Chronische stress is een belangrijke oorzaak van veel voorkomende aandoeningen. Beiden beïnvloeden zowel je lichamelijke als je geestelijke gezondheid. Maar wist je dat het ook kan zorgen dat je niet of nauwelijks afvalt? Zelfs als je gezond en natuurlijk eet en dagelijks voldoende beweegt.

Kortom, wat is chronische stress en wat kun je er tegen doen?

We hebben allemaal wel eens in meer of mindere mate last van stress. Stress heeft veel te maken met onze verwachtingen die we ons opleggen. Te hoge ambities kunnen moeilijker waargemaakt worden en dat zorgt voor stress. Zolang we de kans zien om onze ambities waar te maken voelen we ons goed in ons vel. Komen ze in het gedrang dan gaat het fout. De spanning loopt op, je bent prikkelbaar, je ademhaling en hartslag versnellen,  je bent alerter. En uiteindelijk word je gespannen en gestresseerd. Een dosis gezonde stress is nodig om goed te presteren. Maar vaak heeft het dus ook negatieve gevolgen.

Wat is chronische stress?

Chronische stressWanneer je een korte periode gestresseerd bent heeft dat geen nadelige gevolgen. Regelmatig een gezonde dosis stress ervaren is zelfs positief. Het verhoogt je stressbestendigheid. Als het te lang aansleept brengt dit duidelijk je gezondheid in gevaar. Het verzwakt je natuurlijke weerstand waardoor je vatbaarder bent voor infecties zoals verkoudheden, griep en infecties van je luchtwegen zoals bronchitis.

Virussen

‘Slapende virussen’ worden geactiveerd en je krijgt koortsblaasjes. Symptomen van chronische stress zijn niet voor iedereen dezelfde. Sommigen krijgen hoofdpijn of migraine terwijl anderen last hebben van spijsverteringsproblemen. Chronische stress is zeker niet onschuldig. Je kunt best tijdig ingrijpen voor het te laat is.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

De belangrijkste symptomen van stress en chronische stress

Stress en zeker chronische tijdig herkennen is dus belangrijk. De meest voorkomende symptomen zijn:

  • Plotse stemmingswisselingen
  • Verhoogde prikkelbaarheid
  • Slecht slapen
  • Verminderde eetlust of juist meer eetlust
  • Meer trek in zoet
  • Vermoeidheid en gebrek aan energie
  • Gevoeliger voor pijn
  • Spijsverteringsproblemen

Chronische stressDeze veel voorkomende symptomen van stress veroorzaken op hun beurt vaak hoofdpijn en migraine, buikpijn, rugklachten, fibromyalgie, gewrichts- en spierpijn, maag en darmklachten, reuma,  verslaving, angst en depressie. Het is dus duidelijk dat je stress niet mag onderschatten. Grijp in voor het te laat is.

Veel voorkomende oorzaken van stress

Oorzaken van stress zijn voor iedereen verschillend. Bijna elke gebeurtenis of situatie kunen je doelen bedreigen en stress veroorzaken zoals bij:

  • Ingrijpende of belangrijke levensgebeurtenissen: zoals het verlies van een partner, het beëindigen van je relatie,  gezondheidsproblemen en problemen op je werk
  • Positieve ervaringen:  huwelijk, zwangerschap, een verre reis…
  • Banale en alledaagse ervaringen: een opeenstapeling van kleine dagelijkse problemen en irritaties zoals storend lawaai, verkeersproblemen en files, vaak gestoord worden, lang wachten, monotone taken. kan veel schade berokkenen. Deze kleine dingen zijn soms de spreekwoordelijke druppel die de emmer doen overlopen.

We raken makkelijker gespannen:

  • Voor het onbekende
  • Als we merken dat we weinig of geen invloed hebben op situaties of gebeurtenissen
  • In een dubbelzinnige situatie zit;
  • Als we het gevoel hebben er alleen voor te staan

Dit doet stress met je gewicht

Door stress en chronische stress maak je extra hormonen aan. Dat is vooral het geval met adrenaline en cortisol. Die hebben een belangrijke invloed op:

  • Onze stofwisseling
  • Lichamelijke activiteit hoe actief je lichamelijk bent (onrustig)
  • Hongergevoel 

Niet iedereen reageert hetzelfde op stress en de aanmaak van deze hormonen. Terwijl sommigen door stress aankomen valen anderen dan weer af.

Waarom afvallen door stress?

BuikvetChronische stress zorgt voor de extra aanmaak van de stresshormonen cortisol en adrenaline. Adrenaline heeft een sterke invloed op onze schildklier. Die activeert onze stofwisseling waardoor we meer opgeslagen vet verbranden. Anderen eten dan weer minder bij stress en vallen af

Stress zorgt voor buikvet

Deze stresshormonen brengen ook extra suiker in ons bloed. De ongebruikte hoeveelheid suiker wordt opgeslagen als vet, meestal rond onze buik. Buikvet is nog ongezonder dan onderhuids vet. Bij een te hoge concentratie aan stresshormonen raak je je buikje niet kwijt. Hoe gezond je ook eet en hoeveel je ook beweegt. Ongezond buikvet verhoogt je risico op andere aandoeningen en vooral op:  

  • Diabetes
  • Aderverkalking
  • Overgewicht
  • Hart- en vaatziekten
  • Hoge bloeddruk
  • Teveel ongezonde cholesterol
  • Slechte bloedcirculatie
  • Teveel vet of triglyceriden in je bloed

Chronische stress en overgewicht

chronische stressStress zorgt voor meer adrenaline. Dit stress hormoon verhoogt je hartslag, zorgt voor strakke spieren, voor een snellere bloedcirculatie en vergroten je oogpupillen.  Je lichaam gaat in overlevingsmodus en maakt ook extra cortisol aan. Cortisol regelt ons hongergevoel. Bij stress verhoogt je trek in zoet en in ongezonde en vette voeding zoals junkfood. Langdurige en chronische stress zorgt ook voor:

  • Overgewicht
  • Spierafbraak
  • Oververmoeidheid
  • Spijsverteringsproblemen
  • Slaapproblemen
  • Snelle veroudering
  • Verzwakt immuunsysteem
  • Verlaagde weerstand
  • Burn- out
  • Depressie

Vicieuze cirkel

Zo kom je al vlug in een vicieuze cirkel terecht die je moeilijk doorbreekt. Resultaten van grootschalige onderzoeken tonen een verhoogd cortisolgehalte. Daardoor heb je meer honger en een grotere trek in suiker, zoetigheden en vet. Het grootste nadeel van teveel cortisol is de extra aanmaak van ongezond buikvet. Het resultaat zijn de specifieke vetrolletjes rond de buikomtrek bij vrouwen en het klassieke ‘bierbuikje’ bij mannen. Dit laatste heeft echter niets met teveel alcohol of alcoholische dranken te maken.

Voeding en onze stresshormonen

Chronische stress

Een ding staat vast: wat we dagelijks eten heeft grote invloed op de aanmaak van onze stresshormonen. Gezond en natuurlijk eten zorgt voor een gezond cortisolniveau. Suiker, vet en zoet verhogen de concentratie aan cortisol. Wil je meer ongezond buikvet verbranden en makkelijker afvallen? Eet dan zo weinig mogelijk:

  • Gefrituurde gerechten
  • Junkfood
  • Kant en klare voeding
  • Diepvriesmaaltijden
  • Voeding met veel suiker: vooral snoep, koekjes, gebak en chips
  • Alle frisdranken en hun light versie
  • Light voeding
  • Koffie

Voeding die stress vermindert:

  • Alle citrusvruchten: dit danken ze aan hun hoge concentratie vitamine C
  • Vette vis: een minstens eenmaal per week wilde zalm, paling, tonijn, schol, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, sprot, haring of ansjovis
  • Avocado: barst van gezonde vetten en kalium. Beiden hebben een sterk stressverlagend effect.
  • Onbewerkte noten: die zijn ongezouten, niet geroosterd en ongebrand. Vooral walnoten werken stressverlagend.

Andere tips die je stress verlagen:

  • Neem tijdig ontspanning
  • Slaap voldoende: dat verschilt van persoon tot persoon maar acht uur slaap wordt als ideaal beschouwd
  • Verse kruiden: zoals valeriaan, rozenwortel, passiebloem, ginseng, verbena, Sint- Janskruid, basilicum, citroengras, witte meidoorn, citroenbalsem en groene thee  verlagen stress

Alle gezonde voedingstoffen voor een betere gezondheid en makkelijker afvallen vind je zeker in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).
Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!