Vers fruitsap zo ongezond als frisdrank?

Spread the love

[fusion_builder_container background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”20″ padding_bottom=”20″ padding_left=”20px” padding_right=”0″ hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][fusion_builder_row][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container][fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][fusion_text][fusion_text]

Vers fruitsap zo ongezond als frisdrank?

Vers fruitsap en fruitsap uit de supermarkt wordt vaak naar voor geschoven als gezond alternatief voor water. Water is nog steeds de meest gezonde drank die past in ieder gezond eetpatroon. Ook als we verantwoord willen afvallen. Water geeft ons een verlengd verzadigingsgevoel, en spoelt ons lichaam schoon van alle giftige afvalstoffen. Diëtisten en voedingscoaches maakten steeds het onderscheid tussen zelf geperst vers fruitsap en zijn variant uit de supermarkt. Wetenschappers kwamen er nu achter dat beiden even ongezond zijn dan cola en frisdrank.

Waarom is vers fruitsap zo ongezond als cola en frisdrank?

Tot hiertoe gingen we ervan uit dat vers fruitsap, en zelfs fruitsap uit de supermarkt een gezonde drank was. Zo gezond, dat het als een gezond alternatief voor water werd beschouwd. Zowel volgens wetenschappers als de Gezondheidsraad is dat nu achterhaald. En is zowel vers fruitsap als industrieel gemaakt sap minstens even ongezond als cola en ander frisdrank. “het net zo ongezond is als een glas cola”.

Vers fruitsap zorgt even goed voor overgewicht, een verhoogde kans op diabetes en andere daaraan gerelateerde aandoeningen.

Vers geperst en ander fruitsap, bevat net zoveel suiker als frisdrank.

Volgens de Gezondheidsraad worden suikers uit fruitsap vrijwel onmiddellijk door ons lichaam opgenomen. Dat komt door de vloeibare suikers. Op die manier worden deze suikers onmiddellijk als vet opgeslagen in al onze lichaamsvezels.

Fruit blijft gezond

Fruit blijft gezond, als we het eten en niet drinken.

Als we fruit eten, wordt de glucose of fruitsuiker door ons lichaam veel trager opgenomen. Niet alleen de Gezondheidsraad, maar ook het Voedingscentrum en de wetenschap raden het drinken van vers geperst fruitsap af. In de eerste plaats voor zijn hoge concentratie aan vloeibare suikers, maar ook omdat het ons een korter verzadigingsgevoel.

Vers geperst fruitsap geeft ons sneller een hongergevoel, waardoor we automatisch meer eten.

Zelf gemaakte groene smoothies bevatten meer voedingsvezels, als gevolg van de aanwezigheid van groenten, en vooral groene bladgroenten.

Een gezond eetpatroon, ook om gewicht te verliezen, bestaat uit: 

leefnugezonderbuttonGROENEVVerse groenten en fruit: eet dagelijks minstens 200 gram groenten en 2 stukken vers fruit

leefnugezonderbuttonGROENEVVolkoren brood: eet 90 gram volkorenbrood, meergranenbrood of andere volkorenproducten

leefnugezonderbuttonGROENEVPeulvruchten: eet wekelijks minstens één keer peulvruchten waaronder boontjes, erwtjes, groentekiemen, linzen of kikkererwten

leefnugezonderbuttonGROENEVNoten, pitten en zaden: minstens 15 gram en maximaal een handvol per dag. Varieer zoveel mogelijk

leefnugezonderbuttonGROENEVZuivelproducten: consumeer dagelijks enkele porties zuivel, zoals magere melk, magere natuuryoghurt, kwark of magere kaas

leefnugezonderbuttonGROENEVVette vis: eet wekelijks tweemaal vette vis zoals wilde zalm, paling, heilbot, dorade, tonijn, forel, kabeljauw, makreel, sardienen, haring en ansjovis

leefnugezonderbuttonGROENEVGroene thee of kruidenthee: drink dagelijks drie koppen thee

leefnugezonderbuttonGROENEVGezonde smoothies: drink zelf gemaakte groene smoothies met mate, en nooit méér dan twee per dag

leefnugezonderbuttonGROENEVGezonde boter en oliën: vervang boter, harde margarine en bak- en braadvetten door zachte margarine, vloeibaar bak- en braadvet en plantaardige oliën

leefnugezonderbuttonGROENEVKoffie: ga je nooit de deur uit zonder je bakje troost? Vervang dan ongefilterde door gefilterde koffie

leefnugezonderbuttonGROENEVBewerkt vlees: eet zo weinig mogelijk bewerkt vlees als broodbeleg (charcuterie) en rood vlees

leefnugezonderbuttonGROENEVFrisdranken en alcohol: zoveel mogelijk beperken

leefnugezonderbuttonGROENEVZout: gebruik nooit meer dan zes gram zout per dag

Jij wilt toch ook DEFINITIEF, en op een verantwoorde en dus gezonde manier van je overgewicht af?

Dat doe je gemakkelijk met deze originele recepten voor het zelf maken van je gezonde smoothies. Vanwege de aanwezigheid van vooral groene bladgroenten leveren deze gezonde smoothies een hoge concentratie aan onmisbare voedingsvezels.

Als één van de 90000 maandelijkse bezoekers van deze gezonde website, geniet je van een tijdelijke korting van bijna 40%, en daar bovenop krijg je nog enkele gratis bonussen.

leefnugezonderFOTOBOEKSMOOTHIES

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jij wilt toch ook genieten van deze originele recepten voor je zelf gemaakte gezonde smoothies?[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.