Een slim dieet doet je verantwoord en gezond afvallen

Spread the love

Een slim dieet om verantwoord en gezond je overgewicht kwijt te spelen, bestaat écht! Je kunt op heel wat manieren afvallen, de ene al wat gezonder en efficiënter dan de andere. De meeste mensen willen zo snel mogelijk van zwaarlijvigheid af en kiezen voor een ander ongezond dieet. Strikte eetgewoonten zorgen er nooit voor dat je afvalt. Die volg je nooit lang en je gewicht zal weer snel toenemen. Wil je verantwoord afvallen? Verander dan je dieet naar een gezond en natuurlijk voedingspatroon. Op deze manier leer je weer wat gezond eten is en krijg je alle nodige voedingsstoffen binnen om gezond te blijven functioneren. In combinatie met voldoende lichaamsbeweging, zul je makkelijker en permanent overtollig gewicht verliezen.

Wat mag je in een slim dieet wel en wat niet eten?

Minder calorieën eten dan je er iedere dag verbrandt is de belangrijkste vereiste om overgewicht te verliezen. Strenge diëten leveren onvoldoende gezonde voedingsstoffen waaronder vitaminen, mineralen, proteïnen, vezels en andere nutriënten. Je breekt je hoeveelheid spieren af, terwijl die ons helpen afvallen. Wist je dat onze spieren constant en dus dag en nacht energie verbruiken?

Wat is de basis van een Slim dieet?

Een slim dieet is eigenlijk geen écht dieet maar een gezond en natuurlijk eet- en leefpatroon met een combinatie van natuurlijke voeding en voldoende beweging. Een slim en dus gezond dieet leert je vooral gezond eten. Dat betekent dat je na een korte aanpassingsperiode deze gezonde levenswijze levenslang kunt aanhouden. De kilo’s die je zo met een slim dieet verliest, nooit meer terug komen. Met een slim dieet val je dus makkelijk en gezond af en houd je je gewicht onder controle.

Gezonde keuzes maken terug gezond leren eten   

Een slim dieet leert je dus gezonde keuzes maken. Dat doe je met veel hoogwaardige eiwitten gecombineerd met genoeg gezonde en trage koolhydraten, gezonde onverzadigde vetten en vetzuren, vooral omega 3. Deze bestanddelen vind je vooral in veel verse groenten, in fruit, mager vlees en vette vis, in volkorengranen en volkoren producten, onbewerkte en dus ongezouten, niet geroosterde en ongebrande noten, zaden en pitten en in zuivel- en zuivelproducten zonder toevoegingen. Dus geen melkdrankjes, yoghurt, Griekse yoghurt of kwark met fruitmousse. Die bevat teveel suiker.

Met dit slim dieet val je makkelijker af

Een streng dieet om snel af te vallen kan al snel leiden tot een tekort aan vitamines, mineralen, eiwitten, voedingsvezels en andere voedingsstoffen. Je kunt ook spiermassa afbreken, terwijl je spieren nodig hebt om extra gewicht te verliezen. Spieren verbruiken namelijk dag en nacht energie.

Gezond voedingspatroon

En gezond en natuurlijk voedingspatroon is niet alleen rijk aan eiwitten. Ook voldoende gezonde, trage koolhydraten en gezonde onverzadigde vetten en omega 3 vetzuren maken er deel van uit. Ze geven genoeg energie om je bezigheden voort te zetten. Een gezond voedingspatroon bevat 40% eiwit, 35% gezond vet en 25% gezonde (langzame) koolhydraten.

Afvallen met minder calorieën

Om af te vallen, moet je minder eten. Daarom proberen de meesten van ons zo min mogelijk te eten, maar dit is niet verstandig. Dan slaan we meer vet op dan dat we verbranden. Mannen moeten tussen de 2.000 en 2.500 calorieën per dag consumeren, terwijl vrouwen tussen de 1.700 en 2.000 calorieën per dag nodig hebben. Strikte eetgewoonten bevelen gewoonlijk 1.000 calorieën per dag aan, of zelfs 500 calorieën regelmatig. Dat is ongezond en doet je niet afvallen, integendeel. Je dagelijkse hoeveelheid calorieën verlagen met meer dan 500 is volgens diëtisten geen goed idee en zelfs schadelijk voor je gezondheid. Zo kan gezond afvallen zonder honger lijden en doorlopend calorieën tellen.

Dit eet je vooral in een slim dieet om sneller af te vallen

  • Verse groenten en groene bladgroenten: zoals spinazie, andijvie, groene koolsoorten, sla, broccoli, bloemkool, tuinkers, waterkers en peterselie. Eet dagelijks minstens 250 én, nog beter, 500 gram rauwe, gekookte of gestoomde groenten
  • Peulvruchten: vooral zoals erwten, bonen, groentekiemen, maïs, linzen en kikkererwten. Deze barsten van de eiwitten en voedingsvezels
  • Vers fruit: niet meer dan twee stukken per dag, zeker als je wilt afvallen
  • Onbewerkte noten: die zijn en ongezouten, niet geroosterd en ongebrand
  • Volkorengranen: vooral haver, zemelen, boekweit en quinoa.
  • Alle soorten volkorenbrood, volkoren pasta en bruine rijst
  • Vezelrijke voedingsproducten
  • Drink dagelijks 2,5 liter water

Gezonder eten betekent sneller afvallen.

Lees ook: Het slimme darmdieet doet je op een natuurlijke manier afvallen

Dit eet je zo weinig mogelijk

  • Suiker
  • Snoep, koekjes, gebak en chips
  • Witte deegwaren, alle soorten wit brood en zilvervliesrijst
  • Kant- en- klare maaltijden en diepvriesmaaltijden
  • Gefrituurde gerechten
  • Light voeding en dranken
  • Kant- en- klare fruit- en vruchtensappen

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.