Tekort aan vitamine DEen tekort aan vitamine D zorgt voor ernstige gezondheidsproblemen. Gelukkig kunnen we dat tekort makkelijk aanvullen met gezonde voeding, kruiden en supplementen.
Spread the love

Een tekort aan vitamine D kan in alle seizoenen, maar toch vooral in het najaar en in de winter. Het wordt namelijk niet voor niets de zonnevitamine genoemd.

Vitamine D is een essentiële voedingsstof, onmisbaar voor een goede gezondheid. Zo helpt deze vitamine bij de opname van calcium en fosfor, wat essentieel is voor sterke botten en tanden.

Daarnaast speelt het ook een belangrijke rol bij een sterk immuunsysteem en heeft het invloed op onze stemming en cognitieve functies.

Wat is vitamine D?

Vitamine D is eigenlijk geen echte vitamine, maar een pro-hormoon dat we zelf aanmaken onder invloed van zonlicht.

Het wordt in de huid aangemaakt wanneer deze blootgesteld aan de Uv-straling van het zonlicht. Daarnaast halen we vitamine D uit onze dagelijkse voeding en uit supplementen.

Symptomen tekort aan vitamine D

Een tekort aan vitamine D kan leiden tot verschillende gezondheidsproblemen. Enkele veelvoorkomende symptomen zijn:

  • Vermoeidheid en zwakte.
  • Spierpijn.
  • Gewrichtspijn.
  • Depressie.
  • Een verzwakt immuunsysteem en een lage natuurlijke weerstand, waardoor men vatbaarder is voor infecties.
  • Haaruitval.
  • Een vertraagde wondgenezing.

Heb je last van deze symptomen. Laat dan je concentratie van vitamine D controleren met een eenvoudige bloedtest. Je arts kan je zo adviseren over de juiste behandeling en dosering van vitamine D-supplementen.

Oorzaken tekort aan vitamine D

Er zijn verschillende oorzaken voor een tekort aan vitamine D. Enkele veelvoorkomende factoren zijn:

Gebrek aan blootstelling aan zonlicht

Vitamine D wordt in ons lichaam aangemaakt onder invloed van zonlicht. Mensen die weinig buiten komen of zich veel bedekken, lopen een verhoogd risico op een tekort aan vitamine D.

Leeftijd

Naarmate we ouder worden, neemt ons vermogen om vitamine D uit zonlicht te halen af. Hierdoor hebben oudere volwassenen vaak hogere risico’s op een tekort.

Een donkere huidskleur

Melanine, het pigment dat de huidskleur bepaalt, vermindert de aanmaak van vitamine D onder invloed van zonlicht.

Mensen met een donkere huidskleur hebben daarom vaak hogere niveaus nodig om voldoende vitamine D binnen te krijgen.

Een veganistisch of strikt vegetarisch dieet

Vitamine D komt voornamelijk voor in dierlijke producten zoals vette vis en eieren. Eet je weinig of geen dierlijke producten zoals vegetariërs en veganisten, loop je mogelijk een verhoogd risico op een tekort aan vitamine D.

Hoe krijg je genoeg vitamine D naar binnen?

Een tekort aan vitamine D komt veel voor, vooral bij mensen die onvoldoende blootstelling hebben aan zonlicht of een beperkte inname hebben via hun voeding.

Gelukkig zijn er verschillende manieren om voldoende vitamine D binnen te krijgen.

Voeding met veel vitamine D

Sommige voedingsmiddelen zijn van nature rijk aan vitamine D. Denk hierbij vooral aan:

  • Vette vissoorten: voornamelijk wilde zalm, tonijn, paling, schol, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, sprot, haring en ansjovis.
  • Eieren.
  • Orgaanvlees zoals lever, niertjes en hersenen.
  • Verrijkte zuivelproducten met vitamine D.
  • Yoghurt, Griekse yoghurt, kwark en skyr.
  • Kip en kalkoen
  • Boter
  • Champignons
  • Zuivelproducten: zoals kaas, vooral brie

Kruiden rijk aan vitamine D

Naast vis en zuivelproducten zijn er ook bepaalde kruiden die natuurlijke bronnen van vitamine D zijn. Dat zijn dan vooral paddenstoelen, met name shiitake en maitake paddenstoelen.

Ze zijn dan ook een waardevolle toevoeging aan je gezond eetpatroon om je vitamine D-inname te verhogen.

Supplementen rijk aan vitamine D

Voor mensen die moeite hebben om voldoende vitamine D uit voeding en blootstelling aan zonlicht te halen, kan het nemen van supplementen een goede optie zijn.

Er zijn verschillende soorten supplementen beschikbaar, zoals capsules, tabletten of druppels met geconcentreerde doses van vitamine D.

Het is raadzaam om vooraf advies in te winnen bij een gezondheidsprofessional om de juiste dosering voor jouw situatie te bepalen.

Wat doet vitamine D voor onze gezondheid?

Vitamine D heeft heel wat gezondheidsvoordelen. Vitamine D:

  • Zorgt voor sterke botten en beschermt tegen osteoporose.
  • Verbetert de opname van mineralen zoals calcium en fosfor.
  • Versterkt ons immuunsysteem en verhoogt onze natuurlijke weerstand.
  • Beschermt tegen allerlei infecties.
  • Verbetert ons humeur en voorkomt plotse stemmingswisselingen.
  • Ondersteunt onze hersenfunctie en beschermt of vermindert de vervelende symptomen van depressie.

Conclusie: vitamine D is onmisbaar voor een goede gezondheid

Kortom, voldoende vitamine D is essentieel voor een goede gezondheid. Eet evenwichtig en gevarieerd met voeding rijk aan vitamine D, en ga dagelijks minstens een half uur naar buiten, ook bij slecht weer en in de winter.

Ondersteun zo een gezond eetpatroon met een natuurlijk vitamine D supplement.

By Redactie

Hallo,Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Optimized by Optimole