Ook op de hoogte blijven van de laatste nieuwe gezondheidstips?

Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief en krijg alle nieuwtjes als eerste DIRECT in je mailbox!

[bftpro-form-start 1]

Je Naam: [bftpro-field-static name]
*Je Email: [bftpro-field-static email]

[bftpro-submit-button 1 “Aanmelden”] [bftpro-form-end 1]

Welke voeding is kankerverwekkend?

Van roze, rood en goed doorbakken vlees en van broodbeleg (charcuterie) weet iedereen dat het kankerverwekkend is. Hoe meer je ervan eet hoe groter je risico op kanker, en dan vooral dikke darm kanker. De hogere gezondheidsraad dringt er dan ook sterk op aan de consumptie van rund, varkens, en van schaap- en lamsvlees drastisch te beperken tot 500 gram rood vlees per week. Vlees van gevogelte zoals kip, kalkoen en konijn en ook vis en eieren hoort hier niet bij. Maar wist je dat naast rood vlees ook nog tal van andere voeding, waaronder zelfs bepaalde groenten, kankerverwekkend is. Kortom, welke voeding is (meest) kankerverwekkend?

De meesten van ons zijn gulzige vleeseters en komen dan ook ver boven de toegelaten maximumgrens van 500 gram rood vlees per week. Om het eten van rood vlees te beperken wordt aangeraden een dag per week rood vlees te vervangen door plantaardige en dus gezonde(re) alternatieven. Verder wordt aangeraden om bij het bakken van rood vlees meer kruiden en specerijen te gebruiken zoals look en rozemarijn. Deze zijn rijk aan antioxidanten die je beschermen tegen ‘ouderdomsziekten’ zoals kanker. Om in zo’n gezond mogelijke omstandigheden toch rood vlees te eten kan je het beter niet te bruin bakken, maar daarmee is uiteraard het schrijnend kankerprobleem verre van opgelost, wel integendeel. Er is nog heel wat andere voeding die kankerverwekkend is, zoals… bepaalde groenten.

Nitraat grote boosdoener

Hoe komt het dat rood vlees en andere voedingsmiddelen meer kankerverwekkend zijn dan anderen? Grote boosdoener is nitraat,  dat aan vleeswaren worden toegevoegd om verkleuring te voorkomen en de groei van allerlei ziekmakende bacteriën te vertragen en zo in ons lichaam het schadelijke nitriet vormt. Het wordt aangeduid wordt met omstreden E- nummers zoals E 249 (kaliumnitriet),  E 250 (natriumnitriet),  E 251 (natriumnitraat) en  E 252  (kaliumnitraat).

  • Nitriet in kaas: maar nitriet zit lang niet alleen in vlees. Gemengd met keukenzout of kaliumzout, wordt het als bewaarmiddel zelfs toegevoegd… aan kaas.
  • Groenten: maar ook groenten bevatten nitrieten. Voedingscoaches raden niet voor niets aan om vis bijvoorbeeld niet te combineren met spinazie, groente die dan weer niet mag opgewarmd worden. Naast spinazie barsten ook andijvie en postelein van deze nitraten als ze in een periode met minder licht zoals in de winter of in een kas onder glas worden geteeld.  Sommige bacteriën zijn in staat deze nitraten om te zetten in nitrieten.
  • Nitraatrijke groenten zijn: andijvie, rode bieten, bleekselderij, Chinese kool, koolrabi, paksoi, postelein, raapstelen, radijs, alle soorten sla, snijbiet, spinazie, spitskool, venkel en waterkers
  • Nitraatarme groenten zijn:asperges, aubergine, bloemkool, boerenkool, broccoli, champignons, courgette, doperwten, knolselderij, komkommer, kool, koolraap, mais, paprika, peulvruchten (linzen, kikkererwten), prei, rabarber, rode kool, savooi- of  groene kool, schorseneren, snijbonen, sperziebonen, spruiten, taugé, tomaten, tuinbonen, uien, witlof, witte kool, wortelen en zuurkool
  • Met pesticiden gekweekt fruit: zoals appelen, peren, druiven of aardbeien die rijkelijk met pesticiden worden bespoten. Eet daarom steeds biologisch gekweekte groenten en fruit.

Enzymen in ons speeksel

Nitraat is in principe niet schadelijk voor onze gezondheid. Het probleem zit hem in het feit dat het onschadelijke nitraat door de enzymen in ons speeksel wordt omgezet in nitriet. Dat doen ook de bacteriën in je maag- darmkanaal. Door het bewaren, bereiden of het eten van nitraatrijke voeding wordt nitraat voor een deel omgezet in het schadelijke nitriet, dat in je lichaam wordt omgezet in kankerverwekkende nitrosaminen, schadelijke stoffen die vooral ontstaan door nitraatrijke groenten te combineren met vis, schaal- en schelpdieren (uitgezonderd zalm en makreel). Deze schadelijke nitrosaminen ontstaan als gevolg van de combinatie van nitriet uit de groenten met de eiwitten in vis. Nitrosaminen kunnen zich binden aan het DNA en na verloop van tijd tumoren veroorzaken. Naast deze ongezonde voedingscombinaties krijgen we deze schadelijke nitrosaminen ook naar binnen via sigarettenrook en cosmetica.

Je kan de vorming van nitriet zoveel mogelijk beperken door:

  • Antioxidanten: zoals vitamine C (vooral in groenten en fruit) zijn in staat de vorming van nitriet en nitrosaminen te vertragen
  • Kanker van je dikke darm: kan je beperken door niet te roken, het gebruik van alcohol en alcoholische dranken te beperken en vooral vezelrijke voeding te gebruiken.
  • Nitraatrijke groenten: maximum twee keer eten per week
  • Nitraatrijke groenten: nooit langer dan twee dagen bewaren
  • De nerven van nitraatrijke groenten: en de buitenbladeren steeds verwijderen en grondig wassen
  • Nitraatrijke groenten hergebruiken: kan als je ze na het verwarming snel afkoelt en je ze onmiddellijk in de koelkast plaatst.
  • Zwangere vrouwen: moeten ervoor zorgen dat ze zo weinig mogelijk nitraten naar binnen krijgen. Dat kan de gezondheid van hun ongeboren baby in gevaar brengen.
  • Andere risicogroepen: die de consumptie van nitraatrijke voeding zoveel mogelijk moeten terug schroeven zijn zeker vegetariërs, bij  maagaandoeningen en nierpatiënten.
  • Zeker vermijden: om je risico op dikkedarmkanker zoveel mogelijk te verkleinen eet je bij voorkeur nooit kant- en klare gerechten, genetisch gemanipuleerde voeding (zoals granen en zaden),  frisdranken, allerlei light producten en light frisdranken, geraffineerd wit meel, geraffineerde suikers, en gekweekte zalm.

Met het LeefPuurr Programma heb jij de controle!

kankerverwekkendIn 4 weken ontdek je:

  • Hoe jij slanker kunt worden zonder te hoeven sporten
  • Hoe jij veroudering tegen kunt gaan, dankzij een paar simpele trucs
  • Hoe jij de kans op verouderingsziektes, waaronder diabetes, alzheimer, hart- en vaatziekten, tot wel 90% kunt verkleinen
  • Welke “gezonde” producten je systematisch afbreken
  • Waarom alleen maar gezond eten ook ongezond is.
  • En nog veel meer

Leef Puurr is een videocursus, bestaande uit 10 modules, waarin je iedere week twee trainingsvideo’s ontvangt inclusief pdf’s, en bonusmateriaal. Bonussen zijn een e-book over de inhoud van de cursus, een receptenboek met 50 gezonde recepten (e-book: Kook Puurr) en toegang tot de besloten Facebook groep voor extra coaching en feedback.

JA! Ik wil ook controle over mijn eigen gezondheid!