Elke dag fietsen en de gevolgen voor je gezondheid

Elke dag fietsen

Elke dag fietsen is gezond. We weten het allemaal, maar de meesten van ons doen het toch nog veel te weinig. hebben nog steeds niet genoeg gedaan. Toch is het meer dan de moeite waard om elke dag te fietsen. Onderzoek toont aan dat regelmatig fietsen je lichamelijke en geestelijke gezondheid kan verbeteren. Je moet niet meteen gaan fietsen zoals topsporters. Een uur per dag fietsen kan ervoor zorgen dat u afvalt. Je kunt elke dag binnen en buiten fietsen, maar je kunt het beste buiten fietsen. Door zonlicht maak je extra vitamine D aan. In ons sterk wisselend klimaat hebben we dat allemaal écht nodig.

Maar wet doet elke dag fietsen naast afvallen nog met onze gezondheid?

Om van alle voordelen van fietsen te genieten moet je bij voorkeur elke dag fietsen. Een uurtje op je eigen tempo fietsen volstaat. Voortaan fietsen en trainen zoals een topsporter heeft dus geen enkele zin. Zeker niet als je wilt fietsen om makkelijker af te vallen. Fietsen kun je ook binnen en zeker op de beste hometrainer.

Elke dag een half uurtje in de buitenlucht zorgt voor extra vitamine D

Buiten fietsen is dus perfect voor meer vitamine D. Je fietst dan niet alleen buiten bij goed maar even goed bij slecht weer en in de winter. Zo maak je extra vitamine D aan. Dat is een vitamine die we niet zelf aanmaken. Dit doen we voornamelijk onder invloed van zonlicht. We krijgen ook beperkte vitamine D uit onze dagelijkse voeding, vooral:

  • Vette vis: en vooral in wilde zalm, tonijn, forel, paling, schol, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, sardienen, makreel, sprot, haring en in ansjovis
  • Vlees: magere biefstuk, rosbief, kip en kalkoen
  • Eieren
  • Toegevoegd aan margarine, halvarine en aan bak- en braadboter

Vitamine D:

  • Zorgt voor stevige botten en tanden en voorkomt osteoporose of botontkalking
  • Vergroot je spiermassa en versterkt je spieren.
  • Versterkt je immuunsysteem en verhoogt je natuurlijke weerstand
  • Verkleint je risico op verkoudheden, griep (influenza), corona, infecties van je luchtwegen, bronchitis en pijnlijke infecties van je urinewegen

Elke dag fietsen werk is dus een uitstekend idee om meer vitamine D aan te maken en om makkelijker af te vallen.

Elke dag fietsen gezond: Je maakt meer Vitamine D en valt makkelijker af

Vitamine D doet je ook makkelijker afvallen. Wanneer je concentratie aan vitamine D te laag is sla je meer vet op dan te verbranden. Zo is het uiteraard wel erg moeilijk om vet te verliezen en af te vallen. Te weinig vitamine D verhoogt ook je bloedsuikerspiegel waardoor je meer insuline aanmaakt. Dit is een hormoon dat zowel je vetopslag als je vetverbranding regelt. De hoeveelheid vet die je opslaat verhoogt naarmate de insuline in je bloed stijgt. Een gebrek aan vitamine D verhoogt ook je risico op diabetes type 2. Personen met overgewicht hebben vaak met een tekort aan vitamine D, zo blijkt uit tal van onderzoeken.

Je overgewicht verliezen lukt alleen met gezond eten en voldoende beweging

Natuurlijk eten en elke dag fietsen is dus een goed idee om sneller af te vallen. Dat is een goed idee, want afvallen lukt alleen als je gezond en natuurlijk eet en daarbij voldoende beweegt. Je verliest alleen je overgewicht als je meer calorieën verbrandt dan je er via je voeding naar binnen krijgt. Dagelijks een uurtje fietsen doet je gemiddeld 600 kcal per uur verbranden.

Snel afvallen door afwisselend te rijden

Daarom wissel je langere en intense periodes af met korte periodes van lichte inspanningen om de spieren te herstellen van de inspanning. Intensieve intervaltraining geeft de snelste resultaten doordat je sneller calorieën verbrandt en meer calorieën verbrandt. Je kunt tegelijkertijd ook de beenspieren trainen om de spiermassa te vergroten. Meer en sterkere spieren helpen je ook afvallen omdat ze energie (calorieën) verbranden, zelfs in rust en terwijl je slaapt. Wil je snel afvallen door gezond en natuurlijk te eten en te fietsen? Elke dag fietsen, zo’n uurtje per dag gedurende vijf dagen zorgt voor een strak en slank lichaam met veel spieren en weinig vet. gedurende vijf dagen

Elke dag fietsen naar werk vermindert stress

Stress brengt niet alleen je gezondheid in gevaar. Het is tegelijk een belangrijke oorzaak van overgewicht. Een uurtje fietsen per dag ontspant en maakt je stressbestendiger. Elke dag fietsen naar werk en dat viermaal per week verlaagt volgens meerdere onderzoeken je stress met meer dan de helft. Sporten en fietsen kunnen het gehalte aan cortisol en adrenaline verlagen. Deze twee stresshormonen kunnen stress veroorzaken. Regelmatig fietsen kan ook je humeur verbeteren en geeft je een beter gevoel.

Elke dag fietsen kan de spiermassa vergroten

Door meer te bewegen en elke dag te fietsen, neemt je spiermassa toe en worden spieren sterker. Dat is ook positief als je wilt afvallen. Spieren gebruiken ook energie (calorieën). Niet alleen tijdens inspanningen, maar ook als je rust en slaapt. Daarom is slapen zo belangrijk, vooral als je wilt afvallen. Fietsen verkleint je risico op (spier) blessures verwaarloosbaar. Bij het fietsen worden uw spieren en gewrichten namelijk minder belast.

Elke dag fietsen is gezond, doet je beter slapen en… Afvallen

Regelmatig fietsen doet je ook sneller inslapen en beter en aangenamer slapen. Je zult ook langer slapen. Elke dag buiten fietsen levert niet alleen meer vitamine D op, maar verbetert ook je biologisch ritme. Dat maakt je sneller moe, zodat je beter in slaap valt en rustiger slaapt. En hierboven las je het al: voldoende slaap doet je meer vet verbranden en makkelijker afvallen.

Elke dag fietsen kan het risico op diabetes type 2 verminderen

Het aantal diabetespatiënten neemt elk jaar toe. Onderzoekers benadrukten dat fietsen erg nuttig is voor mensen met diabetes. Dit komt doordat fietsen een repetitieve en continue aerobe oefening is. Bij het fietsen verbruiken de onderste ledematen gemiddeld 70% van de spieren. Fietsen is ook zacht voor je spieren, waardoor ze sneller herstellen en je langere afstanden kunt afleggen.

Een uur per dag fietsen kan je jonger maken

De combinatie van regelmatige lichaamsbeweging in de buitenlucht kan zorgen voor een betere doorbloeding. Dit zorgt op zijn beurt voor meer zuurstof, vitaminen en mineralen en verwijdert sneller alle (giftige) afvalstoffen uit spieren en lichaamsweefsels. Dit zorgt ervoor dat de jonge huid vrij is van ouderdomsvlekken, rimpels of kraaienpootjes.

Andere voordelen van elke dag fietsen

Een uur per dag buiten fietsen:

  • Verbetert de bloedcirculatie
  • Versterkt het geheugen en concentratie
  • Zorg voor een goede spijsvertering door een gezonde darmflora en een normale en soepele stoelgang
  • Versterk uw immuunsysteem en verhoogt je natuurlijke weerstand
  • Vergroot je zelfvertrouwen
  • Verzacht de symptomen van stress en depressie
  • Maakt je minder angst
  • Brengt je cholesterolgehalte weer in evenwicht
  • Verkleint je kans op aderverkalking en hart- en vaatziekten
  • Beschermt tegen diabetes.
  • Belast minder je spieren en gewrichten
  • Verlaagt een te hoge bloeddruk

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.