Een hometrainer kiezen: Waar op letten om een miskoop te voorkomen?

Een hometrainer kiezen
Een hometrainer kiezen doe je vooral door op meerdere factoren te letten om zo een miskoop te voorkomen. Het betreft toch een belangrijke investering. Een hometrainer wordt steeds belangrijker. Niet alleen bij diegenen die hun conditie willen verbeteren, maar meer en meer door de velen die makkelijker willen afvallen. Dat kan namelijk alleen met een combinatie van gezond en natuurlijk eten en voldoende bewegen. Het een kan niet zonder het andere. Gezond eten neemt namelijk maar 70 procent van je totale gewichtsverlies voor zijn rekening. De overige 30 procent moet van meer bewegen komen. 

Kortom, op wat moeten we letten bij het kiezen van de meest geschikte hometrainer?

De beste hometrainer  kiezen is belangrijk om zo vlug mogelijk je doelen te bereiken. Een hometrainer is een van de meest gebruikte fitnesstoestellen voor thuisgebruik. Hij wordt steeds meer en meer ingezet ter ondersteuning bij het afvallen, maar even goed bij het revalideren en bij gewichtsproblemen. Een hometrainer is ook uitstekend bij cardiotraining. Zo moet je niet meer naar de fitness of de sportschool en kun je lekker thuis trainen wanneer je wilt. Besloot je ook een hometrainer aan te schaffen? Hou dan zeker rekening met enkele belangrijke factoren voor je beslist welke hometrainer je gaat kopen. Een hometrainer is belangrijk om onze gezondheid en conditie te verbeteren en om makkelijker af te vallen. Dit laatste kan alleen met gezond en natuurlijk eten en voldoende bewegen.

Een hometrainer kiezen: Soorten hometrainers

Voor je een hometrainer kiest, maak je best het onderscheid tussen een klassieke verticale en de ligfiets voor thuis. Onze lichaamshouding is uiteraard het belangrijkste verschil. De bekendste en meest gebruikte, is verticale hometrainer. Die is hetzelfde dan een gewone fiets voor buiten. Minder bekend is de ligfiets hometrainer waarbij de pedalen binnen ons gezichtsveld zijn bevestigd. Welke hometrainer je uiteindelijk kiest, hangt af van je persoonlijke keuze.

Een hometrainer kiezen met aanpasbare hoogten

Bij zo goed als alle hometrainers is de zitting in de hoogte verstelbaar. Bij duurdere exemplaren is ook het stuur zowel verticaal als horizontaal instelbaar. Dat is uiteraard nodig voor een comfortabele zithouding. Een goede zithouding is de basis van een doeltreffende training.  Controleer zeker of het toestel stabiel en dus waterpas kan geplaatst worden voor voldoende stabiliteit. Dat is niet bij alle modellen mogelijk.

Een hometrainer kiezen met een comfortabele zitting

Niet alle hometrainers hebben dezelfde zitting. Een comfortabele zitting is nodig om trainen met je hometrainer lang genoeg vol te houden. Een oncomfortabele zitting komt je prestaties zeker niet ten goede. De hoogte van de zitting moet je zo kunnen instellen je de knieën op de laagste stand tussen de vijf en tien graden gebogen zijn. Staat het zadel van je hometrainer te laag dan vergroot de druk op je knieschijf en in het kniegewricht wat uiteindelijk voor (ernstige) knieblessures kan zorgen. Dit kan uiteindelijk tot een knieblessure leiden. Je moet zeker niet alleen de zitting horizontaal en verticaal maar ook het stuur kunnen instellen.

Een hometrainer kiezen met pedalen die voldoende grip geven

Het is belangrijk dat je een hometrainer kiest met pedalen die voor voldoende grip zorgen. Dat is veel belangrijker dan je denkt. Goedkopere hometrainers beschikken namelijk niet allemaal over pedaalbanden om je stevig vast te houden. Vaak zijn gebruikers van hometrainers niet in staat om met beide benen een even grote trapomwenteling te maken. Dat is zeker zo bij gewrichtsklachten. Een verstelbare trapper lost dit probleem makkelijk op. Die vergroot of verkleint je kniehoek.

Een hometrainer kiezen met handmatig of elektrische instelbare weerstandsniveaus?

Bij de aankoop van een hometrainer krijg je de keuze tussen het handmatige of elektronisch instelling van de weerstand van je hometrainer. Een elektronische aansturing is van de weerstandsniveaus is nauwkeuriger en de verschillende trainingsmogelijkheden uitgebreider. Als het nauwkeurig instellen van je hometrainer minder belangrijk is, is een hometrainer met manuele weerstand een goed en goedkoper alternatief.  Maar lang niet alle hometrainers beschikken over weerstandsniveaus. We hebben namelijk niet allemaal dezelfde trainingsdoelen. De meeste hometrainers en fitnessapparaten zijn uitgerust met meerdere trainingsprogramma’s zoals heuveltraining of intervaltraining. Dit maakt thuis trainen op de hometrainer minder eentonig waardoor je langer gemotiveerd bent. Deze afwisseling is ook nodig om je conditie te verbeteren.

Het Vliegwiel

Dit onderdeel maakt een swingfase bij het ronddraaien. Hoe zwaarder de swingmassa van je hometrainer hoe groter zijn maximale weerstand en hoe vloeiender zijn trapbeweging. Een swingmassa van gemiddeld tien kilo is uitstekend.

De Hartslagmeter

Vertelt veel over je conditie en je uithoudingsvermogen. Als je langere tijd minder hebt gesport is de aanwezigheid van een hartmeter een aanrader. Het geeft je niet alleen een veilig gevoel. Als je makkelijker je overgewicht wilt verliezen is een hartslagmeter een uitstekende hulp om de juiste trainingszone te handhaven. Sommige hometrainers bevatten ook een zogenaamd HRC-programma. Dat past automatisch de weerstand aan je hartslag aan. Hierbij neemt de weerstand af wanneer je hartslag te snel oploopt en neemt toe als je hartslag lager is dan het vooringestelde hartslagniveau.

De remsystemen

Je kiest tussen een elektromagnetische of een magneetrem. Deze laatste is veel nauwkeuriger. Bij dit systeem bepaalt de hoeveelheid stroom die door de magneten vloeit de uiteindelijke weerstand. Hoe krachtiger die is, hoe meer weerstand je voelt. Vooral duurdere hometrainers zijn ermee uitgerust. Dit remsysteem is vooral een aanrader bij intensief gebruik.

Een hometrainer kiezen met een Blok- en bandrem

De goedkopere modellen zijn vaak uitgerust met een blok- of bandrem. Blokremmen kennen we van bij de klassieke wegfietsen. Dit remsysteem is gevoelig voor slijtage en zorgt voor een ongelijkmatige trapomwenteling.

De aandrijving van je hometraining

De aandrijving bij een inductief weerstandssysteem gaat door een V-snaar  of aandrijfriem.  Dit systeem is geruisloos en onderhoudsvriendelijk maar is minder duur dan een kettingaandrijving. Bij een regelmatige smeerbeurt heeft een ketting een langere levensduur. Een hometrainer met een aandrijfriem is wel duurder.

De gezondheidsvoordelen van een hometrainer

Trainen met een hometrainer is in de eerste plaats laagdrempelig. Thuis train je wanneer het je het beste uitkomt en ben je nooit afhankelijk van de weersomstandigheden. We gebruiken een hometrainer vooral voor een betere conditie zonder overgewicht of te veel (buik) vet. Dat zorgt voor heel wat bijkomende gezondheidsvoordelen. Trainer op een hometrainer:

  • Doet je meer vet verbranden en makkelijker afvallen
  • Vergroot en versterkt je spiermassa
  • Traint meerdere spiergroepen
  • Verkleint je risico op aderverkalking en levensbedreigende hart- en vaatziekten
  • Zorgt voor een betere bloedcirculatie en doorbloeding
  • Vergroot je longinhoud
  • Levert meer energie en verbetert je prestaties
  • Verbrandt meer calorieën. Bij een gemiddelde trainingsintensiteit gemiddeld minstens 600 calorieën per uur.

Conclusie

De kwaliteit van een hometrainer wordt vooral bepaald door de aanwezigheid van een (dubbele) kogellagers. Die geven je een soepele en geruisloze trapomwenteling. Het gewicht van je hometrainer zegt ook veel over zijn kwaliteit. Bij een lichtgewicht wordt meestal veel plastic gebruikt.

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.