaminen, mineralen en sterke antioxidanten. Door meer eiwitrijke groenten te eten; hebben we geen last meer van een tekort aan gezonde voedingsstoffen, zoals dat met de meerderheid der diëten wél het geval is;

De meeste eiwitten vinden we in groene bladgroenten

Om onze gezondheid te stimuleren en gezond gewicht te verliezen hebben we dus veel eiwitten en geen verzadigde vetten en transvetten nodig.

leefnugezonderbuttonGROENEVDe meest hoogwaardige eiwitten vinden we in groene bladgroenten zoals: spinazie, in alle groene koolsoorten, andijvie, spruitje, broccoli, in alle soorten sla en in waterkers

Al deze groenten bevatten ook een hoge dosis ijzer.

De groenten met de hoogste concentratie aan hoogwaardige eiwitten zijn erwtjes

leefnugezonderbuttonGROENEVAndere goede bronnen van hoogwaardige eiwitten zijn: asperges, bloemkolen, artisjokken, maïs, knoflook, aardappelen en zoete aardappelen

Peulvruchten barsten van de eiwitten

Erwten, bonen, groentekiemen (taugé, alfalfal, en waterkers), linzen en kikkererwten worden niet als groenten beschouwd, wel als peulvruchten. Peulvruchten gebruiken we echter eveneens als groenten, en zijn een belangrijke bron aan eiwitten.

Sojabonen bevatten bijna evenveel eiwitten als vlees.

Eiwitten leveren essentiële aminozuren

Eiwitten zijn ook belangrijk als leverancier van aminozuren, dé bouwstenen van ons lichaam. Ons lichaam is niet in staat om deze essentiële aminozuren zelf aan te maken. Ze moeten dus uit onze dagelijkse voeding komen.

Andere bronnen van eiwitten

Naast vlees, vis en groenten zijn er uiteraard nog belangrijke bronnen van eiwitten. Dat is zeker zo met zogenaamd seafood zoals algen, zeewier, spirulina en chlorella.

Naast deze eiwitten zijn alle soorten groenten ook vezelrijk. Ook heel wat fruitsoorten leveren ons de nodige voedingsvezels.

leefnugezonderbuttonGROENEVFruit rijk aan voedingsvezels zijn: frambozen, sinaasappelen, peren, bananen, appelen, aardbeien en (gedroogde) vijgen

Jij wilt toch ook gezond afvallen met natuurlijke voeding rijk aan eiwitten en voedingsvezels?

Met het evenwichtige en gevarieerde Simpel Slank Programma was dit nooit zo gemakkelijk!

Simpel Slank – afvallen was nog nooit zo makkelijk

Als je geïnteresseerd bent in het verliezen van 5, 12 of meer dan 17 kilo vet en je wilt geen chemische pillen slikken, jezelf uithongeren of terug jojoën naar je startgewicht, dan is dit wellicht de belangrijkste boodschap die je ooit gaat horen.

In Simpel Slank leer je in 5 praktische stappen precies wat je moet doen om gemakkelijk en natuurlijk af te vallen totdat je een mooi en slank lichaam hebt.

SimpelSlank-tablet
digitaal-label

  • Val op een gezonde manier tot wel 2 kilo af per week (eerste week zelfs meer)
  • Zet jouw afslankhormonen “AAN” en verbrand continu vet (24 uur per dag, 7 dagen per week)
  • Na 3 dagen behoren vreetbuien en emotioneel eten tot de verleden tijd
  • Ontdek de meest effectieve manier om “lastig” lichaamsvet te verbranden

Sales-CTA1-button
Pijl-garantie-onder

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.