Evenwichtig dieet schema voor vrouwen om jojo effect te voorkomen

Spread the love

[fusion_builder_container background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_aspect_ratio=”16:9″ overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” padding_top=”20″ padding_bottom=”20″ padding_left=”0″ padding_right=”0″ hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none” last=”no” hover_type=”none” link=”” border_position=”all”][fusion_text]

Evenwichtig dieet schema voor vrouwen om jojo effect te voorkomen

Een evenwichtig dieet is onmisbaar om, eens op je gezond streefgewicht, dat ook te behouden. Met een evenwichtig dieet geven we het zo gevreesde jojo effect dus geen kans. 


Om meer vet te verbranden en gemakkelijker af te vallen, hebben we het omgekeerde nodig. Een onevenwichtig dieet dus. In zo een dieet, eten we minder calorieën dan ons lichaam dagelijks nodig heeft om goed te blijven functioneren. Eens op ons gewicht, is het belangrijk om ons streefgewicht  ook te behouden. Dat doe je met een evenwichtig dieet. Om af te vallen en nadien ons gewicht te behouden, is er een groot verschil tussen mannen en vrouwen.

Uit wat bestaat een evenwichtig dieet voor vrouwen om het jojo effect te voorkomen?

Eens voldoende afgevallen, is het de bedoeling om dat gewicht ook te behouden. In tegenstelling met afvallen, hebben we voor het behoud van ons gezond gewicht een evenwichtig dieet nodig. Dat is een gezond eetpatroon, waarbij we minder calorieën binnen krijgen dan ons lichaam er dagelijks verbruikt. Dat verschilt tussen mannen en vrouwen.

Onze dagelijkse hoeveelheid calorieën hangt van verschillende factoren af.

Naast ons geslacht; zijn dat onze leeftijd, en de duur en de intensiteit van onze dagelijkse inspanningen. Maar ook onze spiermassa, grootte, en lichaamsbouw spelen daarbij een rol. Mannen hebben bij normale inspanningen genoeg aan 2100 tot maximaal 2500 calorieën.

Voor vrouwen ligt hun dagelijkse hoeveelheid calorieën tussen de 1800 en de 2100 calorieën.

Een evenwichtig dieet voor vrouwen, ziet er bijgevolg anders uit dan dat van vrouwen.

Hoe is een evenwichtig dieet voor vrouwen best samengesteld?

Een evenwichtig dieet is in de eerste plaats gezond en gevarieerd samengesteld. et dus de bedoeling niet méér, maar ook niet minder calorieën aan te voeren dan nodig.

Dat evenwicht wordt gevormd door drie belangrijke energiebronnen:

leefnugezonderbuttonGROENEVHoogwaardige eiwitten

leefnugezonderbuttonGROENEVGezonde, onverzadigde vetten

leefnugezonderbuttonGROENEVTrage koolhydraten

Zowel volgens diëtisten als voedingscoach bestaan onze dagelijkse hoeveelheid calorieën bij voorkeur uit 25% eiwitten, evenveel gezonde vetten en 50% trage koolhydraten.

En hier gaat het meestal al goed fout.

Om zo vlug mogelijk van hun buikje verlost te geraken, eten vrouwen weinig of geen brood, aardappelen, deegwaren en rijst. 

Ze zijn daarbij van oordeel dat deze drie voedingsmiddelen voor extra gewicht zullen zorgenDat is fout gedacht. Deze voedingsmiddelen staan voor de helft van de aanvoer van calorieën, en maken ons niet dik.  Dat doen in de eerste plaats de gebruikte vetstoffen zoals boter en sausjes.

Veel gemaakte fouten in een evenwichtig dieet

In een evenwichtig dieet, zowel voor mannen als voor vrouwen, worden er heel wat gemakkelijk vermijdbare fouten gemaakt. Het is vooral de verhouding tussen de verschillende soorten calorieën dat mank loopt.

Het is van groot belang dat de verhouding tussen gezonde vetten, eiwitten en trage koolhydraten strikt nageleefd wordt.

De meeste vrouwen schroeven de consumptie van eiwitten en koolhydraten fors terug, waardoor ze teveel vetten eten. Als gevolg van dit onevenwichtig samengesteld eetpatroon, kunnen deze vrouwen hun gezond gewicht slechts moeilijk behouden.

Daarbij is het vooral oppassen geblazen met de zogenaamde onzichtbare vetstoffen, zoals in in alle vette kaassoorten (+50), pizza’s, kant- en- klare broodjes, snoep, koekjes, gebak en alle bewerkte voeding.

Amper 1 gram vetstof bevat 9 calorieën in plaats van 4 calorieën voor 1 gram suiker of eiwit .

Hoewel velen denken dat ze met hun dieet goed bezig zijn, is dat dikwijls dus niet het geval

Hoe ziet er dan een evenwichtig dieet voor vrouwen uit?

Een evenwichtig dieet voor vrouwen om hun gezond streefgewicht te behouden, ziet er anders uit dan voor mannen.

Een evenwichtig dieet voor vrouwen bestaat vooral uit:

leefnugezonderbuttonGROENEVVette vis: vrouwen eten minstens tweemaal per week vette vis zoals wilde zalm, paling, tonijn, dorade, heilbot, forel, kabeljauw, makreel, sardienen, ansjovis en haring

leefnugezonderbuttonGROENEVVlees van gevogelte: vervang vooral rood en vet vlees door kip, kalkoen, konijn, of wild

leefnugezonderbuttonGROENEVMagere zuivel: geef steeds de voorkeur aan magere melk, magere kaas, kwark, en magere natuuryoghurt

Om ons gewicht te behouden, is het niet alleen belangrijk wat we eten. Hoeveel en wanneer we eten is minstens even belangrijk.

Voedingsvezels en zout

Zoals we hier boven reeds aanhaalden, hebben vrouwen dagelijks minder calorieën nodig dan mannen. Daarbij wordt een uitzondering gemaakt van voedingsvezels en zout. De maximale hoeveelheid van beide voedingsstoffen is gelijk voor mannen en vrouwen en bedragen respectievelijk 24 gram voedingsvezels en zes gram zout per dag.

Eet de juiste porties

De hoeveelheid die we per keer eten, noemen we portie. De juiste grootte van een portie zorgt ervoor dat we niet te veel of te weinig van één product eten. Hou tijdens het koken rekening met de juiste portie. Dat zorgt ervoor dat we achteraf weinig of niets moeten weggooien.

De grootte van een portie verschilt van persoon tot persoon

Niet iedereen heeft van alle gezonde voedingsproducten een even grote portie nodig. Hoeveel we écht eten nodig hebben, wordt bepaald door ons geslacht, onze leeftijd, en activiteit.

De grootte van de portie verschilt  van product tot product

De overbekende Schijf van Vijf, waarbij de productgroepen ingedeeld worden in vijf vakken, vormt hiervan de basis. Per vak verschilt de hoeveelheid, die we dagelijks nodig hebben. Vrouwen hebben genoeg aan 200 gram groenten, twee stukken fruit, en 50 gram gezonde vetten en oliën.

In een evenwichtig dieet mogen we onbeperkt groenten eten

Hoeveelheid gezonde voedingsstoffen

De hoeveelheid en de samenstelling van wat we eten en drinken, bepalen de hoeveelheid gezonde voedingsstoffen die we dagelijks binnen krijgen. Eet bij voorkeur volgens de richtlijnen van de Schijf van Vijf. Dan zijn we met geen tekort aan gezonde voedingstoffen te kampen krijgen.

Hoe groter je porties, hoe meer calorieën je opneemt.

In een evenwichtig dieet eten vrouwen per dag:

leefnugezonderbuttonGROENEV200 gram aardappelen, of volkoren deegwaren, zilvervliesrijst

leefnugezonderbuttonGROENEV200 gram peulvruchten (erwten, bonen, groentekiemen, linzen of kikkererwten

leefnugezonderbuttonGROENEV6 sneetjes volkorenbrood

leefnugezonderbuttonGROENEV30 gram magere kaas

leefnugezonderbuttonGROENEVEen halve liter magere melk

leefnugezonderbuttonGROENEV125 gram vette vis, mager vlees, kip

leefnugezonderbuttonGROENEV2 eieren

leefnugezonderbuttonGROENEV30 gram halvarine

1leefnugezonderbuttonGROENEV5 gram bak- of braadproducten

leefnugezonderbuttonGROENEV2,5 tot maximaal 4 lilter water

Een gezond eetschema in een evenwichtig dieet voor vrouwen er uit:

leefnugezonderbuttonGROENEVGezond ontbijt: volkorenbrood, volkoren ontbijtgranen, mager broodbeleg, een stuk fruit, groentesalade, thee of koffie. Heb je het moeilijk met het eten van groenten en fruit bij je ontbijt? Vervang dan beiden door een zelf gemaakte gezonde smoothie

leefnugezonderbuttonGROENEVLunch of middagmaal: zelf gemaakte soep met twee sneetjes volkorenbrood of volkoren pasta, of zilvervliesrijst. Met deze gezonde ingrediënten maak je een stevige maaltijdsoep. Brood of pasta kan je uiteraard ook bij je soep eten. Magere natuuryoghurt of magere kwark

leefnugezonderbuttonGROENEVAvondmaal: Aardappelen, volkorenpasta of zilvervliesrijst aangevuld met een handjevol zaden of pitten, vis, groenten, en een stuk fruit. Vergeet hierbij geen peulvruchten (erwten, bonen, groentekiemen, linzen en kikkererwten).  Gebruik zo weinig mogelijk saus en zout. Kook                    steeds zelf in plaats van kant- en- klare gerechten of diepvriesmaaltijden

leefnugezonderbuttonGROENEVGezonde manieren van bereiden: koken, stomen, grillen en wokken

Jij wilt toch ook afvallen zonder jojo effect met een evenwichtig dieet?

Dat doe je ongetwijfeld met het Recepten Afslankplan, vol waardevolle voedingstips en en gezonde recepten. Zowel voor je ontbijt, als je lunch of middagmaal of je diner of avondmaal. 

Alle recepten zijn samengesteld met uitsluitend natuurlijke en vet verbrandende ingrediënten.

Met het Recepten Afslankplan geraakten in een korte tijd al meer dan 10000 Nederlanders en bijna evenveel Belgen definitief van hun overgewicht verlost.

Ben jij de volgende? 

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container][fusion_builder_container background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_aspect_ratio=”16:9″ overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_style=”solid” padding_top=”20″ padding_bottom=”20″ padding_left=”20px” padding_right=”0″ hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none” last=”no” hover_type=”none” link=”” border_position=”all”][fusion_text]rap-boekHet Recepten Afslankplan is een compleet handboek naar een gezond, vitaal en slank lichaam. Of je nu graag veel wil afvallen, of juist meer energie en extra inspiratie wil hebben voor lekker verantwoorde gerechten. Met Het Recepten Afslankplan haal je alles in huis om je doel te bereiken. Snel, eenvoudig en effectief.

[fusion_button link=”https://www.paypro.nl/producten/Het_Recepten_Afslankplan/31823/50831″ color=”default” size=”” type=”” shape=”” target=”_self” title=”” gradient_colors=”|” gradient_hover_colors=”|” accent_color=”” accent_hover_color=”” bevel_color=”” border_width=”1px” icon=”” icon_divider=”yes” icon_position=”left” modal=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ alignment=”left” class=”” id=””]JA! Ik wil ook meer weten over dit unieke Recepten Afslank Plan![/fusion_button][/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.