Zoet zomerfruit

Zoet zomerfruit verfrist en helpt je gezond afvallen

Spread the love

Zoet zomerfruit in een gezond eetpatroon levert alle gezonde voedingsstoffen om gezond en vitaal de zomer door te komen. Zoet zomerfruit is lekker. Het bevat namelijk van nature fruitsuikers die aan rijp zomerfruit hun heerlijke zoete smaak geven. Zomerfruit verfrist op hete zomerdagen.

Wat doet zoet zomerfruit met onze gezondheid?

Hoe zoeter zomerfruit, hoe meer fruitsuikers het bevat. Fruit eet je dan ook niet onbeperkt zoals verse groenten. Dagelijks drie stukken fruit eten is het maximum. Zoals alle fruitsoorten is ook zomerfruit rijk aan alle gezonde voedingsstoffen en vooral aan vitaminen, mineralen en voedingsvezels. Het bevat vooral water en relatief weinig calorieën. Maar hoe zit het dan met die hoge concentratie aan fruitsuikers in zomerfruit als je iets aan je overgewicht wilt doen?

Zoet zomerfruit met de meeste fruitsuiker

Alle soorten fruit bevatten fruitsuiker. Dat is zeker zo met zomerfruit. Zoet zomerfruit met de hoogste concentratie aan fruitsuikers zijn blauwe en witte druiven, cranberry’s en gedroogde cranberry’s, kersen, ananas, mango’s, nectarines, perziken, abrikozen, aardbeien, bessen, stekelbessen en frambozen. Dit zomerfruit barst van Vitamine C, nodig voor een sterke natuurlijke weerstand in alle seizoenen.

Bevat rijp en zoet zomerfruit meer suiker?

Rijp en zoet zomerfruit bevat meer fruitsuikers maar verrassend niet meer calorieën dan andere soorten fruit. Hun gemiddelde suikergehalte varieert van vijf tot vijftien gram per portie van honderd gram fruit. Dat is veel minder dan het suikergehalte van bijvoorbeeld chocolade, snoep, koekjes, gebak en chips met een suikergehalte tot dertig gram en zelfs meer. Daarnaast bevatten deze zoetigheden vaak ook veel ongezonde vetten en weinig of geen vitaminen, mineralen, voedingsvezels of andere nutriënten. Kortom,  ook rijp en zoet zomerfruit past in ieder gezond en natuurlijk eetpatroon, zelfs als je iets aan je overgewicht wilt doen.

Lees ook: Fruit met weinig koolhydraten nodig voor betere gezondheid zonder overgewicht

Zoet zomerfruit barst van voedingsvezels

Vezels zorgen niet alleen voor een goede spijsvertering, een gezonde darmflora en een regelmatige, vlotte stoelgang. Ze geven ons snel een langdurig voldaan gevoel zodat we minder eten. Zoet zomerfruit in gezond eetpatroon helpt ons dus ook makkelijker afvallen.

Zoet zomerfruit rijk aan vitamine C 

Vooral aardbeien, frambozen, kruisbessen, witte en zwarte bessen bevatten veel vitamine C. Zwarte bessen bevatten het meeste vitamine C. Honderd gram van deze zwarte bessen zijn goed voor maar liefst 150 milligram vitamine C. Dat betekent 250 procent van onze Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH). Vitamine C versterkt je natuurlijke weerstand en zorgt ervoor dat je meer ijzer opneemt. Zwangere vrouwen of diegenen die het willen worden, vrouwen die borstvoeding geven en rokers hebben meer vitamine C nodig. Voor hen wordt zomerfruit extra aanbevolen.

Lees ook: Natuurlijke weerstand verhogen en makkelijker afvallen met natuurlijke vitamine C

Voeding rijk aan vitamine C:

  • Versterkt ons immuunsysteem en verhoogt onze natuurlijke weerstand: zo verkleint ons risico op verkoudheden, griep, corona, infecties van onze luchtwegen en bronchitis
  • Verzacht de symptomen van acne en zorgt voor een gezonde huid
  • Voorkomt en verkort het genezingsproces van tandvleesontstekingen
  • Helpt tegen maagzweren en vermoeidheid
  • Verzacht lichamelijke en geestelijke stress
  • Is doeltreffend bij depressie
  • Vertraagt de ontwikkeling van de Ziekte van Alzheimer
  • Brengt kinderen met ADHD tot rust

Moet je in de zomer meer fruit eten dan in de winter?

Om gezond en gevarieerd te eten, eet je best het hele jaar door twee tot drie verschillende stukken fruit per dag. Geef de voorkeur aan inlandse seizoensgebonden producten. Dat zorgt voor extra variatie zodat je meer gezonde voedingsstoffen binnenkrijgt.

Lees ook: Symptomen griep behandelen met deze natuurlijke voeding

Zoet zomerfruit rijk aan sterke antioxidanten

Zomerfruit bevat ook veel sterke antioxidanten, vooral carotenoïden en flavonoïden. Antioxidanten beschermen ons lichaam tegen de schadelijke vrije radicalen. Die beschadigen onze lichaamscellen, maken ons ziek en versnellen ons natuurlijk verouderingsproces. Ze helpen ook bij aderverkalking, hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, huidveroudering, verkoudheden, griep, corona, infecties en bronchitis. Eet zo gevarieerd mogelijk. Geen enkel voedingsmiddel, dus ook fruit, bevat alle antioxidanten.

Lees ook: Hoeveel fruit eten per dag is gezond als je wilt afvallen?

Zoet zomerfruit eet je in alle seizoenen

Fruit blijft gezond, ook al bevat het fruitsuikers. Om al hun gezonde voedingsstoffen binnen te krijgen eet je fruit in alle seizoenen. Dankzij zijn vele natuurlijke ingrediënten helpt fruit tegen overgewicht, ongezond buikvet, verstoorde hormonen, teveel slechte cholesterol, tegen allerlei chronische aandoeningen en diabetes.

Fruit verbetert je glucose- en vet metabolisme 

Allerlei studies naar de invloed van zomerfruit en vooral van aardbeien, blauwe bessen en veenbessen leren ons dat ze zorgen voor een opmerkelijke verbetering van ons  glucose- en vet metabolisme.

Lees ook: Artisjok gezond en doet dus meer dan vet verbranden en makkelijker afvallen

Zoet zomerfruit eet je zo vers mogelijk

Zo geniet je maximaal van al zijn gezonde voedingsstoffen. In een gezond en natuurlijk eetpatroon om makkelijker je overgewicht te verliezen:

  • Eet dagelijks een handjevol of maximaal 25 gram aardbeien, frambozen, bramen of bessen
  • Combineer verse natuuryoghurt, kwark, havermout of zelf gemaakte ontbijtgranen met enkele schijfjes aardbeien of bessen
  • Eet zoet zomerfruit ook als  gezond tussendoortje
  • Maak zelf je smoothie met veel groenten en enkele stukjes vers fruit
  • Zoet zomerfruit is ook lekker en gezond in een zelf gemaakte fruitsalade
  • Ben je niet zo te vinden voor de smaak van water? Geef het dan extra smaak door er enkele stukjes verse aardbeien, rode bessen of frambozen, verse blaadjes munt of basilicum aan toe te voegen.

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.