De geneeskracht van marjolein
Spread the love

De geneeskracht van marjolein zal velen weten te verrassen. Het wordt al eeuwenlang als smaakmaker in de keuken. Vooral in mediterrane gerechten. En nu wordt ook zijn geneeskracht erkend. Marjolein heeft een verfrissende geur en smaak. Daar bovenop is het ook verrassend voedzaam. In dit artikel gaan we dieper in op de voedingswaarde van marjolein en wat dit kruid zo gezond maakt.

Wat is marjolein?

Marjolein, ook wel bekend als oregano of wilde marjolein, is een plant uit de Lipbloemenfamilie. Het groeit in warme klimaten over de hele wereld, maar komt oorspronkelijk uit het Middellandse Zeegebied. Marjolein heeft kleine witte of roze bloemen en kan tot 60 centimeter hoog worden. De bladeren van de plant hebben een sterke geur en smaak.

Soorten marjolein

Er zijn verschillende soorten marjolein, waaronder gewone marjolein (Origanum vulgare), Griekse oregano (Origanum heracleoticum) en Turkse oregano (Origanum onites). Gewone marjolein wordt vaak gebruikt in Europese gerechten, terwijl Griekse oregano veel voorkomt in Mediterrane gerechten zoals pizza’s en salades. Turkse oregano heeft een sterkere smaak dan de andere twee soorten.

De geneeskracht van marjolein: Marjolein gezond

Marjolein bevat verschillende voedingsstoffen die onmisbaar zijn voor een gezond lichaam. Het is rijk aan antioxidanten zoals fenolen, flavonoïden en tannines die helpen om de schade door vrije radicalen in het lichaam te verminderen. Daarnaast bevat marjolein vitamine A en C, calcium, ijzer en magnesium.

Je kunt de gezonde voedingsstoffen in marjolein extra ondersteunen met een evenwichtig samengestelde multivitamine.

De geneeskracht van marjolein: Verbetert je spijsvertering

Marjolein heeft een gunstig effect op de spijsvertering. Het stimuleert de aanmaak van maagsappen en enzymen die nodig zijn voor een goede vertering van voedsel. Hierdoor kan het helpen bij problemen zoals brandend maagzuur, indigestie en buikkrampen.

Marjolein versterkt het immuunsysteem

Door de hoge concentratie antioxidanten kan marjolein ons immuunsysteem versterken. Antioxidanten beschermen onze cellen tegen schade door vrije radicalen, waardoor ons lichaam beter in staat is om infecties te bestrijden.

Helpt bij stress en angst

Marjolein heeft ook kalmerende eigenschappen die kunnen helpen bij stress en angst. Het bevat een stof genaamd carvacrol die bekend staat om zijn ontspannende werking op het zenuwstelsel.

De geneeskracht van marjolein: Vermindert ontstekingen

Ontstekingen zijn een belangrijke oorzaak van verschillende chronische aandoeningen zoals artritis, diabetes en hartziekten. Marjolein bevat verbindingen die ontstekingsremmend werken en zo kunnen helpen deze aandoeningen te voorkomen of verminderen.

Kan helpen bij menstruatieklachten

Marjolein wordt al eeuwenlang gebruikt om menstruatieklachten te verminderen. Het kan helpen bij krampen, pijnlijke menstruaties en onregelmatige cycli.

Helpt bij ademhalingsproblemen

Marjolein heeft ook een slijmoplossende werking die kan helpen bij ademhalingsproblemen zoals hoesten, verkoudheid en bronchitis. Het kan ook de symptomen van astma verminderen.

De geneeskracht van marjolein: beschermt je hart

De antioxidanten in marjolein kunnen ook het hart beschermen tegen schade door vrije radicalen. Hierdoor kan marjolein helpen om hartaandoeningen te voorkomen.

Hoe gebruik je marjolein?

Marjolein wordt vaak gebruikt als smaakmaker in gerechten zoals pizza’s, pasta’s en stoofschotels. Je kunt verse of gedroogde marjolein toevoegen aan je favoriete gerechten voor extra smaak en voedingswaarde.

Daarnaast kun je marjoleinthee maken door een handvol verse of gedroogde bladeren in heet water te laten trekken. Deze thee heeft een heerlijke geur en smaak en is bovendien erg gezond.

Conclusie: marjolein is voedzaam én gezond

Marjolein is niet alleen een heerlijk kruid om mee te koken, maar het is ook nog eens zeer voedzaam en gezond. Het bevat verschillende antioxidanten, vitamines en mineralen die ons lichaam nodig heeft om goed te functioneren.

Door regelmatig marjolein toe te voegen aan onze maaltijden kunnen we onze spijsvertering verbeteren, ons immuunsysteem versterken en verschillende gezondheidsproblemen voorkomen of verminderen.

By Redactie

Hallo, Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Optimized by Optimole