Gezond feesten zonder aan gewicht te winnen + Gezond feestmenu

Spread the love

Gezond feesten door naar je lichaam te luisteren

Gezond feesten en genieten doe je in de eerste plaats naar je lichaam te luisteren. Als je voldaan en dus verzadigd bent, stop dan met eten hoe graag je ook zou doorgaan.

[fusion_button link=”https://fitchef.nl/” color=”default” size=”” type=”” shape=”” target=”_self” title=”” gradient_colors=”|” gradient_hover_colors=”|” accent_color=”” accent_hover_color=”” bevel_color=”” border_width=”1px” icon=”” icon_divider=”yes” icon_position=”left” modal=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ alignment=”left” class=”” id=””]JA! ik wil meer informatie over recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren![/fusion_button]

Door naar je lichaam te luisteren eet je nooit teveel, ook niet op feestdagen

Lekker én gezond feesten is makkelijker dan je denkt. Eet liever meerdere keren maar beperkt dan telkens een vol bord vol. Zo eet je zeker niet te veel.

Gezond feesten doe je door:

  • Gezond, evenwichtig en gevarieerd te eten: kies ook nu feestrecepten met natuurlijke ingrediënten en zeker met veel groenten, fruit, noten, zaden en pitten
  • Eet veel groenten: eet ook nu veel verse groenten. Ook met groenten kun je lekkere feestgerechten maken. Zo krijg je weinig of geen calorieën maar des te meer gezonde voedingsstoffen naar binnen die je nodig hebt om gezond te blijven functioneren
  • Geef de voorkeur aan volkorenproducten: het is makkelijker je te focussen op wat je wel mag eten dan op wat je niet mag eten. Neem volkorenproducten in plaats van geraffineerde witte producten
  • Kies voor verse natuurlijke producten in plaats van kant- en- klare gerechten of diepvriesmaaltijden
  • Breng al je gerechten op smaak met verse kruiden zoals tijm, laurier, peterselie, oregano, dille…
  • Bak in olie in plaats van boter, dat is minder vet en dus veel gezonder
  • Sla ook nu geen enkele maaltijd over: begin met een gezond ontbijt. Zo is je spijsvertering en je vetverbranding onmiddellijk actief. Eet bij je ontbijt enkele sneden volkorenbrood, een stukje fruit of een omelet. Dat zorgt voor een verlengd verzadigingsgevoel waardoor je minder vlug weer honger hebt
  • Geef de voorkeur aan vette vis: en vooral aan wilde zalm, paling, tonijn, forel, kabeljauwfilet, heilbot, tarbot, dorade en makreel
  • Kauw goed en eet langzaam
  • Eet niet meer als je voldaan bent
  • Neem kleine hapjes zo geniet je even goed. 
  • Kies voor een klein bord. Dat helpt om minder te eten en je toch het gevoel te geven dat je veel gegeten hebt
  • Drink bubbels, maar doe dat met mate
  • Drink voldoende water: dat zorgt voor een goede spijsvertering, geeft je vlug een voldaan en verzadigd gevoel en zuivert je lichaam (ook van alcohol)
  •  Beweeg voldoende, ook tijdens de feestdagen: blijf ook tijdens de feestdagen dagelijks een half uurtje wandelen, fietsen, joggen of zwemmen op je eigen tempo

Gezond feesten met ons gezond feestmenu

[fusion_button link=”https://fitchef.nl/” color=”default” size=”” type=”” shape=”” target=”_self” title=”” gradient_colors=”|” gradient_hover_colors=”|” accent_color=”” accent_hover_color=”” bevel_color=”” border_width=”1px” icon=”” icon_divider=”yes” icon_position=”left” modal=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ alignment=”left” class=”” id=””]JA! ik wil meer informatie over recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren![/fusion_button]

Gezond feesten met Garnalensoep met koriander en knoflook

Ingrediënten voor 4 personen: 500 gram verse garnalen, 4 stengels prei, 2 teentjes verse knoflook, 800 milliliter kokosmelk, 4 eetlepels verse (rode) curry pasta, 12 takjes koriander, 2 Spaanse pepers, 20 gram Parmezaanse kaas, roomboter, 2 liter water peper en zeezout

Bereiding:

  • Breng het water aan de kook
  • Snij de prei in ringen, de knoflook fijn en de Spaanse peper doormidden
  • Verwijder de pitten  verwijder de pitjes
  • Zachtjes aanbakken met een klontje roomboter en snufje peper en zeezout gedurende maximaal 5 minuten
  • Snij de koriander fijn klein en rasp de Parmezaanse kaas
  • Voeg de curry pasta aan toe en roer alles grondig door elkaar
  • Voeg er het heet water, de garnalen en ¾ van de gesneden koriander aan toe
  • Breng aan de kook en laat gedurende een vijftal minuten zachtjes doorkoken
  • Haal van het vuur en pureer de soep
  • Zet de soep terug op het vuur, roer de kokosmelk er door en verwarm nog even
  • Serveer de soep met verse koriander en Parmezaanse kaas

Gezond feesten met Zalm en verse seizoensgroenten

[fusion_button link=”https://fitchef.nl/” color=”default” size=”” type=”” shape=”” target=”_self” title=”” gradient_colors=”|” gradient_hover_colors=”|” accent_color=”” accent_hover_color=”” bevel_color=”” border_width=”1px” icon=”” icon_divider=”yes” icon_position=”left” modal=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ alignment=”left” class=”” id=””]JA! ik wil meer informatie over recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren![/fusion_button]

Ingrediënten voor 4 personen: vier (wilde) zalmmootjes van elk 150 gram, 1 courgette, 5 wortelen, 400 gram peulvruchten( je hebt de keuze tussen erwten, boontjes, groentekiemen, kapucijnen, linzen en kikkererwten), 15 zongedroogde tomaten, 1 citroen

Bereiding:

  • Verwarm je oven op 180 graden
  • Snij alle groenten in stukken
  • Leg vier dubbelgevouwen vellen aluminiumfolie op je aanrecht
  • Leg de gesneden groenten in het midden van de folie
  • Plaats de moot zalm er bovenop en bestrooi met peper en zeezout 
  • Snij uit het midden van de citroen twee dikke plakken, snij ze doormidden en leg ze op de zalmmoten
  • Vouw de folie dicht zodat je een pakje bekomt
  • Plaatst het in de voorverwarmde oven gedurende 30 minuten

Gezond feesten met Gegrilde pompoen met knoflook en rozemarijn

Ingrediënten voor 4 personen: 1 pompoen van ongeveer 2 kilo, 2 bollen knoflook, 6 takjes verse rozemarijn, 10 eetlepels olijfolie, 2 eetlepels vers geperst citroensap, een snuifje peper en zeezout

Bereiding:

  • Je oven voorverwarmen op 220 graden
  • Snij de pompoenen in tweeën en verwijder het vruchtvlees 
  • Snij de pompoenhelften (mét schil) in halve maantjes
  • Beleg een bakplaat met folie en leg hier de pompoenmaantjes op
  • Leg knoflookteentjes bij de pompoen
  • Verdeel de verse rozemarijnblaadjes over de pompoen
  • Giet er de olijfolie en het citroensap over en bestrooi met peper en zout
  • Meng alles grondig door elkaar en plaats de schotel gedurende een veertigtal minuten in de voorverwarmde oven

Gezond feesten met Verfrissende smoothie met peer, venkel en munt

Ingrediënten voor 4 smoothies: 2 rijpe pepers, 1 limoen, 1 kleine venkel, 300 milliliter zelf geperst appelsap, 100 milliliter vers geperst perensap, 4 takjes verse munt, 100 milliliter magere natuuryoghurt

Bereiding

  • Schil de peer en snij ze in blokjes
  • Pers 100 milliliter perensap
  • Was de venkel en snij fijn
  • Haal de blaadjes van de munt en gebruik de topjes voor de garnering
  • Pers de limoen
  • Mix de peer samen met de venkel, het appelsap, het perensap,  het limoensap, de yoghurt en muntblaadjes in de blender tot een egaal mengsel
  • Serveer deze verfrissende gezonde smoothie in glazen en garneer elk glas met het bovenste topje van de munttakjes

Door het naleven van bovenstaande tips zul je na de feesten zowel aan je buikomtrek als op de weegschaal vlug merken dat je gezonde feesten achter de rug hebt.

Gezond feesten doe je makkelijker met de vele gezonde voedingstips en originele recepten gezonde recepten voor ons samengesteld door Fitchef

Wat je kunt verwachten:

  • FitChef is het eerste ‘echte’ en dus gedrukte boek van voedingscoach Mark Van Oostenrijck. Het bedoeld voor iedereen die fit wil worden en blijven
  • Het boek geeft veel goed onderbouwde informatie over wat ons lichaam nodig heeft en hoe je je eten daarop afstemt
  • De gerechten bevatten relatief veel eiwit, wat gunstig is om lang verzadigd te blijven en spieren op te bouwen. De hoeveelheid vet en koolhydraten is juist verhoudingsgewijs minder dan we gewend zijn. Alle recepten zijn eenvoudig te maken met ingrediënten uit de supermarkt.

olijven

 

 

 

[fusion_button link=”https://fitchef.nl/” color=”default” size=”” type=”” shape=”” target=”_self” title=”” gradient_colors=”|” gradient_hover_colors=”|” accent_color=”” accent_hover_color=”” bevel_color=”” border_width=”1px” icon=”” icon_divider=”yes” icon_position=”left” modal=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ alignment=”left” class=”” id=””]JA! ik wil meer informatie over recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren![/fusion_button][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.