Gezonde voornemens waarmaken

Gezonde voornemens waarmaken

Spread the love

Gezond afvallen

Een gezond eetpatroon bestaat uit veel hoogwaardige eiwitten en genoeg gezonde, onverzadigde vetten en vetzuren, vooral omega-3 vetzuren. Eiwitten geven je snel een langdurig voldaan gevoel waardoor je automatisch minder eet en makkelijker afvalt.

Eet voortaan minder geraffineerde witte suiker. Niet alleen om makkelijker af te vallen, maar even goed om je gezondheid te verbeteren. Beperk zoveel mogelijk het eten van ongezonde en zoete tussendoortjes zoals snoep, koekjes, gebak en chips.

Meer ontspannen om je stress te verminderen

Je hormonen hebben een belangrijkere invloed op stress dan je denkt. Dat is vooral zo met het stress hormoon cortisol. Hoe lager de concentratie cortisol hoe minder stress je zult ervaren. Wat je dagelijks eet, heeft een grote invloed op de aanmaak van cortisol. Eet vooral veel groenten en fruit, noten, zaden, pitten en vette vis. Eet minder suiker en zoetigheden en drink dagelijks genoeg water. Zwarte thee is een gezond alternatief.

Slaap voldoende 

Zorg ervoor dat je genoeg slaapt. Zo begin je uitgeslepen en vol energie aan elke nieuwe dag. De hoeveelheid slaap die we nodig hebben om goed te kunnen presteren, verschilt van persoon tot persoon. Terwijl de ene aan enkele uurtjes slaap genoeg heeft, kan een andere niet genoeg slapen. Acht uur slaap per nacht wordt als ideaal aanzien. Voldoende slaap helpt je overigens om makkelijker je overgewicht te verliezen. Je spieren blijven namelijk energie (calorieën) verbruiken. Zelfs als je rust en tijdens je slaap. Daarom hechten diëtisten zoveel belang aan voldoende slaap.

Kook zelf

Zo weet je wat je eet. Door zelf te koken eet je ook gezonder. Vermijd zoveel mogelijk kant- en- klare gerechten en diepvriesmaaltijden. Die zijn namelijk rijk aan toegevoegde vetten en suiker.

Meer bewegen

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.