Gezonde vetten – Hoeveel moeten we er dagelijks eten om gezond te zijn?

Calorieën tellen

Gezonde vetten zijn een belangrijke bron van onmisbare energie. We hebben gezonde vetten nodig om onze gezondheid te verbeteren en in stand te houden.


Diegenen die besloten om iets aan hun overgewicht te doen willen zo snel mogelijk afvallen door zo weinig mogelijk te eten, en zeker geen vetten. Ze denken daarmee goed bezig te zijn maar dat is dus duidelijk niet het geval.

Om meer opgeslagen vet te verbranden en gemakkelijker af te vallen moet je, verrassend genoeg, voldoende gezonde vetten binnen krijgen. 

Hoeveel gezonde vetten moeten we dagelijks eten om voldoende vet te verbranden en af te vallen? 

We moeten er wel rekening mee houden dat niet alle vetten hetzelfde zijn. We moeten inderdaad het onderscheid maken tussen ongezonde verzadigde vetten en transvetten en gezonde onverzadigde vetten. Het zijn de onverzadigde vetten en nog meer de transvetten die onze gezondheid bedreigen en een van de belangrijkste oorzaken zijn van overgewicht.

Ongezonde verzadigde vetten en transvetten vind je vooral in: 

Gezonde vettenVette vleessoorten: vooral junk food, salami, worst en paté (alles vlees als charcuterie of broodbeleg), kant en klare gerechten, gefrituurde voeding en diepvriesmaaltijden

Vette zuivelproducten: vette kaas (+48), volle melk, volle yoghurt, kwark en karnemelk en roomijs

Ongezonde tussendoortjes: snoep, koekjes, gebak, chips en vooral melk- en witte chocolade

Transvetten: worden vooral toegevoegd aan alle kant en klare voeding om hun smaak te verbeteren

Deze ongezonde vetten hun je inderdaad missen, zeker als je wilt afvallen.

Gezonde vetten eten om af te vallen

Het klinkt wellicht gek, maar om gemakkelijker af te vallen moet je voldoende gezonde vetten eten. Gezonde vetten vind je vooral in voeding van natuurlijke en dus plantaardige oorsprong.

Dat is het geval met: 

Magere en vooral witte vleessoorten: en vooral in kip, kalkoen, konijn, duif en in wild

Vette vis: zoals in wilde zalm, paling, tonijn, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, makreel, forel, sardienen, haring en in ansjovis

Onbewerkte noten zaden en pitten: zoals in hazelnoten, walnoten, amandelen, pistachenoten, cashewnoten,  para- en macadamianoten. Onbewerkte noten zijn ongezouten, ongebrand en niet geroosterd

Pitten: zoals zonnebloem- en pompoenpitten

Gezonde vetten zijn rijk aan in vet oplosbare vitaminen zoals vitamine  A, D, E en K.

De gevolgen van te weinig gezonde vetten eten

Gezonde vettenDiegenen die kampen met overgewicht willen hun overtollige kilo’s zo snel mogelijk kwijt. Dat doen ze door zo weinig mogelijk vetten te eten, dus ook geen gezonde. Een tekort aan gezonde vetten zorgt er voor dat je alle in vet oplosbare vitaminen moeilijk opneemt.  Logisch, want zoals hun naam het al laat vermoeden lossen deze vitaminen alleen in vet op.

Ons lichaam maakt alleen gebruik van in vet oplosbare vitaminen als het over voldoende… gezonde vetten beschikt. 

Een tekort aan gezonde vetten en vetzuren zoals omega 3 zorgt voor:

Overgewicht en ongezond buikvet

Een tekort aan gezonde HDL- cholesterol

Huidaandoeningen: zoals een slappe en kleurloze huid, eczeem en psoriasis

Een verzwakt immuunsysteem

Een verlaagde natuurlijke weerstand waardoor je risico op allerlei aandoeningen vergroot

Zwakke botten en osteoporose 

Bloedarmoede

Vermindert zicht

Depressie

Verstoorde hormonen

Hoeveel gezonde vetten per dag eten

Gezonde vettenVraag blijft hoeveel gezonde vetten we dagelijks moeten naar binnen krijgen  voor een betere gezondheid en lichaamsgewicht. Als je alle harde vetten laat links liggen ben je al flink op weg om alleen gezonde vetten over te houden. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid gezonde vetten varieert tussen de twintig en veertig procent van je totaal aantal calorieën die je dagelijks opneemt.

De hoeveelheid gezonde vetten die we dagelijks nodig hebben om gezond te blijven functioneren verschilt dus ven persoon tot persoon en in  de eerste plaats van hun aantal calorieën die ze dagelijks binnen krijgen.

Die dagelijkse hoeveelheid calorieën die we dagelijks mogen naar binnen werken hangt vooral af van:

Geslacht: mannen hebben dagelijks meer calorieën (tussen de 2100 en 2500) nodig dan vrouwen (1800 en 2000)

Leeftijd: hou hoger je leeftijd minder vet we nodig hebben

Duur en de intensiteit van je inspanningen: hoe zwaarder en langdurige inspanningen hoe meer calorieën je verbrandt en hoe meer je er moet binnen krijgen

Gezondheidstoestand

Gezond afvallen zonder het gevreesde jojo effect doe je in de eerste plaats een gezond eetpatroon. Als je dagelijks aantal calorieën gemiddeld uit 30 procent (tussen de 20 en 40 procent) gezonde vetten bestaat ben je goed bezig.

Dagelijks hoeveel gram gezonde vetten eten?

Bij het berekenen van de hoeveelheid gezonde vetten die je dagelijks mag eten om gezond te blijven en sneller af te vallen moet je rekening houden met het feit dat één gram vet ‘goed’ is voor negen calorieën. Als je dagelijks gemiddeld 2500 calorieën opneemt en je daarvan 30 procent uit vet wilt halen betekent dit dat je welgeteld 83 gram gezonde vetten per dag mag (moet) eten.

Eet vooral natuurlijk

Gezonde vettenOm dagelijks de juiste hoeveelheid gezonde vetten binnen te krijgen eet je bij voorkeur zo natuurlijk mogelijk met:

Veel verse groenten

Vers fruit: nooit meer dan drie verschillende stukken per dag vanwege de aanwezigheid van fruitsuiker

Wit vlees: en vooral kip en kalkoen

Vette vis

Onbewerkte noten, zaden en pitten: dagelijks niet meer dan een handjevol of 25 gram. Varieer ook hier zoveel mogelijk

Eieren

Zwarte chocolade: met minstens 75 procent ruwe cacao maar nooit meer dan 20 gram per dag

Plantaardige oliën: en vooral olijfolie, lijnzaadolie, sesamolie en notenolie

Gemakkelijker en gezond afvallen met voldoende gezonde vetten, eiwitten en koolhydraten doe je met de Afslank Receptenbijbel van Richard Ridder. (Gratis webinar)

Gezond vetpercentage

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.