Minder vlees eten en zeker rood of bewerkt vlees is uitstekend voor onze gezondheid. Vlees en bewerkt vlees zijn één van de belangrijkste oorzaken van overgewicht en van ernstige gezondheidsproblemen.

Vlees en bewerkt bevat vooral veel verzadigde vetten en slechte LDL- cholesterol. Maximaal 500 gram vlees eten (alles samen dus ook als charcuterie) kan en mag, ook in een gezond eetpatroon


Probleem is dat we allemaal veel te veel vlees eten.  

Minder vlees eten is zeker gezond, maar wat zijn dan de beste vleesvervangers?

Minder vlees eten

Vlees bevat gelukkig ook gezonde voedingsstoffen en vooral:

Hoogwaardige eiwitten

IJzer

En vitamine B12

Veel te grote porties (rood) vlees en vooral bereide vleeswaren zijn echter het meest schadelijk voor onze gezondheid.

Velen eten de toegelaten hoeveelheid vlees van maximaal 500 gram per week in één of twee keer. 

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en eiwitrijke recepten met  om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

Minder vlees eten is dan ook een goed idee. Zowel voor onze gezondheid als voor ons leefmilieu.

Teveel vlees eten heeft een negatief effect op onze gezondheid.

Zo is het is oorzaak van:

Overgewicht

Ongezond buikvet

Aderverkalking

Hart- en vaatziekten

Een verstoord cholesterolgehalte

Hormonen uit evenwicht

Hoge bloeddruk

Diabetes

Darmkanker

[thrive_leads id=’36183′]

Minder vlees eten maakt je fitter en energieker

Minder vlees eten

We zijn échte Bourgondiërs, vleeseters dus. Vlees eten maakt deel uit van onze eetcultuur.

Het valt velen dan ook erg moeilijk om zijn of haar biefstuk, varkenshaasje of ham definitief aan de kant te schuiven.

Dat heeft de meest uiteenlopende oorzaken zoals:

Onze nood aan vlees is niet te stoppen

Vlees eten is een gewoonte

Men heeft schrik voor tekorten aan gezonde voedingsstoffen als men minder vlees eet

Gezonde alternatieven voor vlees zijn nog veel te weinig bekend. En onbekend is onbemind

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en eiwitrijke recepten met  om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

Minder vlees eten

Dat betekent niet dat je helemaal moet kappen met vlees.

Af en toe dat lekker sappig stukje vlees laten voor wat het is brengt je al een flink eind in de goede richting.

Wekelijks drie keer 100 gram mager vlees eten bij je warme maaltijd is zeker toegelaten.

Zo moet  je niet om de haverklap op zoek naar gezonde alternatieven voor vlees.

Minder vlees etenVooral vlees op je boterham (charcuterie) zoals salami, wordt, paté zijn de grootste boosdoeners.

Bij je broodmaaltijd kun je dit ongezond broodbeleg vervangen door:

Soep: is een belangrijke bron van verse groenten en onmisbare gezonde voedingsstoffen

Zelf gemaakte salades met verse (rauwe) groenten, onbewerkte noden, zaden en pitten

Gegrilde groenten

Eén stuk fruit

Notenpasta

Een gekookt eitje

Of magere zuivel zoals kaas (+20) natuuryoghurt of kwark 

Zijn uitstekende alternatieven voor bij je volkoren boterham

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en eiwitrijke recepten met  om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

Minder vlees eten met gezonde eiwitrijke vleesvervangers

Besloot je voortaan minder vlees te eten? Dan vervang je dit best door gezonde vleesvervangers met veel hoogwaardige eiwitten.

Gezonde vleesvervangers bevatten minstens 10 en best méér gram eiwitten per 100 gram product.

Belangrijk daarbij is ook dat die vleesvervangers verrijkt zijn met ijzer en vitamine B12.

Klassiekers zoals boterhamworst, paté of preparé kun je makkelijk vervangen door een vegetarische variant.

Minder vlees eten

Ook bij je warme maaltijd kun je vlees kiezen door een vegetarisch alternatief zoals Quorn®:

Het is het resultaat van een eiwitrijke schimmel samengehouden met ei-eiwit.

De natuurblokjes en het gehakt zijn een goede bron van eiwitten en zijn vetarm.

Gemarineerde blokjes, burgers en worsten bevatten wel meer vet en zout.

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en eiwitrijke recepten met  om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

Andere gezonde vleesvervangers zijn:

Peulvruchten:

De bekendste peulvruchten zijn erwten, bonen, groentekiemen, kapucijner, linzen en kikkererwten. Peulvruchten zijn belangrijke bronnen van  hoogwaardige eiwitten, van ijzer en van alle vitaminen van het B-complex.

Een combinatie van deze peulvruchten en granen zijn perfecte vleesvervangers. 

Tofu & tempeh:

Hebben sojabonen als basisingrediënt. Het productieproces van tofu is vergelijkbaar met dat van kaas. Zowel tufu als tempeh zijn belangrijke leveranciers van eiwitten en bevatten weinig of geen vet en zout.

Tofu heeft weinig smaak maar is wel in staat om makkelijk smaken op op te nemen . Goed kruiden of marineren is dus nodig.

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en eiwitrijke recepten met  om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

Er verschijnen steeds meer afgeleide producten van tofu in de winkel zoals tofugehakt en gemarineerde tofureepjes. Zo bevatten meer vet en Minder vlees etenzout als het oorspronkelijke product maar zijn dan ook smaakvoller.

Tempeh is gemaakt van gefermenteerde sojabonen en heeft een zeer typische, vrij sterke smaak.

Seitan

Heeft tarwe als basisingrediënt.

Is een belangrijke leveranciers van eiwitten, heeft een stevige structuur en wordt veel gebruikt in stoofpotjes. Seitan is ook verkrijgbaar als gehakt.

Vegetarisch eten

Besloot je voortaan vegetarisch te eten?

Dan vind je zeker een uitgebreid gamma vegetarische burgers, balletjes, reepjes en boterhambeleg.

Al deze producten zijn vaak sterk bewerkt en zijn dan rijk aan verzadigde vetten en zout.

Lees dus altijd goed de etiketten van deze vegetarische producten vooraleer je ze koopt.

Gezond natuurlijk eten en makkelijker afvallen met minder vlees doe makkelijk met de hulp van Fitchef Turbo

Dit mag je van verwachten:

Alle recepten zijn rijk aan hoogwaardige eiwitten.

Die zijn belangrijk als je makkelijker wilt afvallen. Eiwitten houden je spiermassa op peil. Dat stimuleert je vetverbranding en voorkomt het typische jojo effect.

Gebalanceerde eiwitrijke recepten (met voedingswaarde)

Alle recepten zijn uitgebalanceerd qua voedingswaarden. Ze zitten boordevol hoogwaardige eiwitten, gezonde vetten en complexe koolhydraten. En niet te vergeten: veel vezels, vitamines en mineralen.

Alle recepten staan allemaal binnen maximaal 15 minuten op tafel.

Met GRATIS stappenplan en persoonlijk weekmenu

Naast dit alles bevat het boek een praktisch stappenplan voor een persoonlijk weekmenu op maat, inclusief voorbeeld weekmenu’s voor zowel mannen als vrouwen.

Gezond eiwitdieet

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en eiwitrijke recepten met  om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!