Kant en klaar maaltijden gezond of ongezond?

Spread the love

[fusion_builder_container background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding_top=”20″ padding_bottom=”20″ padding_left=”0″ padding_right=”0″ hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][fusion_text]

Kant en klaar maaltijden gezond of ongezond?

Kant en klaar maaltijden hebben meestal een slechte reputatie. Zeker wat hun samenstelling betreft. Ze zijn meestal eenzijdig en weinig gevarieerd en bevatten te weinig gezonde voedingsstoffen. Kant en klare maaltijden liggen vooral on der vuur als het om verantwoord afvallen gaat. Passen  deze kant en klaar maaltijden wel in een gezond eetpatroon? Omdat we alsmaar minder tijd hebben om zelf ons potje te koken en na onze drukke beroepsbezigheden boodschappen te doen, kiezen we meer en meer voor kant en klaar maaltijden. De gemakkelijkheidsoplossing dus. Is het écht zo slecht gesteld met de kwaliteit van onze kant en klaar maaltijden?

Zijn  kant en klaar maaltijden gezond, of toch niet?

hellofresh

 Niets gaat boven vers, en dus zelf koken. Dat was het motief van ons ouders en grootouders, maar daar is de jongste tijd veel verandering in  gekomen.
Wil je gezond zelf koken maar is dat niet altijd te combineren met je drukke professionele activiteiten? Dat is al lang geen probleem meer. We kiezen onze favoriete ingrediënten en maaltijden, en alles wordt thuis geleverd. Dat bespaart veel tijd. We moeten voor onze boodschappen niet meer de deur uit, en hebben zo tijd vrij om zelf te koken.
Kant en klaar maaltijden zijn gemakkelijk, maar zijn ze ook gezond? Passen ze in een gezond eetpatroon en leveren ze ons alle onmisbare voedingsstoffen om gezond te blijven functioneren? Ook als we iets aan ons gewicht willen doen?

Wat is een ‘gezonde’ kant en klaar maaltijd?

Het aantal producenten van kant en klaar maaltijden nemen hals over kop toe.

Wanneer wordt een kant en klaar maaltijd als gezond aanzien?

Deze kant en klaar maaltijden moeten aan weinig eisen voldoen.

Een gezonde kant en klaar maaltijd:

leefnugezonderbuttonGROENEVBevat tussen de 450 en maximaal 750 calorieën per portie

leefnugezonderbuttonGROENEVBevat minimaal 150 gram groenten

leefnugezonderbuttonGROENEVIs arm aan verzadigd vet, transvet en zout

Wat is een gezonde, verse maaltijd?

Tegenover een kant en klaar maaltijd staat een verse, zelf bereide warme maaltijd. Een warme maaltijd is één van de belangrijkste maaltijden van de dag en is rijk aan gezonde voedingsstoffen. Naast vitaminen, mineralen en voedingsvezels zijn dat even goed hoogwaardige eiwitten, gezonde onverzadigde vetten en trage koolhydraten.

Een gezonde warme maaltijd levert tussen de 30 en 35% van onze energiebehoefte. Voor staat voor een volwassene gelijk met 600 tot maximaal 875 calorieën per dag. Een evenwichtige en gevarieerde warme maaltijd is rijk aan groenten en vette vis, maar bevat ook voldoende mager vlees. Eén warme maaltijd per dag volstaat omdat we anders te veel vlees eten en meer energie opnemen dan nodig.

Een zelf bereide warme maaltijd bestaat uit:

leefnugezonderbuttonGROENEVVeel groenten: een gezonde warme maaltijd bestaat voor het grootste gedeelte uit verse groenten, minimum 200 gram, maar meer is beter. Verse groenten mogen we onbeperkt eten. Groenten bevatten hoge concentraties gezonde voedingsstoffen, veel water en weinig of geen calorieën. Rauwe groenten verdienen de voorkeur

leefnugezonderbuttonGROENEVAardappelen en graanproducten: een kwart van ons bord aardappelen of een graanproduct. Bij voorkeur gekookte aardappelen, volkoren deegwaren, of zilvervliesrijst.

Een gezonde warme maaltijd bevat weinig of geen onverzadigde vetten, transvetten en suiker

leefnugezonderbuttonGROENEVVlees en vis: eet wekelijks minstens tweemaal vette vis zoals wilde zalm, paling, makreel, tonijn, forel, kabeljauw, sardienen, heilbot, dorade, haring of ansjovis. Geef de voorkeur aan kip, kalkoen, konijn of wild. Eieren passen eveneens in een gezond eetpatroon.

leefnugezonderbuttonGROENEVBereiden: gebruik bij het bereiden van je maaltijden nooit meer dan 1 eetlepel of 15 gram vet per persoon. Gebruik weinig, en liefst geen verzadigde vetten en transvetten

leefnugezonderbuttonGROENEVDrank: eet vooraf bij voorkeur een bord groentesoep en drink water tijdens het eten. Dat verlengd je verzadigingsgevoel, zodat je minder vlug honger hebt en automatisch minder eet

leefnugezonderbuttonGROENEVDessert: een stuk vers fruit en/of magere natuuryoghurt, kwark…

Voldoende voedingsvezels in kant en klaar maaltijden?

Voedingsvezels zijn voor iedereen belangrijk. Zowel om onze gezondheid te stimuleren, als om verantwoord af te vallen. Vezels verlengen ons verzadigingsgevoel, waardoor we minder eten en automatisch afvallen. We vinden voedingsvezels vooral in plantaardige producten zoals groenten, fruit, volkorenproducten, aardappelen, en peulvruchten.

De voordelen van voedingsvezels:

leefnugezonderbuttonGROENEVHelpen ons gezond afvallen

leefnugezonderbuttonGROENEVZorgen voor een goede spijsvertering, een gezonde darmflora en een vlotte darmtransit

BleefnugezonderbuttonGROENEVrengen ons cholesterolgehalte in evenwicht

leefnugezonderbuttonGROENEVBeschermen ons tegen veel voorkomende en agressieve soorten kanker, vooral darmkanker

De meeste kant en klaar maaltijden bevatten te weinig groenten, en leveren dus ook te weinig voedingsvezels

Kant en klaar maaltijden leveren te weinig:

leefnugezonderbuttonGROENEVGroenten

leefnugezonderbuttonGROENEVFruit

leefnugezonderbuttonGROENEVVoedingsvezels

En teveel: 

  • Teveel ongezonde, verzadigde vetten
  • Teveel on gezonde transvetten
  • Veel zout

Kies een kant en klaar maaltijd:

leefnugezonderbuttonGROENEVMet witte in plaats van bruine saus

leefnugezonderbuttonGROENEVMet gegrild of gestoofd vlees en vis

leefnugezonderbuttonGROENEVMet veel extra groenten

Hoe gezond zijn  de meest populaire kant en klaar maaltijden

  • Aardappel gerechten: bevatten meestal teveel natrium, een belangrijk ingrediënt van het klassieke keukenzout. Teveel natrium en zout kunnen gezondheidsproblemen met zich meebrengen zoals hart- en vaatziekten, en diabetes. Kant en klaar aardappelgerechten vinden we teveel ongezonde verzadigde vetten en transvetten
  • Pasta gerechten: kant en klaar pasta gerechten bevatten doorgaans weinig of geen groenten, maar des te meer Naast dat ze vaak verzadigd vet, transvet en zout. Vooral de saus is hier de grootste boosdoener.  Kant-en- klare lasagne is dan weer te rijk aan calorieën. Dat heeft het te danken aan de aanwezigheid van zowel vlees als kaas. Kies steeds voor volkoren deegwaren, pasta of zilvervliesrijst
  • Stoommaaltijden: kant en klaar maaltijden worden vooral gestoomd in de magnetron. Hierdoor blijven de vitaminen en mineralen meer intact dan bij koken, bakken en braden. Geef je toch de voorkeur aan gestoomde maaltijden, kies dan voor vetarme gerechten zoals kip, kalkoen, konijn en wild of magere vleessoorten.

Eet gezond, bestel gezonde ingrediënten en kook zelf met het Recepten Afslankplan

Steeds meer Nederlanders en Belgen doen het anders. Ze laten wekelijks hun gezonde ingrediënten aan huis leveren en koken zelf. Erg populair is Hellofresh

hellofresh

 

 

Het volgt de richtlijnen van het Voedingscentrum over gezonde voedselkeuze, en combineert zoveel mogelijk gezonde voedingsstoffen. Een volwaardige en gezonde maaltijd bestaat bij Hellofresh uit een combinatie van allerlei gezonde voedingsstoffen die onze algemene gezondheid stimuleren. De basis ervan wordt gevormd door minstens 200 gram groenten, fruit, volkorenbrood, volkoren deegwaren en pasta, zilvervliesrijst, peulvruchten, melk- en zuivelproducten, kip, kalkoen, wild en magere vleessoorten. Zo eet je ook nooit teveel eiwitten, vetten of koolhydraten.

Hellofresh zoekt wekelijks de gezondste ingrediënten, waarmee je volgens je eigen inspiratie onmiddellijk zelf aan de slag kunt.

Iedere week kun je bij Hellofresh kiezen uit uitsluitend natuurlijke ingrediënten, geschikt voor een gezonde maaltijd voor drie, vier of vijf personen. Hou je van fruit? Dan kun je wekelijks ook een gezonde fruitmand bestellen.  

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container][fusion_builder_container background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”20″ padding_bottom=”20″ padding_left=”20px” padding_right=”0″ hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][fusion_text]

Zelf gezond koken doe je ongetwijfeld met Het Recepten Afslankplan.

Dit is een compleet handboek voor een gezond, vitaal en slank lichaam. Of je nu graag veel wil afvallen, of juist meer energie en extra inspiratie wil hebben voor lekker verantwoorde gerechten.

Met Het Recepten Afslankplan haal je alles in huis om je doel te bereiken. Snel, eenvoudig en effectief.

[fusion_button link=”https://www.paypro.nl/producten/Het_Recepten_Afslankplan/31823/50831″ color=”default” size=”” type=”” shape=”” target=”_self” title=”” gradient_colors=”|” gradient_hover_colors=”|” accent_color=”” accent_hover_color=”” bevel_color=”” border_width=”1px” icon=”” icon_divider=”yes” icon_position=”left” modal=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ alignment=”left” class=”” id=””]JA! Ik wil ook meer weten over dit unieke Recepten Afslank Plan![/fusion_button][/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.