Rijstolie een gezond alternatief voor olijfolie?

Spread the love


[fusion_builder_container background_color=”#282a2b” background_image=”https://leefnugezonder.be/wp-content/uploads/2015/02/Black_background-1.jpg” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”center center” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”0″ padding_bottom=”20″ padding_left=”0″ padding_right=”0″ hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_2″ last=”no” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][fusion_text]

Ook op de hoogte blijven van de laatste nieuwe gezondheidstips?

Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief en krijg alle nieuwtjes als eerste DIRECT in je mailbox!

[/fusion_text][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_2″ last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][fusion_separator style_type=”none” top_margin=”25″ bottom_margin=”25″ sep_color=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” class=”” id=””/][fusion_text][bftpro-form-start 1]

Je Naam:[bftpro-field-static name]
*Je Email:[bftpro-field-static email]

[bftpro-submit-button 1 “Aanmelden”]
[bftpro-form-end 1][/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container][fusion_builder_container background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”20″ padding_bottom=”20″ padding_left=”20px” padding_right=”0″ hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][fusion_text]

Rijstolie een gezond alternatief voor olijfolie?

Rijstolie wordt steeds meer gebruikt in de keuken.

Gezonde voeding staat ongetwijfeld centraal in ieder gezond eetpatroon  om gezond af te vallen.

De manier waarop, en de producten waarmee die gezonde voeding wordt klaar gemaakt, is minstens even belangrijk.

Kiezen we bij voorkeur  voor olijfolie, sesam- of voor sojaolie?

Of is rijstolie een geschikt, en dus gezond alternatief?

Wat is rijstolie en wat zijn de voordelen ervan voor onze gezondheid?

In ons streven naar gezonde voeding, gaan we meer en meer op zoek naar de meest gezonde producten.

De soort en de kwaliteit van  de soort olie die we gebruiken om te bakken; braden of te wokken, is daarbij van groot belang.

Ben jij op zoek naar een lekkere, maar vooral gezonde olie?

Dan moet je beslist rijstolie proberen.

De keuze aan culinaire oliën is erg groot, en de kwaliteit ervan verschillend.

De ene soort olie is ongetwijfeld gezonder dan de andere.

Volgens diëtisten en voedingscoaches, is rijstolie wellicht de meest gezonde olie van allemaal.

Rijstolie of rijstkiem olie raakt nu ook bij ons stilaan bekend.

Rijstolie bezit zovele gezonde eigenschappen, dat ze zowel in Zuidoost Azië als in Amerika één van de meest gebruikte culinaire oliën is voor koken, bakken, braden en wokken.

En zelfs de schoonheidsindustrie maakt er nu dankbaar gebruik van…

Gezonde vetten in rijstolie

De meest gezonde vetten zijn ongetwijfeld die uit plantaardige oliën worden gewonnen.

Er zijn vele soorten oliën om in de keuken te gebruiken, maar alle soorten vetten worden op een andere manier gemaakt.

Om de gezondheid van oliën te bepalen, moet we in de eerste plaats hun rookpunt kennen.

Sommige soorten olie zijn weinig, of zelfs ongeschikt om te verhitten.

Anderen worden dan weer te heet, en veroorzaken schadelijke rook.

Hoe hoger zijn rookpunt, hoe fijner de olie.

  • Olie met een hoog rookpunt: is meest geschikt voor het dichtschroeien, braden en frituren
  • Olie met middelmatig rookpunt: gebruik je bij voorkeur voor (roer)bakken, bij ovengerechten en in sauzen
  • Olie met laag rookpunt: mag niet verhit worden. Is uitsluitend geschikt voor de bereiding van dressings, dipsauzen en marinades. Naast zijn rookpunt is de verhouding tussen de verzadigde en enkelvoudige of meervoudige onverzadigde vetten minstens even belangrijk. Kies zoveel mogelijk voor die culinaire oliesoorten met een lage concentratie verzadigde vetten en met zo’n grote mogelijke dosis omega 3- en omega 6 vetzuren. En uiteraard speelt ook de gebruikte hoeveelheid olie een belangrijke rol. Volgens diëtisten is één eetlepel persoon meer dan voldoende.

Rijstolie is puur natuur

Rijst is puur natuur, en wordt in Zuidoost Azië al vele duizenden jaren verbouwd.

Het is dan ook met voorsprong ’s wereld oudste cultuurplant.

Rijst behoort, samen met granen, tot de uitgebreide familie van de grassen.

Rijst wordt lang niet meer alleen in Zuidoost Azië verbouwd.

Dat gebeurd nu ook in Zuid-Amerika, de VS en zelfs in Europa in het Middellandse zeegebied, zoals de Italiaanse Risotto.

De grootste rijst producent is en blijft China, de grootste rijst exporteur is Thailand.

Rijstolie haalt men uit de kiemen of de vliesjes van de rijst, en dit door extractie en raffineren.

Rijstolie heeft een heldere en geelbruine kleur, en is neutraal van smaak.

Waarom is rijstolie zo gezond?

Rijstolie heeft zijn vele gezonde eigenschappen te danken aan zijn hoge dosis vitaminen, mineralen, antioxidanten, en spoorelementen.
Het barst van de vitamine E en van antioxidanten als Tocopherol,  Oryzanol en tocotrienol.
Deze zijn van nature aanwezig in rijstkiem olie.

Deze drie antioxidanten hebben een positieve invloed op onze gezondheid. 

Zo is Tocotrienol, het meest krachtige deel van vitamine E.
Deze geneeskrachtige stof vinden we vooral in de vliesjes van rijst.
Rijstolie verkleint aanzienlijk ons risico op heel wat soorten kanker.
Wetenschappers zijn er ondertussen van overtuigd dat rijstolie nog gezonder is dan het zo geprezen olijfolie.
Rijstolie kan probleemloos tot 245 graden  verhit worden, en dit zonder gezonde voedingsstoffen te verliezen.
Dat is anders bij olijfolie extra vierge.
Die verliest veel van zijn gezondheidsvoordelen bij amper 125°.
Bij hogere temperaturen verandert de samenstelling van olijfolie zodanig, dat er zelfs schadelijke stoffen vrijkomen.
  • Koken met rijstkiem olie: vermindert je slechte LDL- cholesterol, terwijl de gezonde HDL- cholesterol onaangetast blijft. Rijstolie is licht en neutraal van smaak, caloriearm en is zowel bruikbaar voor koken, bakken, braden, en als dressing.

Rijstolie zorgt voor een jonge en stralende huid

Rijstolie wordt nu zelfs meer en meer in de schoonheidsindustrie en cosmetica gebruikt, en dan vooral voor de verzorging van onze huid:
  • Huidskleur: rijstkiem olie stimuleert de productie van collageen dat je natuurlijke huidskleur in evenwicht weet te houden
  • Jonge en stralende huid: rijstolie is rijk aan proanthrocyanidin, een stof dat de elasticiteit van onze huid beschermt. Rijstolie barst van vitamine E. Die zorgt voor een strakke, jonge, en fluweelzachte huid. Verder zorgt rijstolie voor de genezing van roodheid, ruwe plekjes en littekens. Het is ook een uitstekend zonnebrand middel omdat het de straling van de zon blokkeert
  • Massage olie: omdat rijstolie gemakkelijk wordt geabsorbeerd door je huid, is het een prima massage olie
  • Psoriasis en eczeem: rijstolie is zeer zacht, en geschikt voor elk huidtype. Rijstolie helpt tegen vervelende aandoeningen rosacea, psoriasis en eczeem

Andere alternatieven voor olijfolie extra vierge:

  • Kokosolie:  betaalbaar en gezond alternatief. Geschikt voor koken, bakken (ook gebak), wokken en frituren
  • Palmpit olie:  gemaakt van de pitten van de oliepalm. Het blijft stabiel tot op hoge temperatuur? en dat maakt het geschikt om te bakken en te frituren
  • Avocado-olie: heeft een uitzonderlijk hoog rook- of verbrandingspunt. Daardoor blijft zowel de smaak als de structuur van avocado- olie nagenoeg stabiel, tot een temperatuur van 270 graden. Avocado- olie is daardoor uitstekend geschikt voor koken, bakken en (eenmalig) frituren

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container][fusion_builder_container background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding_top=”20″ padding_bottom=”20″ padding_left=”0″ padding_right=”0″ hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][fusion_text]

Meer weten over rijstolie en lichaamsverzorging?

Cursus-Box-Natuurlijke-HuidverzorgingOntdek in 28 dagen met de online cursus ‘Natuurlijke Huidverjonging’ hoe je het maximale resultaat uit jouw huid kan halen en dat op een natuurlijke manier!

Je leert hoe je het verouderingsproces kunt vertragen, en je lichaam kunt voeden van binnen- én buitenuit voor een stralende huid!

Na aanmelding krijg je toegang tot de speciale cursuswebsite van Miss Natural, en ontvang je dagelijks een Beauty Mail met adviezen van schoonheidsspecialist Evelien Leijten, heerlijke BeautyFood recepten en toegang tot een nieuw cursusdeel.

Naast de huidverzorgingsadvies ontvang je haar favoriete Beauty-Smoothies, BeautyOntbijten, BeautyLunch recepten en BeautyDiners. Tenslotte komt echte schoonheid voor een groot deel van binnenuit!

[fusion_button link=”https://www.paypro.nl/producten/Cursus_Natuurlijke_Huidverjonging/16558/50831″ color=”default” size=”” type=”” shape=”” target=”_self” title=”” gradient_colors=”|” gradient_hover_colors=”|” accent_color=”” accent_hover_color=”” bevel_color=”” border_width=”1px” icon=”” icon_divider=”yes” icon_position=”left” modal=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ alignment=”left” class=”” id=””]JA! Ik wil meer weten over natuurlijke huidverjonging![/fusion_button][/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.