Gezondheidsvoordelen kurkuma danken we aan kurkuma- extract curcumine

Spread the love

Gezondheidsvoordelen kurkuma danken we aan zijn belangrijkste bestanddeel, namelijk het kurkuma-extract curcumine. Curcumine wordt geëxtraheerd uit Kurkuma en is het werkzame bestanddeel van deze specerij. Kurkuma is afkomstig uit de Indiase keuken en één van de meest belangrijke superfoods die we kennen. De lijst van gezondheidsvoordelen van kurkuma lijkt wel eindeloos, zowel op lichamelijk als op geestelijk vlak.

Wat zijn dan die gezondheidsvoordelen van Kurkuma?

Kurkuma komt uit India en wordt gewonnen uit de wortel van de gelijknamige plant. Het behoort tot dezelfde familie als gember. Kurkuma wordt nu ook bij ons gewaardeerd als voedingssupplement. Deze specerij is vooral rijk aan mineralen zoals natrium, kalium en curcumine.

Gezondheidsvoordelen Kurkuma: Medicinaal kruid

In Azië wordt kurkuma ondertussen al duizenden jaren gebruikt in de keuken én als kruiden geneesmiddel. Wij kenden het vooral als natuurlijke kleurstof. De krachtige gele kleur is afkomstig van curcumine, de werkzame stof die kurkuma zo gezond maakt.

Het verschil tussen kurkuma en curcumine

Kurkuma is niet hetzelfde dan curcumine. Zo bevat kurkuma verschillende verbindingen met deze werkzame stof. Curcumine is rijk aan sterke antioxidanten en zorgt voor de positieve eigenschappen van kurkuma.

Dit interesseert je zeker ook: Melk met kurkuma super drank voor snel afvallen + Recepten

De voedingswaarde van kurkuma

Kurkuma is vooral rijk aan hoogwaardige eiwitten, gezonde vetten en voedingsvezels en is ook cholesterolvrij. Daardoor maakt het deel uit van elk gezond en natuurlijk voedingspatroon, zeker als je makkelijker wilt afvallen. De gezonde voedingsstoffen van kurkuma op een rijtje:

  • Vitaminen: kurkuma is vooral rijk aan vitamine B1, B2, B3, B5, B6 en B11 (foliumzuur), aan vitamine C, E en K
  • Mineralen: zoals natrium, kalium, calcium en magnesium. Ik kurkuma vind je ook ijzer, fosfor, koper, selenium en zink
  • Sterke antioxidanten
  • Eiwitten
  • Voedingsvezels

De gezondheidsvoordelen van kurkuma

Dit superfood dankt zijn voordelen aan al deze gezonde voedingsstoffen. Kurkuma:

  • Is een natuurlijke ontstekingsremmer
  • Helpt meer opgeslagen vet te verbranden en makkelijker afvallen 
  • Versterkt je immuunsysteem en verhoogt je natuurlijke weerstand
  • Beschermt tegen aderverkalking en hart- en vaatziekten
  • Zorgt voor een gezonde spijsvertering
  • Verbetert je geheugen en concentratie
  • Is een natuurlijk antidepressie
  • Vertraagt je natuurlijk verouderingsproces en zorgt voor een strakke en jonge huid zonder ouderdomsvlekjes, rimpels en kraaienpootjes 

Meer  opgeslagen vet verbranden en makkelijker afvallen

Dat hebben we te danken aan het feit dat kurkuma voor een meer stabiele bloedsuikerspiegel kan zorgen. Deze specerij voorkomt dat koolhydraten uit onze voeding worden omgezet in lichaamsvet. Het stimuleert ook onze stofwisseling, waardoor het makkelijker wordt om vet te verbranden.

Gezondheidsvoordelen kurkuma: Natuurlijke ontstekingsremmer

De meeste chronische ziekten zoals hart- en vaatziekten, auto-immuunziekten, hersenaandoeningen en problemen in het digestief systeem worden veroorzaakt door ontstekingsprocessen. Curcumine geëxtraheerd uit kurkuma heeft een zeer krachtige ontstekingsremmende werking. Zelfs zo krachtig dat het perfect gebruikt kan worden als natuurlijk alternatief voor anti-inflammatoire medicijnen.

Lees ook: Kruiden – Waarom kruiden gezond voor je zijn

Gezondheidsvoordelen kurkuma: Natuurlijke Pijnstillend

Dankzij zijn sterke anti-inflammatoire eigenschappen kan Kurkuma ook gebruikt worden als natuurlijke pijnstiller, en zeker bij pijn veroorzaakt door reuma en artritis. Het is zelfs krachtiger dan aspirine. In combinatie met gember kunnen deze pijnstillende effecten zelfs nog versterkt worden. Zelfs sporters gebruiken  voedingssupplementen tegen spierpijnen.

Versterkt je immuunsysteem

Curcumine of het belangrijkste bestanddeel van kurkuma, is ook een sterk antioxidant. Antioxidanten beschermen ons tegen de vrije radicalen. Die beschadigen onze lichaamscellen, maken ons ziek en stimuleren ons natuurlijk verouderingsproces. Curcumine bevordert ook de vorming van zogenaamde macrofagen. Deze cellen kunnen influenza of griepvirussen en bacteriën herkennen en elimineren. Kortom, kurkuma is een van de beste natuurlijke voedingsmiddelen om ons immuunsysteem te stimuleren.

Kan  aderverkalking en hart- en vaatziekten voorkomen

Kurkuma bevat meerdere bestanddelen met een positieve werking op ons hart en onze bloedvaten. Oxidatieve stress en ontstekingen in onze vaatwanden kunnen met kurkuma worden verminderd. Onderzoek toonde aan dat hartpatiënten die net voor een hartoperatie vier gram Curcumine innamen, gemiddeld 65 procent minder kans maakten een hartaanval te krijgen.

Verbetert je spijsvertering

Kurkuma verbetert ook de gezondheid van je spijsvertering waardoor je makkelijker je voedsel verteert, vooral vet. Curcumine kan ontstekingen van je darmwand voorkomen ​​en speelt een belangrijke rol bij het voorkomen of genezen van maagzweren. Het versterkt ook je leverfunctie waardoor je lichaam beter gezuiverd wordt van alle (giftige) afvalstoffen.

Kurkuma versterkt je geheugen en concentratie

Curcumine heeft een positief effect op onze mentale gezondheid. Het vermindert de oxidatie van vetzuren in onze hersenen, waardoor het cognitieve vermogen en het ruimtelijk geheugen worden verbeterd. Curcumine verhoogt tegelijk het gehalte aan BNDF in de hersenen. Dit is een neurotrofine, een belangrijke stof voor de aanmaak en overleving van hersencellen. Daarom kan kurkuma-extract ook worden gebruikt als een natuurlijk nootropisch supplement om onze hersenfunctie te verbeteren.

Kurkuma maakt negatieve gevolgen van fluoride ongedaan

Fluoride, aanwezig in de meeste tandpasta’s, kan in bepaalde delen van de hippocampus hersenschade en verkalking van de pijnappelklier veroorzaken. Studies toonden aan dat curcumine de neurodegeneratieve effecten van fluoride kan tegengaan.

Natuurlijk Anti- depressiva

Diverse onderzoeken naar het effect van kurkuma op depressies hebben geconcludeerd dat curcumine de symptomen van depressie kan verminderen door de aanmaak van de neurotransmitters dopamine en serotonine, niet voor niets onze gelukshormonen,  te bevorderen.

Gezondheidsvoordelen kurkuma: Verjongingskuur

Kurkuma bevat veel sterke antioxidanten met een ontgiftende werking. Deze antioxidanten voorkomen de negatieve effecten van de vrije radicalen. Op deze manier kunnen ze celschade voorkomen. Veroudering is het zichtbare gevolg van beschadigde cellen. Naast het antioxiderende effect kan kurkuma ook de antioxidanten die al in ons lichaam aanwezig zijn, versterken om beter te functioneren. Tegenwoordig wordt kurkuma-extract vaak toegevoegd aan antiverouderingscrèmes en andere huidproducten. Voor een jonge en stralende huid kun je met kurkumapoeder makkelijk zelf ​​huidmasker maken.

Kurkuma als specerij gebruiken is onvoldoende

Om van alle gezondheidsvoordelen van kurkuma te genieten is het niet genoeg om het regelmatig in je gerechten te gebruiken. Daar zijn de concentraties curcumine veel te laag voor. Om van helende eigenschappen gebruik je dagelijks een natuurlijk voedingssupplement op basis van curcumine. Voor een betere opname kies je best voor een combinatie met zwarte peper of peperine. Beide werkzame ingrediënten zijn aanwezig in Nutrifoodz GOLD voor een heerlijke “nighttime” thee die je heerlijk ontspannen doet slapen.

Wat is NUTRIFOODZ?

Wil je je gezondheid verbeteren, meer vet verbranden en makkelijker afvallen? Dan is het natuurlijk voedingssupplement zeker iets voor jou. Het bevat uitsluitend natuurlijke ingrediënten en helpt je je vleesconsumptie te verlagen. Nutrifoodz is natuurlijk, gezond, heeft een heerlijke smaak en is makkelijk te bereiden.

Nutrifoodz Gold is aangewezen bij:

  • Kniepijn
  • Schouder- en elleboogpijn
  • Pijn in de onderrug
  • Reumatische artritis
  • Nek- en rugpijn
  • Psoriatische artritis
  • Slijmbeursontsteking

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.