Fietsvakanties

Fietsvakanties: landen ontdekken en je gezondheid verbeteren

Spread the love

Fietsvakanties worden alsmaar populairder. Daar zijn meer dan genoeg redenen voor. Je ontdekt de mooiste plekjes in binnen- als buitenland en leert gelijkgestelden kennen. Fietsen zorgt voor nog meer voordelen. Het verbetert ook je gezondheid en helpt je aan een slanke lijn. Kies je ook voor een boeiende fietsvakantie? Maak dan zeker kennis met het grote aanbod fietsvakantie van Eigen-Wijze Reizen

Wat kan een fietsvakantie voor je gezondheid betekenen?

Voordelen fietsvakanties 

Een fietsvakantie bied je heel wat voordelen. Je kunt zo een sportieve vakantie zelf organiseren, maar je kunt dit ook aan anderen overlaten. Organisaties van fietsvakanties hebben kennis en ervaring om voor iedereen een aangepast parcours uit te stippelen. Maar er zijn gelukkig meerdere voordelen aan zo een fietsvakantie. Fietsen is vooral gezond. Terwijl je nieuwe horizonten ontdekt verbetert je je gezondheid en je lichaamsconditie. Mooi toch?

Fietsvakanties leren je een land ontdekken

Tijdens fietsvakanties ontdek je plekjes waar je met de auto nooit komt. Fietsvakanties leren je een land op een andere en vaak verrassende manier kennen.

Fietsvakanties aangepast aan ieders budget

Tijdens fietsvakanties kies je ook zelf waar je geld aan besteedt. Zo hou je je budget beter onder controle.

Fietsen is gezond

Fietsen is vooral gezond. En uiteraard kun je in je eentje fietsen, maar dat hou je nooit lang vol. Fietsen in groep stimuleert je om regelmatig te fietsen, ook bij slecht weer. En een fietsvakantie is dé kers op de taart. Wat gaat er boven een fietstocht door de ongerepte natuur, boeiende landen en culturen ontdekken en tegelijk je gezondheid en je prestaties verbeteren? Fietsen verbetert niet alleen je lichamelijke, maar ook je mentale gezondheid.

Je verbrandt meer vet 

Fietsen houd je gewicht beter onder controle. Je verbrandt meer energie (calorieën), en dat is nodig om succesvol om eventueel overgewicht kwijt te spelen. In je eentje is dat lang niet zo makkelijk dan fietsen in groep, tijdens een fietsvakantie bijvoorbeeld. Je doet er in je eentje alles aan om je gewicht te beheersen. Naast gezond eten beweeg je dagelijks een half uurtje, maar op de weegschaal merk je daar niet veel van.

Je metabolisme of vetverbranding

Je metabolisme of vetverbranding is er verantwoordelijk voor. Die komt pas na dertig minuten op gang. Na een uur draait je vetverbranding pas echt op volle toeren. Het eerste half uur van je inspanningen verband je alleen suikers uit je bloed. Eens die opgebruikt, worden je vetreserves aangesproken.  Het

Fietsen hou je langer vol

Fietsen kun je langer volhouden. Zo verbrand je meer vet. Zeker een stevig tempo.

Fietsen vergroot je spiermassa

Ook belangrijk: fietsen vergroot je spiermassa. Door regelmatig te fietsen verlies je opgeslagen vet en krijg je meer spieren. Die zijn nodig om je overgewicht te verliezen. Spieren verbranden namelijk ook energie (calorieën). Dat doen ze zelfs terwijl je ontspant en tijdens je slaap. Fietsen zorgt voor meer en sterkere spieren. En dit zowel in je rug, als in je buik, (boven) benen en billen. Dat verbetert tegelijk je algemene lichaamshouding.

Fietsen is uitstekend voor hart- en bloedvaten

Fietsen verhoogt je hartritme. Je bloed stroomt sneller. Gezonde voedingsstoffen worden sneller aangevoerd en afvalstoffen afgevoerd. Regelmatig fietsen zorgt dus voor een gezonder hart, ook in rust. Je risico op hart- en vaatziekten daalt aanzienlijk wanneer je wekelijks minstens 2,5 uur beweegt. Je bereikt dit resultaat al wanneer je dagelijks een half uurtje fietst. Fietsen is niet alleen goed voor je hart en je bloedvaten. Het maakt je ook fitter.

Fietsvakanties ontspant en verdrijft stress

Met een fietsvakantie in het buitenland ontspan je lichaam én geest. Dat maakt extra hormonen aan zoals endorfines en serotonine, het gelukshormoon. Daardoor verlaagt het stresshormoon cortisol in je bloed en krijgt stress geen kans.

Fietsvakanties zijn een echte verjongingskuur voor je huid

Meer bewegen in de buitenlucht betekent een echte verjongingskuur voor je huid. Studies wezen uit dat wekelijks driemaal veertig minuten fiets zijn of haar biologische leeftijd met negen 9 jaar verlaagt. Fietsen verbetert namelijk de bloedcirculatie in je huidweefsel. Zo worden giftige afvalstoffen sneller afgevoerd. Dat maakt je huid strakker.

Fietsen en meer bewegen beschermen tegen dementie

Fietsen, en bewegen in het algemeen, beschermt tegen dementie. Hoe ouder we worden, hoe meer hersencellen afsterven door te weinig bloedvoorziening in de hersenen. Dit verouderingsproces kun je vertragen door regelmatig te bewegen. Fietsen houdt je brein ook gezond door de vele prikkels die je uit je naaste omgeving krijgt te verwerken.

Fietsen verhoogt je natuurlijke weerstand

Meer bewegen versterkt je immuniteit en verbetert je natuurlijke weerstand. Dat schakelt allerlei virussen uit en verkleint je risico op verkoudheden, griep (influenza), corona, infecties van je luchtwegen en bronchitis.

Fietsen doet je beter slapen

Bewegen en fietsen sneller inslapen en verbetert je slaap.

Je fietsvakantie boeken

Je volgende fietsvakantie kiezen en boeken doe je makkelijk online, zoals op Eigen-Wijze Reizen. Daar vind je alle soorten fietsvakanties met de beste prijs-kwaliteitverhouding. Bijn het boeken van je fiets vakantie bij Eigen-Wijzen Reizen geniet je van veel voordelen, zoals:

  • Keuze uit trektochten en standplaats vakanties
  • Verschillende bestemmingen aangepast aan ieders mogelijkheden
  • Tochten met GPS-track
  • Deelnemen met elektrische fiets is mogelijk
    Honden zijn op heel wat bestemmingen welkom
    Gratis routebeschrijvingen
    Sfeervolle overnachtingen
  • Gratis bagagevervoer bij trektochten
  • De fietsvakanties van Eigen-Wijze Reizen zijn geschikt voor jong en minder jong, met of zonder ervaring met fietsvakanties.

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.