Wat is mindfulness – Zo val je mindful af

Wat is mindfulness

Wat is mindfulness – Zo val je mindful af

Wat is mindfulness en mindful eten? Het wordt meer en meer gelinkt aan gezondheid en snel afvallen. Maar hoe bereik je mindfull je gezond streefgewicht en kun het ook behouden?


Hoe vaak ben jij je nog bewust van het eten dat je ’s avonds naar binnen schuift?

Tegenwoordig doen we ontzettend veel dingen onbewust, op de automatische piloot. Je scrolt doelloos door je Facebook- tijdlijn op je telefoon, je zit constant met je oordopjes in, je bent non- stop online, en hebt altijd een overvolle agenda.

Geen tijd dus om nog stil te staan bij de dingen die je doet.

Wat is mindfulness, en hoe val je mindful af?

Bij eten gaat dit precies zo.

We eten met ons bord op schoot voor de televisie, achter de laptop terwijl we nog wat werk afmaken of zelfs onderweg. Stuk voor stuk gehaast of gedachteloos en allesbehalve bewust.

Bij mindful eten wordt dit weer teruggedraaid: je bent juist heel erg bewust aan het eten.

Wat is mindfulness en mindful eten?

Maar wat is mindful eten? Sterker nog: wat is mindful eigenlijk?

Mindful bezig zijn betekent dat je je bewust bent van de dingen die je doet, en dat de wereld om je heen je niet ontgaat.

Wat is mindfulness? Mindful eten is in de eerste plaats bewust eten, en zoveel mogelijk genieten

Of het nu je tanden poetsen is, of een gesprek met een goede vriendin; je houdt er telkens bewust je aandacht bij, en bent aanwezig in het hier en nu.

Bovendien beoordeel je jezelf niet, of in ieder geval in mildere mate. Je laat de dingen en jezelf er gewoon zijn.

Mindful eten is gezond afvallen op langere termijn. De kilo’s overgewicht die je op deze manier verlijst, komen nooit meer terug.

Mindfulness en mindful eten

Bij mindfull eten ben je je ook bewust van wat je doet.

Al je zintuigen staan open en je gedachten dwalen niet zo snel af. Je ziet, ruikt en proeft van wat er op dat moment op het bord voor je ligt.

Mindful afvallen: tips

Maar hoe zorg je dat je niet alleen bewust bent van welk eten je in je mond stopt, maar ook dat je bewust bezig bent met letten op je gewicht?

Deze tips helpen je afvallen door mindful te eten:

  • Als je eet, doe dat dan aan tafel. Bij voorkeur met mes en vork. Zodat je er echt mee bezig bent. Het liefst ook nog in een rustige omgeving, zodat je je door niets anders kunt af laten leiden
  • Begin elke maaltijd bewust en maak hier een simpele routine van. Bijvoorbeeld door rustig een paar keer adem te halen voor je begint. Vraag jezelf af: waarom ga ik nu eten? En: is dat een goede reden om te eten?
Wat is mindfulness en mindful eten? In de eersteplaats is dat goed kauwen, langzaam eten en genieten van wat je eet

Kauw goed en eet niet te snel. Door altijd druk en gehaast te zijn, ben je geneigd om veel te snel te eten. Langzaam eten is veel beter voor je lichaam, omdat je de voedingsstoffen dan beter op kunt nemen in je lichaam en dus ook sneller vol zit. Vraag jezelf af bij elke hap: wat proef ik? Hoe smaakt het?

  • Eet alleen wanneer je echt honger hebt. Dat betekent: goed luisteren naar je lichaam en hierop afstemmen. Eet lichte en gezonde maaltijden en alleen wanneer je een licht rommelig gevoel in je maag ervaart. Wanneer je iets wilt gaan eten, kun je jezelf afvragen: hoe voel ik mij nu? Heb ik écht honger, of grijp ik naar iets te eten omdat ik mij verveel, afleiding zoek of honger verwar met dorst? Is het gezond wat ik ga eten?

Resultaat mindfullness en mindful eten

Verwacht niet dat de kilo’s er direct van afvliegen.

Het gaat hierbij om de lange termijn.

Door steeds bewuster te eten en jezelf goede eetgewoonten aan te leren, zal je lichaam hier aan wennen en niet steeds verlangen naar ongezond voedsel. Gezond afvallen is dan uiteindelijk een logisch gevolg hiervan. Geen drastisch en snel dieet meer voor jou!

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.