Voedingssupplementen die onze vetverbranding stimuleren, ons verzadigingsgevoel verhogen, ons hongergevoel uitstellen en de opname van vet en suiker vertragen…


Zijn voedingssupplementen die zo massaal over de toonbank gaan, daar écht toe in staat? Als dat écht zo is, waarom is afvallen dan zo moeilijk? Wetenschappers hebben daar hun twijfels over. Volgens hen doen deze voedingssupplementen ons weinig of niet afvallen. Eén van de meest gebruikte vetverbranders is cafeïne. Andere veel gebruikte voedingssupplementen zijn: cafeïne, carnitine, kelp, chroompillen, linoleenzuur, taurine en hete pepers.

Wie extra vet wil verbranden, kan uiteraard ook altijd gebruik maken van natuurlijke vetverbranders.

Sommige voedingsmiddelen doen ons is meer vet en calorieën verbranden, dan anderen. Deze natuurlijke vetverbranders geven ons alvast een extra steuntje in de rug. Zo is bekend dat snelle koolhydraten échte dikmakers zijn. Maar koolhydraten uit fruit hebben het tegenovergestelde effect. Zij doen meer vet verbranden. Onderzoekers aan de Oklahoma State University ontdekten dat mango voor gezonde spieren extra zorgt. Dat hebben we te danken aan de aanwezigheid van glucose. Mango zorgt voor een grotere spiermassa, en niet voor extra vet cellen.

Vitamine C

Wist je dat ook vitamine C een uitstekende natuurlijke vetverbrander is? Vooral mannen hebben een groter tekort aan deze vitamine dan vrouwen. Mannen verbranden ook minder vet, ook als ze meer sporten. Fruit, en dan vooral alle soorten bessen en zwarte bessen, bevatten hoge concentraties vitamine C.

Pijnboompitten

Pijnboompitten bevatten een hoge dosis erskine. Dit bestanddeel zorgt er voor dat ons lichaam meer van het eetlustremmende hormoon cholescytokinin aanmaakt. Verwerk een handjevol pijnboompitten in je gezonde salades, en je trek in zoete, ongezonde tussendoortjes zal sterk afnemen.

Gebakken eieren

Eieren worden veel gegeten als ontbijt, maar dan wel hoofdzakelijk gekookte eieren. Wie ‘s morgens zijn eitje kreeg geserveerd; is een ganse dag goed gezind, zo wil althans de oude volkswijsheid. Maar wist je ook dat gebakken eieren bij ons ontbijt, extra vet doen verbranden? Uit onderzoek door voedingsdeskundigen blijkt dat gebakken eieren ons vlugger verzadigen, en ons hongergevoel langdurig uitstellen. Brood als ontbijt vervangen door twee gebakken eieren doet onze eetlust sterk dalen… zelfs een dag lang

Walnoten

Alle soorten noten; en zeker walnoten, hebben een positieve invloed op onze gezondheid. Volg je een of ander dieet, en is je eetlust maar moeilijk in toom te houden? Kies dan voor een handvol (wal)noten als gezond tussendoortje. Vooral walnoten bevatten allerlei voedingsstoffen die onze eetlust remmen. Ze geven ons een langer verzadigd gevoel, waardoor we onze honger uitstellen; en we sowieso minder eten.

Kikkererwten

Vervang geregeld aardappelen, rijst, pasta en andere deegwaren door kikkererwtenKikkererwten behoren samen met erwten, bonen, groentekiemen en linzen tot de peulvruchten. Deze bevatten een grote concentratie aan hoogwaardige eiwitten en oplosbare voedingsvezels. Kikkererwten bezorgen ons vlug een verzadigd gevoel en remmen onze eetlust. Ze gaan uitstekend samen met met broccoli en vis.

Rucola

Vervang daarom klassieke sla door rucola. Rucola activeert ons metabolisme.  Honderd gram rucola sla, bevat immers 70 milligram kaempferol. Dat is een flavonoïde stof die het energiegebruik van onze spiercellen met maar liefst 35 procent terug schroeft. Kaempferol doet onze schildklier sneller werken.

Vooral witte, maar zeker ook groene thee hebben een positieve invloed op onze vetopname. Beiden remmen deze af via onze darmen. Volg je een of ander gezond dieet? Drink dan zeker na iedere maaltijd aan glas groene of witte thee.  Die vergroten ons energieverbruik, waardoor we ook meer calorieën zal gebruiken.

Andijvie

Alle soorten groene bladgroenten, maar vooral andijvie; bevatten belangrijke hoeveelheden vitamine K. Bij een minimum portie andijvie heb krijgen we meteen maar liefst driemaal zoveel vitamine K naar binnen, dan dagelijks door de wetenschap wordt aanbevolen.