Cholesterol verlagen en terug in evenwicht brengen is nodig om je gezondheid te verbeteren. We maken daarbij het onderscheid tussen gezonde HDL- cholesterol en ongezonde LDL cholesterol. Onze cholesterol verlagen betekent uiteraard dat we de slechte soort zoveel mogelijk verminderen en de gezonde verhogen. Een verstoord cholesterolgehalte is het gevolg van onze moderne en ongezonde voeding en van te weinig lichaamsbeweging. Gelukkig kun je dus zelf veel doen aan een verstoord cholesterolgehalte. Gezond en natuurlijk eten en voldoende bewegen is nodig om je cholesterol te verlagen. Maar het ene voedingsproduct is daarvoor meer aangewezen dan het andere.

Wat is de juiste voeding voor meer gezonde en zo weinig mogelijk slechte cholesterol?

Vaak merk je niet eens wanneer je teveel slechte cholesterol hebt. Toch is het belangrijk om je cholesterolniveau zo vlog mogelijk weer in evenwicht te brengen. Teveel slechte cholesterol verhoogt je risico op overgewicht, teveel buikvet, hart- en vaatziekten, een hoge bloeddruk, een moeilijke bloedcirculatie, een slechte doorbloeding en diabetes. Gezond leven is de eerste stap. Een daar neemt gezond en natuurlijk  eten een belangrijke plaats in.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Cholesterol verlagen: Wat is cholesterol eigenlijk?

Cholesterol verlagenOm ons cholesterolgehalte in evenwicht te brengen moeten we uiteraard weten wat cholesterol eigenlijk is en wat het met onze gezondheid doet. Cholesterol is een vetachtige stof die door de aanwezigheid van eiwitten lipoproteïnen doorheen ons lichaam transporteert. De meeste cholesterol in ons bloed wordt door lichte lipoproteïnen of LDL- moleculen vervoerd. Het herstelt eventuele beschadigingen aan je weefsels, maar kan zich ook afzetten in de wand van de slagaders. Die vernauwen na verloop van tijd zo sterk dat slagaderverkalking ontstaat. Dat is op zijn beurt een van de belangrijkste oorzaken van hart- en vaatziekten. De zware lipoproteïnen of HDL- moleculen brengen de cholesterol terug naar onze  lever en wordt uiteindelijk samen met galvloeistof uitgescheiden.

Cholesterol verlagen door gezond en natuurlijk te eten

Je (slechte) cholesterol verlagen doe je door je ongezonde eet- en leefgewoonten aan te passen. Een gezonde, gevarieerde en evenwichtige voeding, minder stress en meer lichaamsbeweging brengen je cholesterolgehalte weer in evenwicht. Beperk daarbij het gebruik van bewerkte voedingsmiddelen en vooral van rood en bewerkt vlees. Eet voortaan uitsluitend natuurlijke voeding. Die bestaat uit zo weinig mogelijk bestanddelen, in het beste geval maar een.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Cholesterol verlagen door voldoende rust en ontspanning

Cholesterol verlagenBij een onevenwichtig cholesterolgehalte is stress vaak de grote boosdoener. Neem daarom tijdig rust en ontspanning. Stress stimuleert de aanmaak van schadelijke vrije radicalen. Die beschadigen onze lichaamscellen, maken ons ziek en versnellen ons natuurlijk verouderingsproces.  Ze verzwakken ons immuunsysteem en verlagen onze natuurlijke weerstand waardoor ons risico op allerlei aandoeningen nog vergroot. Een verstoord cholesterolgehalte gaat vaak samen met teveel buikvet en overgewicht. Met gezond natuurlijk eten met veel groenten en fruit en voldoende lichaamsbeweging los je deze problemen op. Eet voortaan zo weinig mogelijk ongezonder verzadigde vetten en transvetten. Die verlagen onze gezonde HDL-cholesterol en verhogen de slechte LDL variant.

>Cholesterol verlagen met het mediterraan dieet

Diëtisten schuiven nu al jarenlang het mediterraan dieet als het meest gezonde voedingspatroon naar voor, ook als je iets aan je overgewicht wilt doen. Het mediterraan dieet is het voedingspatroon van landen zoals Spanje, Griekenland en Portugal. Daar wordt de bevolking opvallend minder geconfronteerd met hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk en diabetes.

  • Deze voeding hoort thuis in dit mediterraan dieet:olijven en olijfolie, dagverse groenten fruit, noten, vette vis zoals sardienen, zalm, paling, tonijn, makreel, forel, tong, haring en ansjovis en vezelrijke voeding zoals alle volkorenproducten, volkorenbrood, volkoren pasta en zilvervliesrijst
  • Deze voeding hoort niet thuis in het mediterraan dieet: alle bewerkte voeding, kant en klare gerechten, fastfood, gefrituurde gerechten en diepvriesmaaltijden voedsel. Vervang deze ongezonde voeding door biologische voeding zoals groenten, fruit, vlees en vis en plantaardige oliën.
JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Cholesterol verlagen met deze natuurlijke voeding

Olijfolie:

cholesterol verlagenIs rijk aan vetzuren waarvan bekend is dat ze sterk cholesterolverlagend werken. Deze vetzuren zijn ook aanwezig in avocado, walnoten, hazelnoten, amandelen en in macadamnoten

Vette vis

In vette vis zoals wilde zalm, paling, tonijn, schol, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, forel, tong, sprot haring en in ansjovis vinden we veel vetzuren en vooral omega 3. Die verlagen het gehalte aan vetten (triglyceriden) in ons bloed.

Volkorengranen

Dat zijn in de eerste plaats haver, havermout, havervlokken, zemelen, gers(t en natuurlijke ontbijtgranen verlagen onze slechte LDL- cholesterol zemelen en gerst.

Groene bladgroenten

Zoals spinazie, andijvie, alle soorten sla, broccoli, groene koolsoorten, bloemkool, Chinese kool, paksoi, tuin- en waterkers

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Peulvruchten

Erwten, bonen, groentekiemen, maïs, kapucijner, linzen en kikkererwten bevatten vooral eiwitten. Die geven je snel een langer voldaan gevoel waardoor je minder eet.

Fruit

cholesterol verlagenIs niet alleen een belangrijke leverancier van gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en sterke antioxidanten maar ook van rijk oplosbare voedingsvezels die zowel je cholesterol- als ons glucosegehalte in je bloed beperken. We denken hierbij in de eerste plaats aan alle soorten bessen, bramen, frambozen, aardbeien, appelen, druiven en aan alle citrusvruchten

Bittere soorten groenten en kruiden

Zoals artisjok, witloof, andijvie, spruitjes, artisjok, asperges,  rucola en kruiden zoals kamille, salie en rozemarijn bevatten bitterstoffen die de uitscheiding van cholesterol door de lever stimuleren

Paarse groenten

De natuurlijke kleurstof in aubergines, druiven en bessen, verlaagt het triglyceridengehalte in ons bloed

Knoflook

Bevat allicine, een bestanddeel met een positief effect op je cholesterolgehalte. Allicine helpt tegen hoge bloeddruk en zorgt voor soepele bloedvaten

Soja- en sojaproducten

De eiwitten in soja- en producten zorgen voor gezonde bloedvaten.

Je cholesterol verlagen en zo je gezondheid verbeteren en makkelijker afvallen doe je in een natuurlijk voedingspatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!  

Snel afvallen zonder dieet

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!