Wat is mindfulness

Wat is mindfulness en hoe gezond en mindful afvallen?

Spread the love

Wat is mindfulness en mindful eten? Het wordt meer en meer gelinkt aan gezondheid en snel afvallen. Maar hoe bereik je mindful je gezond streefgewicht en kun het ook behouden? Hoe vaak ben je je nog bewust van het eten dat je ’s avonds naar binnen schuift?  Tegenwoordig doen we ontzettend veel dingen onbewust, op de automatische piloot. Je scrolt doelloos door je Facebooktijdlijn op je telefoon, je zit constant met je oordopjes in, je bent non- stop online, en hebt altijd een overvolle agenda.  Geen tijd dus om nog stil te staan bij de dingen die je doet.

Wat is mindfulness, en hoe val je mindful af?

Bij eten gaat dit precies zo. We eten met ons bord op schoot voor de televisie, achter de laptop terwijl we nog wat werk afmaken of zelfs onderweg. Stuk voor stuk gehaast of gedachteloos en allesbehalve bewust Bij mindful eten wordt dit weer teruggedraaid: je bent juist bewust aan het eten.

Wat is mindfulness en mindful eten?

Maar wat is mindful eten? Sterker nog: wat is mindful eigenlijk? Mindful bezig zijn, betekent dat je je bewust bent van de dingen die je doet, en dat de wereld om je heen je niet ontgaat. Of het nu je tanden poetsen is, of een gesprek met een goede vriendin; je houdt er telkens bewust je aandacht bij, en bent aanwezig in het hier-en-nu. Bovendien beoordeel je jezelf niet, of in ieder geval in mildere mate. Je laat de dingen en jezelf er gewoon zijn. Mindful eten is gezond afvallen op langere termijn. De kilo’s overgewicht die je op deze manier verliest, komen nooit meer terug.

Mindfulness en mindful eten

Wat is mindfullness en mindful eten? Bij mindful eten ben je je ook bewust van wat je doet. Al je zintuigen staan open en je gedachten dwalen niet zo snel af. Je ziet, ruikt en proeft van wat er op dat moment op het bord voor je ligt.

Tips bij Mindful afvallen

Wat is mindfullness eten? Hoe zorg je dat je niet alleen bewust bent van welk eten je in je mond stopt, maar ook dat je bewust bezig bent met letten op je gewicht? Deze tips helpen je afvallen door mindful te eten:

  • Eet altijd aan tafel: bij voorkeur met mes en vork. Zodat je er echt mee bezig bent. Het liefst ook nog in een rustige omgeving, zodat je je door niets anders kunt af laten leiden
  • Begin elke maaltijd bewust en maak er een simpele routine van:  bijvoorbeeld door rustig een paar keer adem te halen voor je begint. Vraag jezelf af: waarom je eet, en is dit een goede reden is om te eten?
  • Mindful eten: Is in de eerste plaats goed kauwen, langzaam eten en genieten van wat je eet
  • Eet niet te snel: door altijd druk en gehaast te zijn, ben je geneigd om veel te snel te eten. Langzaam eten is veel gezonder, omdat je de voedingsstoffen dan beter opneemt en je sneller en langduriger voldaan bent. Ze eet je automatisch minder.
  • Eet alleen wanneer je echt honger hebt: luisteren naar je lichaam en stem je eetgewoonten daarop
  • Eet lichte, gezond en natuurlijk
  • Vraag voor je eet af of je écht honger hebt. Eet je niet uit verveling, zoek je afleiding in eten of verwar je honger met dorst? Is het gezond wat je gaat eten?

Resultaat mindfullness en mindful eten

Mindful eten is geen wondermiddel om af te vallen. Verwacht niet dat de kilo’s er direct van afvliegen. Het gaat hierbij om het resultaat op langere termijn. Door steeds bewuster te eten en jezelf goed eetgewoonten aan te leren, zal je lichaam hier aan wennen en niet steeds verlangen naar ongezond voedsel. Gezond afvallen is dan uiteindelijk een logisch gevolg hiervan. Voortaan geen drastisch en snel dieet meer voor je.

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.