Oestrogeen en zijn invloed op je gezondheid en lichaamsgewicht

 

Oestrogeen en zijn invloed op je gezondheid en gemakkelijk afvallen 

Oestrogeen is een verzamelnaam van vergelijkbare vrouwelijke hormonen, elk met een belangrijke invloed op je gezondheid. Dat zijn vooral estriol, estradiol en estron. 

Je hormonen spelen een belangrijke rol bij je gezondheid en ook je lichaamsgewicht is erg afhankelijk van de gezondheid van je hormonen. Dat is zowel het geval met het mannelijke hormoon testosteron als zijn vrouwelijke oestrogeen.

Een verstoord hormoongehalte met te weinig of teveel oestrogeen hebben een nadelige invloed op je gezondheid en bemoeilijken afvallen. Blijft die toestand aanslepen dan kan dit voor ernstige aandoeningen zorgen en is afvallen zelfs geheel onmogelijk.

Wat is de beste manier om je concentratie oestrogeen terug in evenwicht te brengen? 

Estriol is een hormoon dat haast uitslijtend tijdens de zwangerschap wordt waargenomen, en staat in voor de vorming van de placenta.

Estradiol is het primaire geslachtshormoon, aanwezig bij alle vruchtbare vrouwen. Dit vrouwelijke hormoon is verantwoordelijk voor de kwaliteit van het baarmoederslijmvlies dikker wordt.

Estron tenslotte is het hormoon dat voor de vrouwelijke kenmerken instaat.

Oestrogeen is een vetachtige stof,  essentieel voor:

  • Het activeren van je metabolisme en stofwisseling
  • Meer opgeslagen vet verbranden
  • Gemakkelijker gewicht verliezen
  • Het vertragen van je natuurlijk verouderingsproces
  • Een strakke, mooie en fluweelzachte huid
  • Sterke botten
  • Emotioneel evenwicht
  • Aanmaak van meer spieren

leefnugezondersimpelslankMeer vet verbranden en op die manier gemakkelijker afvallen die je niet met een dieet, maar in een gezond eetpatroon met natuurlijke voeding. In Simpel Slim krijg je alle gezonde voedingstips en recepten om je gezond gewicht sneller te bereiken en te behouden.

Alles over Simpel Slank lees je HIER of uitsluitend via de onderstaande website van Simpel Slan, speciaal voor Leefnugezonder samengesteld door voedingscoach Bernard Favier 

Wat doet oestrogeen met je emoties?

Naast bij de groei van het vrouwelijke lichaam speelt oestrogeen ook een hoofdrol lichaam in het emotionele leven van iedere vrouw. Dat verschilt sterk van vrouw tot vrouw. De sterke stemmingswisselingen en de verhoogde prikkelbaarheid bij vrouwen tijdens de overgang worden veroorzaakt je de sterk wisselende concentratie aan oestrogenen.

Wat doet oestrogeen in de hersenen?

Oestrogeen dat echter veel meer. Zo zorgen ze voor de aanmaak van extra neurotransmitters in je hersenen. Zo beschik je over meer dan vijftig van deze neurotransmitters in de hersenen.

De belangrijkste transmitters zijn:

  • Serotonine: regelt je vetopslag en vetverbrandingsproces
  • Dopamine: of het gelukshormoon. Is mee verantwoordelijk voor ons denken, doen en beïnvloed je emoties
  • Acetylcholine: staat in voor de communicatie tussen je hersenen en je spieren. Ligt aan d eoorzaak van tintelingen in vooral armen en benen, maar ook van meer ernstige aandoeningen waaronder Parkinson en MS
  • Histamine: een verstoord histamine gehalte zorgt voor overgewicht, allergieën zoals hooikoorts, hartproblemen, spijsverteringsproblemen, hoofdpijn, migraine, huidklachten waaronder eczeem, benauwdheid, duizeligheid en verkoudheden
  • Noradrenaline: of het stresshormoon. Speelt ook een belangrijke rol bij je spieropbouw. Spieren zijn belangrijk bij het vetverbrandingsproces. Hoe meer spieren hoe veer vet je verbrandt. Spieren verbruiken immers energie (calorieën), zelfs in rust

Je concentratie aan oestrogenen kan dalen door:

  • Zwangerschap
  • De overgang naar de menopauze
  • De menopauze
  • Overgewicht
  • Eetstoornissen
  • Het gebruik van bepaalde geneesmiddelen

Je concentratie aan oestrogenen stijgt:

  • Bij overgewicht
  • Als gevolg van teveel ongezond buikvet
  • Tijdens je puberteit
  • Hoge bloeddruk
  • Diabetes

Zo breng je het gehalte aan oestrogeen weer op niveau

De aanmaak van oestrogeen daalt vanaf de leeftijd van gemiddeld 35. Je gehalte aan oestrogeen weer op peil brengen doe je in de eerste plaats met een gezond eetpatroon, bestaande uit plantaardige voeding met een hoge concentratie aan oestrogeen. Plantaardig oestrogeen vind je vooral in alle verse groenen en in vele soorten fruit.

Plantaardig oestrogeen vind je vooral in:

  • Groenten: en vooral groene bladgroenten zoals spinazie, broccoli, andijvie, groene koolsoorten, sla, waterkers en ook in asperges en groene paprika’s,
  • Peulvruchten: erwten, bonen, groentekiemen, linzen en in kikkererwten
  • Noten: en vooral in wal- , hazel- en pistachenoten en in amandelen
  • Zuivel: melk
  • Zaden: zoals lijn- en sesamzaad
  • In volkorenproducten: waaronder volkorenbrood, volkoren deegwaren en zilvervliesrijst, zemelen en in havermout
  • Verse kruiden en specerijen: knoflook, ginseng, zilverkaars, teunisbloem en in rode papaver
  • Gezonde oliën: olijfolie
  • In soja en sojaproducten

Je doet er alles aan maar valt niet af?

Je eet gezond met veel groenten en fruit en natuurlijke voedingsproducten, je beweegt voldoende maar valt niet af? Dan is er duidelijk iets mis met je hormonen. Gelukkig kun je daar zelf heel wat aan doen.

Als je meer opgeslagen lichaamsvet wilt verbranden, afvallen en je gezondheid verbeteren, breng dan ook je hormonen in evenwicht en zorg er voor dat je over voldoende oestrogeen beschikt.

Vooral voor vrouwen is je oestrogeen gehalte van groot belang, zeker als ze willen afvallen.

Extra tips om je oestrogeenbalans te herstellen:

  • Voeg fyto-oestrogeen toe aan je voeding: deze plantaardige vorm van oestrogenen vind je vooral in alle soorten bonen, in zonnebloempitten, spruiten en in kiemgroente.
  • Eet uitsluitend natuurlijke voeding van biologische oorsprong
  • Vervang geraffineerde witte suiker en kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam door stevia.
  • Neem voldoende ontspanning
  • Slaap voldoende: gemiddeld acht uur per nacht
  • Beweeg voldoende : dat stimuleert het herstel van je natuurlijke oestrogeenbalans. Dagelijks een half uurtje wandelen, fietsen, joggen of zwemmen op eigen tempo volstaat

Simpel Slank – afvallen was nog nooit zo makkelijk

Wil jij je hormonen en zeker je oestrogeen weer op peil brengen om gemakkelijker gewicht te kunnen verliezen? Wil je ook 5, 12 of meer dan 17 kilo vet verliezen op een gezonde manier en dus zonder hongeren lijden of calorieën tellen? Dan is dit ongetwijfeld iets voor jou.

In Simpel Slank leer je in 5 praktische stappen precies wat je moet doen om gemakkelijk en natuurlijk af te vallen totdat je een mooi en slank lichaam hebt.

SimpelSlank-tablet
digitaal-label

  • Val op een gezonde manier tot wel 2 kilo af per week (eerste week zelfs meer)
  • Zet jouw afslankhormonen “AAN” en verbrand continu vet (24 uur per dag, 7 dagen per week)
  • Na 3 dagen behoren vreetbuien en emotioneel eten tot de verleden tijd
  • Ontdek de meest effectieve manier om “lastig” lichaamsvet te verbranden

Sales-CTA1-button
Pijl-garantie-onder

Door |2017-07-13T16:51:47+00:00juni 10th, 2016|Dieet, Gezond Afvallen|0 Reacties

Over de auteur:

Francois Appers
Hallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten. Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com