Trainen met hometrainer: Wat kan dit voor je gezondheid betekenen?

Trainen met hometrainer

Trainen met hometrainer is populair en die populariteit neemt nog altijd sterk toe. Het is dan ook een makkelijke manier om meer te bewegen of om ook bij slecht weer actief te zijn. Trainen met een hometrainer betekent meteen ook dat we niet eens meer de deur uit moeten richting fitness of sportschool. Meer bewegen en sporten is nodig. Niet alleen om onze gezondheid en conditie te verbeteren en op peil te houden, maar ook als we makkelijker willen afvallen. Dat kan alleen met een combinatie van gezond en natuurlijk eten en voldoende bewegen.

Kortom, kunnen we afvallen met een hometrainer en wat betekent trainen met een hometrainer voor onze gezondheid? 

Moet het nog gezegd dat een hometrainer het meest gebruikte fitnessapparaat is dat we in huis hebben? Trainen met een hometrainer is dan ook met voorsprong het beste fitnessapparaat om niet alleen onze gezondheid en conditie te verbeteren. Het is ook een goede manier om een grotere spiermassa op te bouwen. En die spieren helpen ons dan weer sneller afvallen. Ze verbruiken namelijk ook energie (calorieën) en dat zelfs in rust op terwijl we slapen. Trainen op een hometrainer is dus een uitstekende manier om onze gezondheid te stimuleren, meer vel te verbranden en makkelijker af te vallen. Waar wacht je eigenlijk nog op om ook zo een toestel in huis te halen?

Trainen met een hometrainer doet je sneller afvallen?

Het is dus duidelijk dat je met een hometrainer zeker afvalt. Je moet er alleen maar voor zorgen dat je met je hometrainer meer calorieën verbrandt dan je binnenkrijgt. Naast een hometrainer heb je nog de keuze tussen crosstrainers, loopbanden of roeitrainers om af te vallen. Met deze toestellen verbrand je iets meer vet dan met een hometrainer, maar die heeft dan weer andere belangrijke voordelen. Met een hometrainer belast je veel minder je gewrichten je gewrichten. Hierdoor ben je minder blessuregevoelig. Met een hometrainer train je dezelfde spieren dan met een gewone fiets. Dat gaat van de spieren van je bovenbenen, tot je hamstrings, je billen en je kuiten. Met een goede houding train je ook je buikspieren. En dat is dan weer goed voor een strakke en platte buik met veel minder vet en meer spieren.

Trainen met een hometrainer goed voor een strakke en platte buik

Trainen met een hometrainer is dus ook uitstekend om eindelijk je buikje te vervangen door een strakke en platte buik, een sixpack kortom. Met de hometrainer stimuleren we onze vetverbranding waardoor je uiteindelijk ook meer en ongezond buikvet verbrandt.

Hoe vaak trainen met een hometrainer?

Met een hometrainer kun je in principe zo vaak trainen als je wilt, als je conditie het maar toelaat. Bewoog je tot hiertoe weinig of niet en heb je een zittend beroep? Dan is het een goed idee om langzaam op te bouwen. Ga er dan zeker niet vol tegenaan door bijvoorbeeld een uur of langer te trainen op je hometrainer. Starten met 20 minuten fietsen op de hometrainer en langzaam opbouwen met 5 minuten per dag is een uitstekend trainingsschema. uit. Begin uiteraard niet op de hoogste weerstand, je moet je er goed bij voelen. Je moet dan wel extra kracht zetten maar die ook de gehele trainingsduur kunnen vasthouden.

De weerstand instellen op je hometrainer 

De weerstand van je hometrainer instellen om de intensiteit van je trainingen aan te passen is uiteraard belangrijk. Dat kan zowel handmatig als elektronisch. Stel je de weerstand van je hometrainer met de hand in, dan kun je nooit dezelfde weerstand instellen als bij je vorige trainingssessie. Met een elektrische instelling lukt dat wel. Met een ergometer hometrainer train je altijd op de juiste wattage.

De juiste hartslag om veilig en makkelijker af te vallen

Besloot je meer vet te verbranden en makkelijker af te vallen met een hometrainer? Let er zeker op om in de juiste hartslagzone te trainen. Je verbrandt vet door op 60 tot 70 procent van je maximale hartslag te trainen. Je hebt hiervoor een hometrainer nodig met een hartslagprogramma, ofwel HRC-programma. Zo meet je constant je hartslag. Kom je buiten je verbrandingszone terecht dan wordt dat automatisch aangepast.  Voor het kiezen van de juiste hometrainer let best je best op:

  • Gewicht van het vliegwiel
  • Verstelbaarheid van het zadel en het stuur
  • Het gewicht van de hometrainer
  • De manier van het aanpassen van de weerstand
  • Trainingscomputer 
  • De maximale lichaamslengte
  • Het maximaal belastbare gewicht

De voordelen van een hometrainer

  • Laagdrempelige en toegankelijke. De meesten die iets aan hun overgewicht willen doen hebben positieve ervaringen met trainen een hometrainer.
  • Met een hometrainer train je wanneer je wilt. Je bent zelfs niet afhankelijk van het weer
  • Je vergroot en versterkt je spiermassa en traint meerdere spieren
  • Trainen met een hometrainer verkleint je risico op levensbedreigende aderverkalking en hart- en vaatziekten
  • Betere bloedcirculatie en doorbloeding
  • Een grotere longinhoud
  • Zorgt voor extra energie en betere prestaties
  • Je verbrandt meer calorieën. Bij een gemiddelde trainingsintensiteit gemiddeld minstens 600 calorieën per uur.

Alles over hometrainers, crosstrainers, loopbanden en roeitrainers vind je ongetwijfeld bij Tunturi

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.