Deze natuurlijke middelen helpen tegen artrose van de lage rug

Spread the love

Vroeg of laat krijgt de meerderheid van ons last van een of andere reumatische aandoening zoals artritis en artrose. Daarbij komen zowel nek- als rugklachten opvallend veel voor. Dat is zeker het geval met artrose van de lage rug. De oorzaken hiervan zijn uiteenlopend, maar de symptomen zijn meestal dezelfde: pijn en een verminderde mobiliteit. Men is momenteel nog steeds niet in staat artrose te genezen, maar dat wil zeker niet zeggen dat je bij de pakken moet blijven zitten, integendeel. Je kan zelf heel wat doen om de symptomen van lage rug artrose zoveel mogelijk te verzachten. Naast een aangepaste voeding is voldoende lichaamsbeweging belangrijk om de vervelende gevolgen van artrose zoveel mogelijk te verminderen. Wat zijn de natuurlijke middelen om artrose van je lage rug te stabiliseren, en je levenskwaliteit te verbeteren?

Wat mag je wel en wat niet eten om je artrose aan je lage rug zoveel mogelijk onder controle te krijgen en te houden?

Artrose is géén ouderdomsziekte zoals dikwijls ten onrechte wordt beweerd. Het is wel zo dat artrose meer opduikt vanaf je 45 ste en vooral zestigplussers er last van hebben. Artrose is een pijnlijke slijtage ziekte van het kraakbeen. Dit kraakbeen is een opvallend veerkrachtig weefsel dat zich de uiteinden van je botten bekleedt en dienst doet als bescherming. Met ouder worden gaat ook de dikte en de kwaliteit van je kraakbeen geleidelijk aan achteruit. Daardoor kunnen de uiteinden van je botten niet meer soepel bewegen. Ze kunnen ook de krachten die op je gewrichten staan moeilijker opvangen. In normale omstandigheden doet je kraakbeen dit. Het zijn vooral artritis en artrose  die voor de nodige problemen zorgen, maar er is een duidelijk verschil tussen beiden:

  • Artrose: zorgt er voor dat je boteinden niet soepel meer kunnen bewegen omdat het kraakbeen te dun is. Dat is oorzaak van veel pijn. Wetenschappers nemen aan dat minstens tien procent van alle Nederlanders en van alle Belgen met artrose te kampen hebben.
  • Belangrijkste symptomen van artrose: zijn pijnlijke en gevoelige gewrichten(zeker tijdens  het bewegen), gezwollen gewrichten, en ochtendstijfheid
  • Artritis: heeft niets te maken met de kwaliteit van je kraakbeen. Bij artritis gaat het om ontstoken gewrichten. Andere veel voorkomende symptomen van artritis zijn dikke, gezwollen, stijve en rode gewrichten waarmee men  vooral ’s morgens bij het opstaan wirdt geconfronteerd. Artritis staat gecatalogeerd als een vorm van ontstekingsreuma. Vijf procent van onze bevolking heeft last van artritis.

Soorten artrose

  • Primaire artrose: is de vorm van artrose waar geen aanwijsbare oorzaak voor gevonden kan worden. Het kan op iedere leeftijd optreden.
    Primaire artrose kan ook erfelijk zijn. Het ontstaat vaak voor het veertigste levensjaar.
  • Secundaire artrose: kan ook op iedere leeftijd voorkomen en heeft een duidelijke oorzaak. Vaak komt de beschadiging van het gewrichtskraakbeen door een breuk (fractuur), operatie, erfelijke afwijking (zoals dysplasie waarbij het gewricht niet goed aangelegd is) of een ontsteking van het gewricht. Secundaire artrose kan ook ontstaan door abnormale belasting van het gewricht.

Artrose van de lage rug

Er zijn heel wat aandoeningen van je rug, allen met evenveel pijn tot gevolg. Artrose is ongetwijfeld een van de belangrijkste oorzaken van pijnlijke rugproblemen;

  • Artrose van je wervelkolom: in dit geval treden er slijtageverschijnselen op waarbij de gewrichten tussen de verschillende wervels en de tussenwervelschijven geleidelijk aan verslijten. In vele gevallen duiken de eerste symptomen van artrose op rond je vijftigste, maar dat kan even goed op (veel) jongere leeftijd. Overgewicht is eveneens een veel voorkomende oorzaak van artrose aan je wervelkolom
  • Verouderingsproces: in vele gevallen is artrose aan je wervelkolom met lage rugpijn het gevolg van je natuurlijk verouderingsproces. Dit proces verloopt meestal zo langzaam dat de symptomen nog te verhelpen zijn.
  • Vergevorderde slijtage: veroorzaakt irritatie van de omringende lichaamsweefsels met hevige pijn als gevolg. Zo kunnen steeds meer wervels, spieren en pezen overbelast en ontstoken geraken.

Aangepaste voeding

Kan je nog steeds niet genezen van artrose, dan wil dat zeker niet zeggen dat je zelf niets kan doen om de symptomen ervan zoveel mogelijk te verzachten, in de eerste plaats je eet- en leefgewoonten grondig aan te passen. Artrose is mede het gevolg van een tekort aan gezonde voedingsstoffen.

Deze voeding verzacht de symptomen van artrose je wervelkolom en je lage rug:

Met zo’n aangepast dieet probeert men een evenwicht te vinden tussen zuren en basen.

  • Natuurgeneeskunde: natuurgenezers zoeken in de eerste plaats naar een evenwicht tussen zuren en basen
  • Zuur vormende voeding: zijn vooral vlees, vis, peulvruchten zoals erwten, bonen, linzen en kaas
  • Base voeding: je kan het evenwicht tussen zuren en basen herstellen door het eten van vooral rauwe groenten en alle soorten fruit
  • Kruidenthee: van berkenblad, heermoes, kattendoorn, jeneverbes, brandnetel en guldenroede houden je gewrichten soepel
  • Onverzadigde essentiële vetzuren: zijn eveneens belangrijk voor soepele en gezonde gewrichten. Eet wekelijks minstens driemaal vette vis zoals zalm, paling, makreel, tong, sardienen, forel en ansjovis.
  • Vitaminen: voeding rijk aan vitamine B6 ( aanwezig in kip, lever, vette vis, eieren, alle volkorenproducten, zilvervliesrijst, bonen, erwten, linzen, walnoten, bananen en alle sojaproducten),  C ( bronnen van vitamine C alle citrusvruchten, guave, rode paprika, peterselie, kiwi, broccoli, spruitjes, aardbeien, bessen, bramen, frambozen, papaya, bloemkolen en meloenen). Vitamine D maakt je huid aan onder invloed van de zon.
  • Mineralen: voeding rijk aan calcium zorgt voor sterke botten en vind je in melk, melk- en zuivelproducten. Selenium vind je in brood, granen en volkorenproducten, zaden, noten,groenten en fruit, in vlees, vis en schaaldieren, in vlees en in zuivelproducten. Voeding rijk aan zink heeft eveneens een positief effect op artrose en is vooral aanwezig in  rund- , varkens- en lamsvlees, in kip en kalkoen, en in noten, zaden en pitten
  • Voedingssupplementen: een combinatie van glucosamine, met MSM, chondroitine en natuurlijke astaxanthine zijn de meest aangewezen voedingssupplementen tegen artrose. Glucosamine stimuleert de productie van vloeistof tussen je gewrichten, dat werd ondertussen door alle onderzoeken bewezen. Astaxanthine wordt gewonnen uit algen, is een sterkte antioxidant en ontstekingsremmer.
  • Vis- en/of krillolie: visolie of krillolie zijn onverzadigde vetzuren met een gunstig effect op artrose.
  • Granen en zaden: zoals lijnzaad, walnoten, en hennepzaad barsten van onverzadigde vetzuren (EPA en DHA). 
  • Groene bladgroenten: zoals spinazie, broccoli, andijvie, waterkers, en allerlei koolsoorten zijn rijk aan deze onverzadigde vetzuren