Ook op de hoogte blijven van de laatste nieuwe gezondheidstips?

Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief en krijg alle nieuwtjes als eerste DIRECT in je mailbox!

[bftpro-form-start 1]

Je Naam: [bftpro-field-static name]
*Je Email: [bftpro-field-static email]

[bftpro-submit-button 1 “Aanmelden”] [bftpro-form-end 1]

Heel wat vrouwen lijden aan endometriose en zoeken meestal hun toevlucht tot allerlei pijnstillers om de gevolgen van deze veel voorkomende ziekte te verzachten. Dat is niet helemaal zonder gevaar, want vele van deze pijnstillers zorgen op wat langere termijn voor allerlei neveneffecten. Met een aangepaste voeding kan je nochtans endometriose voorkomen. Waar moet je op letten bij het volgen van dit endometriose dieet?

 

Endometriose is een veel voorkomende vrouwenziekte en spaart geen enkele leeftijd

Vele vrouwen zijn vertrouwd met de symptomen van endometriose. Vrouwen die kampen met deze bijzonder pijnlijke ziekte zijn oververmoeid, worden geregeld geplaagd door hevige tussentijdse bloedingen en diarree, hun buik is hard en opgezwollen, zijn misselijk, moeten braken en hebben constant hevige hoofdpijn. Endometriose, in de volksmond ook cyste of vleesboom, is niet leeftijdsgebonden. Zowel jonge vrouwen als vrouwen op middelbare leeftijd krijgen ermee te maken. Een vlugge en sluitende diagnose is noodzakelijk om deze vrouwenkwaal doeltreffend aan te pakken.

Aangenomen wordt dat 7 tot 10 procent van alle vrouwen aan endometriose lijden en het is de belangrijkste reden voor een gynaecologische ziekenhuisopname en een verwijdering van de baarmoeder (hysterectomie). Sommige vrouwen ondervinden geen hinder van endometriose, maar voor velen is het een ingrijpende aandoening, die veel pijn veroorzaakt. Het endometriose weefsel kan zich ook vastzetten op andere organen, wat soms onvruchtbaarheid tot gevolg heeft.

Ruim twintig procent van onze vrouwelijke bevolking wordt ooit met endometriose geconfronteerd. Bij endometriose is er slijmvlies dat uitsluitend binnen de baarmoederholte thuis hoort, ook daarbuiten aanwezig. Als dat slijmvlies zich ook buiten de baarmoeder ontwikkeld, dan zorgt dat voor ernstige gezondheidsproblemen. Buiten de baarmoeder nestelt het slijm zich vooral ter hoogte van je eierstokken of het buikvlies, maar het voelt zich eigenlijk overal in je buikholte thuis. Endometriose is een progressief verslechterende en chronische ziekte.

Erfelijk bepaald

Nestelt het sljimvlies van je baarmoeder zich in je buikholte dan gaat het daar verder groeien en dat is de oorzaak van hevige pijnen en de reeds vernoemde gevolgen van deze ziekte. Eén van de oorzaken van endometriose is het vrouwelijke hormoon oestrogeen. Recente wetenschappelijke onderzoeken leerden ook dat deze vrouwenziekte ook erfelijk bepaald is.  De onderzoekers zochten meer bepaald naar het KRAS- gen bij vrouwen met endrometriose. Met resultaat, want na DNA- onderzoek kwam aan het licht dat een bepaald gen bij alle endometriose patiënten naar voor kwam. Daaruit besloten ze het erfelijke karakter van endometriose.

Voeding rijk aan omega 3- vetzuren

Vele vrouwen zoeken een oplossing voor hun vervelende klachten in allerlei pijnstillers en hormoonpreparaten, maar er wordt dikwijls ook operatief ingegrepen. De diagnose en de ernst van deze aandoening wordt via een laprascopie (kijkoperatie) vastgesteld.

Alle vette vissoorten barsten van de omega 3- vetzuren

Nochtans kan in vele gevallen een aangepaste voeding en het endo dieet de ziekte voorkomen. Voeding rijk aan omega-3 vetzuren hebben een veel kleiner risico om deze ziekte te ontwikkelen. Voeding rijk aan transvetzuren hebben een negatieve invloed hebben op het ontstaan en de verdere ontwikkeling van endometriose. Ontdekt werd dat de hoeveelheid vet dat je dagelijks naar binnen werkt echter geen invloed had op de aandoening, het soort vet wél. Dit onderzoek duurde maar liefst twaalf jaar en er namen ruim 70000 vrouwen en verpleegkundigen aan deel. Een andere opvallende vaststelling  is ook dat een vetarm dieet niet altijd het gezondste is.

Extra tips van de diëtiste

Omega 3- vetzuren vind je vooral in:

  • Vis: omega 3- vetzuren zijn vooral aanwezig in vette vissoorten als paling, zalm, makreel, sardines en haring.
  • Olie: in zowel lijnzaad- als in hennep- , walnoten sacha inchi olie.
  • Zuivel: melk, eieren.

    Fast food bevatten een hoge concentratie transvetten en zijn dus zeker te mijden

  • Vlees.
  • Voedingssupplementen
  • Voeding rijk aan transvetten is absoluut te mijden: fastfood, alle zoete en vette tussendoortjes, chocolade, bewerkt vlees (charcuterie), plantaardige oliën an margarines. Voedingstransvetten of transvetzuren zijn vloeibare, onverzadigde vetten die door hydrogenatie vastwerden gemaakt, althans bij kamertemperatuur. Dan zijn ze veel langer houdbaar.
  • Transvetzuren: komen voor in sommige margarines en halvarines, in frieten, vele kant-en-klaar maaltijden, in snacks, koekjes, cake enz. en zijn bijzonder schadelijk voor je gezondheid.
  • Herkenen: je herkent transvetten als op hun verpakking geharde plantaardige olie, geharde plantaardige vetten, gehydrogeneerde plantaardige vetten, transvetzuren of transvetten staat.