Hoeveel koolhydraten eten voor betere gezondheid en snel afvallen?

Spread the love

Hoeveel koolhydraten eten per dag om onze  gezondheid te verbeteren en makkelijker ons overgewicht te verliezen? Velen die iets aan hun overgewicht willen doen vragen ons dit regelmatig, maar daar is geen eensluidend antwoord op te geven. De hoeveelheid koolhydraten die we dagelijks zouden moeten eten hangt namelijk van meerdere factoren af, en verschilt dus van persoon tot persoon.

Met deze koolhydraatarme recepten helpen we je alvast je doelen te bereiken. 

Diegenen die hun overgewicht zo snel mogelijk kwijt willen, eten zo weinig mogelijk koolhydraten. Velen schrappen ze zelfs van hun dagelijks menu, maar is dit wel zo’n goed idee? Koolhydraatarme diëten zijn erg populair, maar koolhydraatarm is lang niet hetzelfde dan koolhydraatvrij. Om gezond en koolhydraatarm te eten, moeten we wél weten hoeveel koolhydraten eten nodig is om onze gezondheid te verbeteren, te behouden en tegelijk verantwoord af te vallen.

Snel afvallen zonder koolhydraten

Door koolhydraatvrij te eten kun je op korte tijd verrassend snel afvallen. Maar om je overtollige kilo’s definitief kwijt te raken, om je zo’n streng dieet kunnen blijven volhouden. Op langere termijn is dit niet mogelijk. Je zult al vlug in je oude eetgewoonten hervallen. De kans is groot dat je meer koolhydraten gaat eten dan voor je koolhydraatvrij dieet at. Daardoor zul je razendsnel  aankomen en al vlug meer wegen dan voor je dieet. En dat is toch niet je bedoeling?

Koolhydraatarm eten kun je levenslang volhouden

Om je overgewicht definitief kwijt te raken moet je je nieuw en gezond eetpatroon zo lang mogelijk kunnen volhouden. Bij voorkeur levenslang, en dat lukt je wanneer je dagelijks met voldoende (weinig) koolhydraten eet.

Eet voortaan de juiste koolhydraten

Zaak is om de juiste koolhydraten te eten om gezond af te vallen. Er bestaat namelijk een groot verschil tussen snelle en trage koolhydraten. Om makkelijker af te vallen en gezond te blijven functioneren, hou je daar best rekening mee.

Eet zo weinig mogelijk (geen) snelle koolhydraten

Er is een groot verschil in gezondheid tussen snelle en trage koolhydraten. Snelle koolhydraten zijn niet alleen oorzaak van overgewicht, ze doen ook onze gezondheid meer kwaad dan goed. Snelle koolhydraten zijn vooral suiker en zetmeel. Die vinden we vooral terug in snoep, koekjes, gebak en in chips maar ook in alle witte broodsoorten, in witte deegwaren en in rijst. Ga voor jezelf maar eens na hoeveel ongezonde, snelle koolhydraten je zo dagelijks eet.

Whey Protein

Trage koolhydraten helpen je afvallen

Naast snelle, zijn er ook trage koolhydraten. Die zorgen voor een heel ander, gezonder verhaal. Ze zijn namelijk rijk aan voedingsvezels. Die verteren niet of nauwelijks, vragen veel energie en blijven lang in ons lichaam aanwezig. Zo zorgen ze snel voor een lang voldaan gevoel, waardoor je minder eet. Trage koolhydraten vinden we vooral in:

  • Verse groenten
  • Peulvruchten
  • Vers fruit
  • Volkorengranen
  • In alle volkorenproducten

Door snelle koolhydraten te vervangen door hun trage variant ben je al een flinke stap richting je gezond gewicht.

Hoeveel koolhydraten eten per dag om gezond af te vallen?

De concentratie aan trage koolhydraten hangt van meerdere factoren af. Vooral van onze leeftijd, lengte, geslacht en onze dagelijkse inspanningen. Iemand die veel beweegt, heeft meer trage koolhydraten nodig dan iemand met een zittend beroep en weinig beweging.

Hoeveel koolhydraten eten per dag om snel af te vallen?

Snel afvallen doe je door dagelijks maximaal 50 gram trage koolhydraten te eten. Zo zul je uitsluitend eiwitten en vetten verbranden en snel afvallen. Een eetpatroon met extreem weinig koolhydraten hou je moeilijk lang vol. Zeker wanneer je daarbij dagelijks traint of sport. Dan heb je meer energie nodig. Dat energieverlies kun je compenseren door meer eiwitten en gezonde, onverzadigde vetten en vetzuren (omega-3) te eten.

Afvallen met 100 gram koolhydraten eten per dag

Makkelijker en duurzaam afvallen zonder overgewicht die je mest met wat meer trage koolhydraten, maximaal 100 gram per dag. Zo werkt je vetverbranding optimaal.

Hoeveel koolhydraten eten om je gewicht te behouden 

Eens je gezond gewicht bereikt, is het belangrijk om dat ook te behouden. Dat doe je met niet méér dan 150 gram gezonde koolhydraten per dag.

Eet dagelijks dus nooit meer dan 150 gram koolhydraten om gezond te zijn.

Om deze hoeveelheid niet te overschrijden eet je vooral:

  • Mager vlees: zoals magere biefstuk en rosbief
  • Wit vlees: kip- en kalkoenfilet
  • Volkorengranen en volkorenproducten
  • Onbewerkte en dus ongezouten, niet gebrande en ongeroosterde noten
  • Onbewerkte zaden en pitten
  • Eieren

Eiwitdieet Detox Low Carb Repen

 

 

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.