Altijd honger zelfs na elke maaltijd, heb je daar ook regelmatig last van? Dan is de kans groot dat je met overgewicht te kampen hebt. Als je altijd honger hebt zelfs als je pas gegeten hebt, kun je letterlijk dag en nacht eten. Dat hangt niet alleen af van wat je eet, maar even goed van hoeveel en wanneer je eet.

Kortom, waarom heb je altijd honger en wat kun je er zelf aan doen?

Honger is voor iedereen verschillend. Velen hebben zelden honger terwijl anderen altijd honger hebben, zelfs onmiddellijk na elke maaltijd. Heb je altijd honger en kun je constant eten? Dan is de kans groot dat je hormonen overhoop liggen. Ons hongergevoel wordt bepaald door onze hormonen. Dat is in de eerste plaats ghreline. Maak je teveel van dit hormoon aan dan heb je:

  • Constant hongergevoel
  • Weinig energie
  • Voortdurend trek in zoet en in vet eten 
JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Altijd honger: de invloed van het hongerhormoon ghreline

Altijd hongerAltijd honger, zelfs als je pas gegeten hebt? Dan is de kans groot dan  je teveel ghreline aanmaakt. Dit hormoon regelt ons hongergevoel en wordt vooral aangemaakt in onze maag en in beperkte mate in onze pancreas of alvleesklier, in onze dunne darm en in onze hersenen. Ghreline regelt niet alleen ons hongergevoel maar ook de aanmaak van groeihormoon en het reguleren van de hoeveelheid insuline in ons bloed. Onze maagwand maakt het meest ghreline vrij als onze maag leeg en bereikt snel onze hersenen. Zo voel je dat je honger hebt en dat het hoog tijd is om te eten en nieuwe energie op te doen.

Altijd honger voorkomen door moeilijk verteerbare voeding

Hoe sneller onze voeding wordt afgebroken hoe sneller we weer honger hebben. Hoe sneller ons eten verteert hoe meer ghreline we aanmaken en hoe sneller we weer honger krijgen. Dat betekent dat we onze honger kunnen onderdrukken door voeding te eten dat moeilijk verteert. Zo maak je weinig ghreline aan, heb je minder snel honger en eet je automatisch minder. De andere voordelen van een laag ghreline niveau:

  • Een stabiele bloedsuikerspiegel
  • Verhoogde stofwisseling
  • Er wordt minder insuline aangemaakt
  • Je zult meer opgeslagen vet verbranden
  • Meer energie
  • Je trek in zoet en ongezonde tussendoortjes verdwijnt
JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Altijd honger: Gezonde natuurlijke voeding die je eetlust onderdrukt

Altijd hongerEnkelvoudige snelle koolhydraten zijn zo verteert en vragen dus weinig of geen energie (calorieën). Het gaat dan zo goed als uitsluitend om suiker en zetmeel. Je voelt je maar kort voldaan waardoor je je weer hongerig voelt en nog meer zoet wilt eten. Om je gezondheid te verbeteren en makkelijker af te vallen eet je vooral:

Veel eiwitten

Die vind je vooral in:

  • Mager vlees: zoals rosbief
  • Vette vis: dan denken we in de eerste plaats aan wilde zalm, tonijn, schol, schelvis, heilbot, tarbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, sprot, haring en ansjovis
  • Onbewerkte noten, zaden en pitten: die zijn ongezouten, niet geroosterd en ongebrand
JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Gezonde vetten

Altijd hongerDat zijn onverzadigde vetten en vetzuren, vooral omega 3 vetzuren. Die vinden we vooral in:

  • Vetten en oliën van plantaardige oorsprong: zoals olijfolie, kokosolie, lijnzaadolie, avocado, vette vis, noten, zaden en pitten.

In complexe en trage koolhydraten

Zoals in:

  • Volkorengranen: haver, zemelen, boekweit, havermout en havervlokken
  • Volkorenproducten: volkorenbrood, volkoren deegwaren en in zilvervliesrijst
  • Peulvruchten: erwten, bonen, groentekiemen, maïs, kapucijner, linzen en kikkererwten
  • Verse groenten en vooral in groene bladgroenten: spinazie, andijvie, sla, broccoli, in alle groene koolsoorten, bloemkool, Chinese kool, paksoi en in spruiten

Deze gezonde natuurlijke voeding heeft een hoge voedingswaarden met veel gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen, voedingsvezels, eiwitten en sterke antioxidanten

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Altijd honger: zo val je af zonder honger 

Altijd hongerAfvallen doe je zonder calorieën tellen of honger lijden. Afvallen moet aangenaam blijven, anders hou je het nooit lang vol. Aangenaam afvallen zonder honger en calorieën tellen doe je door:

Gezond te ontbijten

Je ontbijt bestaat uit veel eiwitten, voldoende gezonde vetten en koolhydraten. Een goed ontbijt geeft je genoeg energie om je lunch of middagmaal zonder honger te bereiken. Je ontbijt overslaan is geen goed idee. Dan krijg je snel af te rekenen met een energiedip en een hongergevoel waardoor je trek in zoet toeneemt. Ontbijt binnen het uur nadat je wakker wordt. Zo voorkom je dat je spijsvertering te laat op gang komt.

Door geen enkele maaltijd over te slaan

Sla dus zeker geen enkele maaltijd over. Een gezonde maaltijd is een bron van gezonde voedingsstoffen om goed te functioneren een tekort aan energie te voorkomen.

Zo weinig mogelijk suiker te eten

Suiker wakkert alleen je eetlust aan. En hoe meer suiker je eet, hoe groter je trek in zoet. Naast snoep, koekjes, gebak en chips zijn dat even goed frisdranken, (zelfs hun light versie) en kant en klare fruit- en vruchtensappen.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Voldoende water te drinken

Altijd hongerDrink dagelijks minstens 2,5 liter per dag (koffie, thee, groenten, fruit bevatten ook veel water). Water verlengt je voldaan gevoel waardoor je minder eet en spoelt je lichaam schoon van alle giftige afvalstoffen. Vaak verwarren we honger met dorst. Als we te weinig (water) drinken is dat voor je hersenen hetzelfde dan honger. Heb je honger tussen twee maaltijden? Drink dan een groot glas water. Je honger gaat dan vaak vanzelf over.

Meer groenten te eten

Zodat je alle gezonde voedingsstoffen binnen krijgt die je nodig hebt om goed te functioneren. Het Voedingscentrum adviseert om minimaal 250 gram rauwe, gekookte of gestoomde groenten en liefst meer per dag te eten. Varieer daarbij zoveel mogelijk en eet groenten met alle mogelijk.

Voldoende te slapen

Hoeveel slaap we nodig hebben verschilt van persoon tot persoon. Acht uur slaap per nacht is ideaal. Voldoende slaap geeft je genoeg energie voor de volgende dag en helpt je tegelijk makkelijker afvallen. Dat danken we aan onze spieren. Die verbranden ook energie (calorieën) zelfs in rust.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Regelmatig te ontspannen

Altijd hongerStress is een van de belangrijkste oorzaken van overgewicht. Bij stress maken we meer cortisol aan waardoor we sneller honger krijgen.
Hoe meer cortisol we aanmaken hoe meer insuline in ons bloed terecht komt. Dit hormoon vergemakkelijkt de opname van suiker in onze spieren. De suikers die we niet gebruiken worden opgeslagen in de vorm van vet.

Zo weinig mogelijk fastfood te eten of alcoholische dranken te drinken 

Gezonder leven en makkelijker afvallen zonder honger of calorieën tellen doe je alleen in een natuurlijk voedingspatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!  

Snel afvallen zonder dieet

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!