De juiste koolhydraten eten doet je makkelijker en dus sneller afvallen. Koolhydraten hebben een slechte naam, vooral bij diegenen die iets aan hun overgewicht willen doen. Het gaat dan over zogenaamde snelle koolhydraten zoals geraffineerde witte suikers en zetmeel. Maat er zijn ook andere, namelijk trage koolhydraten. Die zijn zelfs onmisbaar als bron van energie. En precies zoals dat met ongezonde snelle koolhydraten het geval is halen we de gezonde trage variant uit onze dagelijkse voeding.

Kortom welke voeding bevat de juiste koolhydraten om gezond en sneller af te vallen?

Zoals we al weten vallen we niet af van om het even welk dieet. Dat doen we wel van een gezond eet- en leefpatroon. Dat combineert gezond, natuurlijk, evenwichtig en gevarieerd eten met voldoende lichaamsbeweging. We denken dan in de eerste plaats aan verse groenten en vooral groen bladgroenten, fruit, onbewerkte noten, zaden en pitten, vette vis en mager vlees. Suiker en zetmeel zijn belangrijke oorzaken van overgewicht. Je kunt ze dus best zoveel mogelijk van je dagelijks menu schrappen.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

De juiste koolhydraten eten we best ‘s avonds

De juiste koolhydraten etenTrage koolhydraten moeten we daarentegen genoeg eten. Ze geven ons voldoende energie om iedere dag goed te functioneren en om zowel onze lichamelijke als onze geestelijke gezondheid op peil te houden. Ons lichaam zet trage en dus de juiste koolhydraten om in glucose die ons die ons de nodige energie leveren. Er werd al veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de invloed van de juiste koolhydraten eten op onze gezondheid en lichaamsgewicht. De juiste koolhydraten eten doen we bij voorkeur tijdens ons avondeten. Dat doet ons het snelst afvallen. 

Koolhydraten zijn onmisbaar

De juiste koolhydraten eten is nodig voor een goede gezondheid zonder overgewicht. Snelle koolhydraten en vooral suiker en zetmeel kunnen we best zo weinig mogelijk eten. Ze zijn belangrijke oorzaken van overgewicht.

  • Voeding met veel snelle koolhydraten dat je best niet eet: alle geraffineerde suikers, frisdrank, snoep, koek en gebak. Ze bevatten weinig of geen gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen en betekenen dus geen meerwaarde voor je gezondheid, integendeel.
  • Natuurlijke voeding: haal je gezonde koolhydraten uit natuurlijke voedingsmiddelen waaronder alle volkorenproducten zoals volkorenbrood, volkoren pasta, zilvervliesrijst, aardappelen, en fruit
  • Variatie: zorg ook hier voor variatie en evenwicht en gebruik de twee soorten koolhydraten
JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

De juiste koolhydraten eten voor een snellere vetverbranding

De juiste koolhydraten etenEen gezond voedingspatroon met veel eiwitten, genoeg gezonde vetten en de juiste koolhydraten heeft een belangrijke invloed op onze hormonen. Vooral op diegenen die ons hongergevoel en onze vetverbranding regelen.  Het zijn ook onze hormonen die onze stofwisseling regelen. Voor dit alles is het belangrijk dat we de juiste koolhydraten ‘s avonds eten. Dat doet ons sneller en blijvend afvallen zonder het gevreesde jojo effect. Dat vermindert tegelijk ons risico op:

  • Aderverkalking
  • Hart- en vaatziekten
  • Verstoorde hormonen
  • Een onevenwichtig cholesterolgehalte
  • De hoeveelheid triglyceriden (vetten) in ons bloed
  • Een hoge bloeddruk
  • Diabetes

De juiste koolhydraten eten vermindert je eetlust

De juiste koolhydraten eten zorgt er voor dat je veel minder honger hebt. Dat hebben we te danken aan twee hormonen, namelijk leptine en ghreline. Die regelen ons hongergevoel en doen ons meer vet verbranden. Zo verlies je sneller je overgewicht en je teveel aan buikvet. Je bloedsuikerspiegel blijft stabieler, je maakt minder insuline aan en ook je ontstekingsmarkers verbeteren.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

De juiste koolhydraten eten met de juiste soort suiker

De juiste koolhydraten etenSuiker ligt aan de basis van overgewicht en daaraan gelinkte aandoeningen, maar we onderscheiden meerdere soorten suikers. Natuurlijke suikers zijn de gezondste. Die zijn vooral aanwezig in fruit. Daarnaast kennen we ook lactose of melksuiker, fructose of vruchtensuiker en sacharose of pure suiker. Ons lichaam zet deze om in glucose. Dat is terug te vinden in ons bloed. We noemen het daarom bloedsuiker. Een te hoge concentratie aan bloedsuiker veroorzaakt diabetes.

Hoeveel juiste koolhydraten eten per dag? 

Diëtisten raden ons aan om bij een gemiddelde van 2000 calorieën per dag 200 gram aan koolhydraten te eten. Gebruik daarbij zo weinig mogelijk en best geen voedingsmiddelen die sacharose bevatten. Voeding dat zetmeel bevat verdient de voorkeur.

Sacharose

Dat is niets meer dan tafelsuiker afkomstig uit planten die van nature rijk zijn aan suiker, vooral suikerbieten en suikerriet. Na bewerking levert dat witte of geraffineerde suiker op, die voor 99 procent uit sacharose bestaat. Sacharose is er in meerdere vormen zoals bruine suiker, suikerklontjes, kristalsuiker, poedersuiker, bloemsuiker, kandijsuiker enz.

  • Voeding rijk aan zetmeel: volkorenbrood, aardappelen, peulvruchten (erwten, bonen, groentekiemen, maïs, kapucijner, linzen en kikkererwten) volkeren pasta en zilvervliesrijst
JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Te veel koolhydraten eten is altijd ongezond

De juiste koolhydraten etenTe veel koolhydraten eten is nooit goed. Voor de nodige energie moeten we wel de juiste koolhydraten eten, maximaal 200 gram per dag. Een teveel aan koolhydraten slagen we op als vet omdat we te weinig tijd krijgen om alle calorieën uit onze dagelijkse voeding te verbranden.

  • Voeding met enkelvoudige suikers: fruit, vruchtensappen, snoep, koekjes, cake en frisdranken. Om je overgewicht kwijt te spelen zul je de consumptie van deze enkelvoudige suikers zoveel mogelijk moeten vermijden.
  • Voeding rijk aan complexe trage koolhydraten: deze worden veel moeilijk en vaat niet verteert. De kans dat ze uiteindelijk door je lichaam als vet in je weefsels worden opgeslagen is dan ook veel kleiner. Voeding rijk aan complexe koolhydraten bevatten ook hoge concentraties aan voedingsvezels. Die zorgen voor een goede spijsvertering, een gezonde darmflora en een vlotte darmtransit.
  • Voeding rijk aan complexe koolhydraten: haver, zemelen, boekweit, havermout, zilvervliesrijst, volkorenbrood en aardappelen

De juiste koolhydraten eten om je gezondheid te verbeteren en makkelijker af te vallen doe je in een natuurlijk voedingspatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!  

Snel afvallen zonder dieet

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!