Dit gezond voedingsschema doet je wekelijks 2,5 kilo overgewicht verliezen

Spread the love

Dit gezond voedingsschema is onmisbaar om zowel je gewicht als je gezondheid te verbeteren. Je hebt namelijk geen dieet nodig om af te vallen. Dat maakt het alleen nog moeilijker en doen je uiteindelijk niet afvallen. De oorzaak daarvan ligt in het feit dat je om het even welk dieet onmogelijk lang kunt volhouden. In tegenstelling met een dieet leer je met een goed voedingsplan terug gezond eten. Gezond eten én  voldoende en aangepast bewegen. Deze combinatie is nodig om niet alleen je streefgewicht te bereiken, maar even goed om het te behouden. Door het gevreesde jojo-effect uit te schakelen.

Waaruit bestaat een gezond voedingsschema om blijvend af te vallen?

Dit gezond voedingsplan is eenvoudig. Je houdt het makkelijk vol en toch is het een uitstekende manier om definitief je overgewicht kwijt te spelen. Met de hulp van dit gestructureerd en gevarieerd voedingsplan kun je je dagelijkse hoeveelheid calorieën en ongezonde vetten beperken en toch eventuele gezondheidsproblemen voorkomen. Gezonde voeding is je belangrijkste wapen tegen overgewicht. Het is gebaseerd op gezonde en natuurlijke eetgewoonten, waardoor je het jojo-effect kunt voorkomen en je vooropgestelde doelen sneller bereiken.

Dit gezond voedingsschema heeft ook niet te weinig calorieën

Een gezond voedingspatroon om makkelijker af te vallen zonder je gezondheid in gevaar te brengen bestaat uit net genoeg calorieën. Je verliest alleen maar je overgewicht door minder calorieën te eten dan je er op een dag verbrandt. Minder, maar zeker ook niet te weinig. Mannen hebben dagelijks gemiddeld 2500 calorieën nodig om goed te kunnen functioneren. Voor vrouwen ligt deze limiet op 2000 calorieën.

Dit gezond voedingsschema doet je niet te veel, maar ook niet te weinig eten

De meeste crash schroeven dit aantal calorieën sterk terug, tot 1000 en vaak zelfs tot slechts 500 calorieën per dag. Dat is niet alleen schadelijk voor je gezondheid, maar doet je uiteindelijk geen gram afvallen, integendeel. Je lichaam gaat in de tegenaanval en slaat meer vet op dan het verbrandt. Diëtisten raden aan om je dagelijks hoeveelheid calorieën maximaal met 500 te verminderen.

Lees ook: Vet eten onmisbaar voor onze gezondheid en snel afvallen?

Dit gezond voedingsschema heeft maximale hoeveelheid gezonde voedingsstoffen

Een voedingsschema voor afvallen begint met het samenstellen van je weekmenu. Dat bevat een maximale concentratie aan gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen, gezonde vetten, eiwitten, de juiste koolhydraten, voedingsvezels en alle nodige nutriënten. Velen denken dat ze met het overslaan van een of meerdere maaltijden sneller afvallen. Niet dus, je lichaam gaat dan in de tegenaanval en slaat meer energie (calorieën) op.

Dit gezond voedingsschema doet je sneller afvallen

Een gezond voedingsschema bestaat uit veel, maar niet alleen uit hoogwaardige eiwitten. Daarnaast heb je dagelijks ook nood aan de juiste onverzadigde vetten en vetzuren (omega 3) en aan langzame koolhydraten. Drink voor je ontbijt een groot glas lauw water met vers geperst citroensap. Dat brengt je vetverbranding onmiddellijk op het juiste toerental. In ons gezond voedingsschema eet je een:

  • Gezond ontbijt: bestaat uit veel eiwitten, voldoende gezonde vetten en koolhydraten. Je kiest uit twee sneetjes volkorenbrood en mager broodbeleg zoals ham, kip of kalkoen, een stuk fruit, een portie onbewerkte yoghurt, Griekse yoghurt, kwark of skyr toegevoegde stoffen zoals fruitmousse en zeker geen geur-, kleur-, smaak- en bewaarstoffen.
  • Drink hierbij een kop koffie of thee zonder melk en suiker of een zelf gemaakte smoothie.
  • Tussendoortje: een stuk fruit, een portie natuuryoghurt, kwark of skyr zonder toevoegingen.
  • Lunch of middagmaal: twee sneetjes volkorenbrood met ham, kalkoen of kipfilet, kaas +20 of rauwe groenten naar keuze.
  • Tussendoortje: een handjevol of 25 gram onbewerkte noten, zaden of pitten, rozijntjes of vijgen.
  • Diner of avondmaal: 120 gram gebraden kip of kalkoen, minstens 250 gram gewokte of gestoomde groenten, een zoete aardappel, natuuryoghurt of kwark met enkele verse stukjes fruit.

Wanneer je dit aanhoudt kun je wekelijks tot 2,5 kilo afvallen.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.