Deze voeding verhoogt je dopamine gehalte en maakt je gelukkiger

[fusion_builder_container background_color=”#282a2b” background_image=”https://leefnugezonder.be/wp-content/uploads/2015/02/Black_background-1.jpg” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”center center” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”0″ padding_bottom=”20″ padding_left=”0″ padding_right=”0″ hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_2″ last=”no” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][fusion_text]

Ook op de hoogte blijven van de laatste nieuwe gezondheidstips?

Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief en krijg alle nieuwtjes als eerste DIRECT in je mailbox!

[/fusion_text][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_2″ last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][fusion_separator style_type=”none” top_margin=”25″ bottom_margin=”25″ sep_color=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” class=”” id=””/][fusion_text][bftpro-form-start 1]

Je Naam:[bftpro-field-static name]
*Je Email:[bftpro-field-static email]

[bftpro-submit-button 1 “Aanmelden”]
[bftpro-form-end 1][/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container][fusion_builder_container background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”20″ padding_bottom=”20″ padding_left=”20px” padding_right=”0″ hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][fusion_text]

Deze voeding verhoogt je dopamine gehalte en maakt je gelukkiger

Na een lekkere maaltijd voelen we ons meestal tevreden. Dat is niet zomaar uit de lucht gegrepen, maar wetenschappelijk bewezen. We kunnen ons letterlijk gelukkig eten door die voeding te eten die onze concentratie aan dopamine doet toenemen. Wat is dopamine en hoe kunnen we de dosis dopamine verhogen?

dopamine tekort

Dopamine is wellicht een minder bekend, maar daarom niet minder belangrijk hormoon, integendeel. Dopamine beïnvloed vele lichaamsfuncties en in de eerste plaats je gemoedstoestand. Je mate van tevredenheid en je geluksgevoel wordt in belangrijke door de concentratie aan dopamine in je bloed bepaald. Het wordt niet voor niets hét gelukshormoon bij uitstek genoemd. Naast het verhogen van je geluksgevoel doet dopamine nog veel meer. Zo heeft het een gunstige invloed op je leer- en je beslissingsvermogen en op de controle van je bewegingen. Dopamine is in de eerste plaats een neurotransmitter. Die zorgen er voor dat onze zenuwen met mekaar kunnen communiceren. Het gaat in hoofdzaak over drie belangrijke communicatie processen, namelijk je bewegingscontrole, je denkvermogen en je emoties en motivatie. Je begrijpt meteen dat dopamine een van onze belangrijkste boodschappers is. Niet alleen een dopamine tekort maar even goed een dopamine overschot zorgt zowel voor lichamelijke als geestelijke problemen.

ADHD

Dopamine beïnvloedt dus niet alleen je geheugen, maar ook al je bewegingen, je cognitie, genot en beloning. Wetenschappers zijn er meer en meer van overtuigd dat een tekort aan dopamine oorzaak is van hyperactiviteit en ADHD bij kinderen. Maar dat niet alleen. Dopamine ligt mee aan de basis van eventuele verslavingen, van angst en depressie en is een van de oorzaken van de ziekte van Parkinson. Een gezonde, evenwichtige en gevarieerde voeding houdt je concentratie aan dopamine op een gezond peil. Een gebrek aan dit gelukshormoon heeft in vele gevallen rampzalige gevolgen voor zowel je persoonlijkheid als je gedrag. Het zorgt voor angst, stress en depressie.

  • De juiste beslissingen nemen:dopamine is onmisbaar voor het nemen van de juiste beslissingen en verkeerde zoveel mogelijk te vermijden. Gezonde mensen hebben vaker een ‘voorgevoel’ waardoor ze uiteindelijk de juiste beslissing nemen. Bij een tekort aan dopamine heb je het veel moeilijker om beslissingen te nemen

De ziekte van Parkinson

Zoals we reeds eerder aanhaalden is dopamine één van de meest bekende neurotransmitters, een stof die een belangrijke rol speelt bij het doorgeven van signalen tussen zenuwcellen. Dopamine of ons gelukshormoon wordt geproduceerd door onze hersencellen. Het zijn uitgerekend deze hersencellen die bij de ziekte van Parkinson afsterven. zodat een gebrek aan dopamine ontstaat. Hoe lager onze concentratie aan dopamine, hoe groter de kans dat we de controle over onze spieren verliezen. De aantasting van ons bewegingsapparaat is precies het belangrijkste symptoom van de ziekte van Parkinson. Dit manifesteert zich hoofdzakelijk in een afwijkende lichaamshouding, in spierstijfheid, ongecontroleerde bewegingen, traagheid in de beweging en sterk beven. Medicatie bij de ziekte van Parkinson is vooral gericht op het aanvullen van het tekort aan dopamine.

  • Een geneesmiddel dat je dopaminegehalte verhoogt: is Levodopa, of L-dopa, dat in je lichaam wordt omgezet in dopamine.
Dopamine verhogen met deze voeding:
  • Amandelen: zijn rijk aanfenylalanine, een aminozuur dat onmisbaar is bij de aanmaak van dopamine. Geef de voorkeur aan onbewerkte amandelen, zij bevatten de hoogste concentratie aan fenylanine . Onbewerkte amandelen bevatten ook minder natrium. Amandelen zijn een gezond tussendoortje, zeker om je mentaal scherp te houden.
  • Chocolade: deze zoete lekkernij is eveneens een bron van fenylalanine. Dat is er dan ook de oorzaak van dat we ons na het eten van chocolade gelukkig en voldaan voelen. Schrap chocolade dus zeker niet van je dagelijks menu, maar eet het met mate, en nooit meer dan twintig gram chocolade per dag. Donkere chocolade met minstens 70 procent cacao heeft de hoogste concentratie aan fenylalanine dat in je lichaam wordt omgezet in dopamine.
  • Bananen: een ander aminozuur nodig voor de productie van dopamine is tyrosine , rijkelijk aanwezig in bananen. Bananen zijn ook belangrijke leveranciers van kalium, een mineraal met een positieve invloed op ons hart en onze spieren. De vele voedingsvezels tenslotte zijn belangrijk voor een goede spijsvertering, een gezonde darmflora en een vlotte darmtransit (stoelgang).
  • Eieren: zijn uitzonderlijk rijk aan aminozuren, die van nature ook vitamine D bevatten en barsten van eiwitten. Er wordt dus niet voor niets gezegd dat eieren als ontbijt je humeur positief beïnvloeden en je energiek en vitaal aan een nieuwe dag laten beginnen
  • Vis: is een bron van omega-3 vetzuren, die je hersenfunctie extra ondersteunen. Deze onverzadigde en dus gezonde vetzuren zorgen voor de extra aanmaak van neurotransmitters, zoals dopamine. Vis is daar bovenop arm aan verzadigde vetten en aan slechte LDL- cholesterol. Diepwater vis zoals makreel, zalm, tonijn, heilbot, regenboogforel en sardines, maar ook paling, ansovis en haring hebben de hoogste concentratie aan deze omega-3 vetzuren.
  • Appelen: bevatten quercetine en polyfenolen, twee bijzonder krachtige antioxidanten die je dopamine op peil houden. Eet appelen steeds ongeschild. De schil bevat maar liefst vijf keer meer polyfenolen dan de appel zelf.
  • Aardbeien: zijn net als alle soorten bessen zoals alle soorten bessen en frambozen rijk aan vitaminen, mineralen en antioxidanten, vooral vitamine C. Maar aardbeien bevatten ook fenol, anthocyanen en ellagitannines, antioxidanten die je dopamine- cellen tegen beschadiging beschermen. Kies vooral voor bio- aardbeien, zij zijn iets kleine maar bevatten zoveel meer gezonde voedingsstoffen dan klassiek geteelde aardbeien.
Extra tips voor het verhogen van je dopaminegehalte:
  • Lichaamsbeweging: door dagelijks een half uurtje te wandelen in open lucht verhoog je het dopaminegehalte in je lichaam
  • Meditatie: heeft een gunstig effect op de aanmaak van dopamine
  • Vasten: wekelijks één dag niet eten zorgt voor een belangrijke verhoging van je dopaminegehalte
  • Wissel douches: afwisselend koude en warme douches zorgen voor extra dopamine en maken je alerter

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container][fusion_builder_container background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding_top=”20″ padding_bottom=”20″ padding_left=”0″ padding_right=”0″ hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][fusion_text]

Met het LeefPuurr Programma heb jij de controle!

In 4 weken ontdek je:

  • Hoe jij slanker kunt worden zonder te hoeven sporten
  • Hoe jij veroudering tegen kunt gaan, dankzij een paar simpele trucs
  • Hoe jij de kans op verouderingsziektes, waaronder diabetes, alzheimer, hart- en vaatziekten, tot wel 90% kunt verkleinen
  • Welke “gezonde” producten je systematisch afbreken
  • Waarom alleen maar gezond eten ook ongezond is.
  • En nog veel meer

Leef Puurr is een videocursus, bestaande uit 10 modules, waarin je iedere week twee trainingsvideo’s ontvangt inclusief pdf’s, en bonusmateriaal. Bonussen zijn een e-book over de inhoud van de cursus, een receptenboek met 50 gezonde recepten (e-book: Kook Puurr) en toegang tot de besloten Facebook groep voor extra coaching en feedback.

[fusion_button link=”https://www.paypro.nl/producten/Leef_Puurr_Programma/17479/50831″ color=”default” size=”” type=”” shape=”” target=”_self” title=”” gradient_colors=”|” gradient_hover_colors=”|” accent_color=”” accent_hover_color=”” bevel_color=”” border_width=”1px” icon=”” icon_divider=”yes” icon_position=”left” modal=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ alignment=”left” class=”” id=””]JA! Ik wil ook controle over mijn eigen gezondheid![/fusion_button]
[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]