Gezond op wintervakantie

Gezond op wintervakantie

Spread the love

Gezond op wintervakantie is nodig om zoveel mogelijk te genieten. Niet alleen van te skiën of te snowboarden, maar ook van de winterse natuur. Zo een wintersportvakantie is zeker gezond. Zeker als je met enkele belangrijke factoren rekening houdt. Vooral après-ski met veel bier, glühwein en braadworst kunnen je wintervakantie wel eens in de war sturen. 

Wat is de beste voorbereiding voor een gezonde wintervakantie in de sneeuw?

Als je niet oppast op wat je doet, eet en drinkt, eindigt een wintervakantie in de sneeuw al vlug in een nachtmerrie. Tijdens je vakantie kun je die best missen. Door ongezond te eten met veel vet en suiker, veel alcohol te drinken en veel te skiën in de vrieskou is het voor je lichaam zeker geen vakantie. Zeker wanneer je een zittend beroep hebt en weinig of niet sport.

Gezond op wintervakantie om te ontspannen

Tijdens het skiën of snowboarden krijgen vooral je knieën en gewrichten het zwaar te verduren.
Heb je een drukke en stressvolle periode achter de rug en ben je daar bovenop nog met een pittige afslankkuur bezig? Gebruik je wintervakantie dan in de eerste plaats om te ontspannen. Stress is namelijk een van de belangrijkste oorzaken van overgewicht. En dat leidt al vlug tot hart- en vaatziekten en diabetes. Maar het kan ook anders.  Met onze eenvoudige tips kun je tegelijk genieten, je gezondheid verbeteren én afvallen.

Gezond op wintervakantie vraagt een goede voorbereiding

Je wilt toch ook gezond op wintervakantie vertrekken? Dan is een goede voorbereiding onmisbaar.  Start daarom minstens twee maanden voor je vertrek met je conditieopbouw. Dat kan door te wandelen, joggen of fietsen of met een bezoek aan de fitness. Met een specifieke HITT- training verbeter je ook je conditie.

Wat is een HIIT- training?

Met een High Intensity Interval Training of kortweg HIIT- training verhoog je je inspanningen met intervals in korte tijd. Je wisselt daarbij intensievere oefeningen af met lichtere minder inspanningen en rust. Een trap oplopen en daarna rustig aflopen is een goed voorbeeld van een HIIT-training.

Drink veel water

Tijdens een wintersportvakantie verlies je heel wat vocht. Om je op temperatuur te houden moet je lichaam namelijk harder werken. Dat zorgt voor overmatig transpireren. Start daarom je dag met het drinken van een glas water met zelf geperst citroensap. Dat brengt niet alleen je vochtbalans in evenwicht. Het stimuleert tegelijk je vetverbranding wat je makkelijker doet afvallen. Drink ook tijdens je rustpauzes altijd een glas water.

Gezond op wintervakantie met een gezond ontbijt

Ga je vaak zonder ontbijt de deur uit? Geen goed idee. Eet voortaan een gezond en ontbijt met een hoge voedingswaarde. Een gezond ontbijt bestaat uit veel hoogwaardige eiwitten, en voldoende gezonde vetten en trage koolhydraten. Zeker als je makkelijker wilt afvallen. Met zo’n ontbijt bereik je je volgende maaltijd zonder honger. Word je toch door een hongertje overvallen? Kies dan voor een gezond tussendoortje zoals wat fruit, een portie magere en onbewerkte yoghurt of een handjevol onbewerkte noten, zaden of pitten, een hard gekookt ei of omelet met kruiden, avocado en wilde zalm.

Gezond middagmaal

Eet na de geleverde inspanningen op de latten ook tijdens je lunch op middagmaal gezond. Zo kun je een ganse dag blijven genieten. Kies voor licht verteerbare voeding zoals een maaltijdsoep, een salade met een sneetje volkoren of roggebrood, een stukje mager vlees (120 gram) of vis en veel warme groenten.

Gezonde tussendoortjes voorkomen een energiedip 

Zorg ervoor dat je tijdens het skiën of snowboarden altijd een gezond tussendoortje op zak hebt tegen een eventuele energiedip. Dat gaat van een stuk fruit tot 25 gram onbewerkte noten, zaden of pitten of een zelf gemaakte energiereep.

Zorg voor een goed herstel van je spieren

Zorg bij je thuiskomst voor een goed spierherstel. Dat doe je met veel hoogwaardige Whey eiwitten. Doe eiwitpoeder in al je gerechten en in je zelf gemaakte smoothie, in je onbewerkte yoghurt, Griekse yoghurt, kwark of skyr. Dat versnelt niet alleen je spierherstel. Eiwitten verminderen ook spierpijn.

Gezond op wintervakantie: Neem voldoende slaap

De hoeveelheid slaap verschilt van persoon tot persoon. Probeer acht uur per nacht te slapen. Zo krijgt je lichaam voldoende rust om vol energie aan een nieuwe dag te beginnen.

Spieroefeningen

Doe ’s avonds na de inspanningen rek- en strekoefeningen voor je heupen, benen, billen en hamstrings. Dat maakt je extra fit voor de volgende dag.

Gebruik altijd zonnecrème, ook als de zon niet schijnt 

Gebruik dagelijks een goed beschermende zonnecrème, zelfs op dagen dat de zon niet schijnt. Door de weerkaatsing van de sneeuw is de straling van de zon zoveel sterker. Ook omdat je tijdens het verblijf in je skigebied dichter bij de zon bent. Gebruik daarom altijd een zonnecrème van goede kwaliteit en met een beschermingsfactor van minstens vijftig.

Een bezoek aan de sauna kan wonderen doen

Een dagje skiën of snowboarden sluit je best af met een bezoek aan de sauna. Een saunabezoek bevordert je spierherstel, ontspant en doet je alle ziekmakende virussen en bacteriën uitzweten. Zo kom je ontspannen en met opgeladen batterijen thuis en kun je er weer voor een tijdje tegenaan.

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.