Brood – Mag je brood eten als je wilt afvallen?

Brood – Mag je brood eten als je wilt afvallen?

Brood blijft populair en wordt nog steeds erg veel gegeten, vooral bij ons ontbijt.  Maar is dat wel een goed idee, als je verantwoord wilt afvallen?  n Brood is alvast rijk aan gezonde voedingsstoffen. Het betreft dan vooral vitaminen, mineralen en voedingsvezels. Deze laatsten zijn belangrijk voor onze gezondheid, ook als je gewicht wilt verliezen. Hoort brood dan thuis in een gezond eetpatroon?

Mag je brood eten als je meer vet wilt verbranden en snel wilt afvallen?

Als je wilt afvallen, moet je in  de eerste plaats opletten op wat en hoeveel je eet. Als je afvallen ernstig neemt, kies je ongetwijfeld voor verse groenten en fruit, voor noten, zaden en pitten  en voor superfoods.

Bij de meesten hoort daar ook brood bij.

We eten brood meestal bij ons ontbijt, maar ook als tussendoortje. In brood vind je naast vitaminen en mineralen, ook heel wat voedingsvezels. Die geven je een langer verzadigd gevoel, waardoor je honger langer uitblijft. Zo eet je automatisch minder. En is minder eten niet de eerste stap richting gezond streefgewicht? En toch wordt  brood nu meer en meer afgeraden, zeker als je wilt afslanken.

Dat is bijvoorbeeld zo in een gezond eetpatroon als Paleo eten.

Paleo eten is eten zoals onze voorouders, de holbewoners. Die aten wat ze tijdens hun tochten vonden. Dat waren vooral vruchten, groenten, fruit, noten, zaden en pitten, en sporadisch ook vlees en vis als resultaat van de jacht en de visvangst.

Maar hoe zit het met alternatieven als volkoren- , meergranen- en speltbrood?

Brood is rijk aan snelle koolhydraten

Net als bijvoorbeeld geraffineerde en witte deegwaren, noedels pasta en rijst, vind je vooral in wit brood hoge concentraties snelle koolhydraten. Belgen en Nederlanders zijn wereldwijd koplopers voor wat het eten van snelle koolhydraten betreft. Het gaat vooral om witte suiker en zetmeelproducten.

Snelle koolhydraten heeft ons lichaam niet nodig.

Ze bevatten weinig of geen gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen. Ons lichaam heeft bij het eten van  snelle koolhydraten geen enkel voordeel, integendeel.

Snelle koolhydraten worden vrijwel onmiddellijk omgezet in bloedsuikers, zoals glucose.

Deze worden als vet opgeslagen in onze spieren en lichaamsweefsels. Bij de bereiding van wit brood gaat de tarwekorrel verloren.

Wit brood barst van de geraffineerde suikers.

Na het eten van een witte boterham, stijgt je bloedsuiker razendsnel, om even later even snel te dalen. Als je lichaam zijn energie bijna uitsluitend haalt uit snelle koolhydraten, raken je hormonen in de war. Dat is vooral het geval met leptine, ghreline, cortisol, adrenaline en insuline. Eén voor één hormonen met een grote invloed op onze vetverbranding. We maken dan via onze alvleesklier of pancreas meer insuline aan.

Hoe hoger onze insulineconcentratie, hoe minder vet we verbranden.

Wordt daar niets aan gedaan, dan valt onze vetverbranding volledig stil. Dan wordt afvallen onmogelijk.

Je valt alleen af met een gezond eetpatroon.

Dat bestaat uit hoogwaardige eiwitten, gezonde en dus onverzadigde vetten en trage koolhydraten.

Zo een gezond, evenwichtig en gevarieerd eetpatroon, is het Vitadis Slanker Leven Plan.

Dat werd door diëtisten en voedingscoaches uitgeroepen tot beste dieet van zowel 2014 als 2015. Met dit Slanker Leven Plan van Vitadis realiseer je een gemiddeld gewichtsverlies van 3 tot 6 kilo per week. In tegenstelling met de vele ongezonde crash diëten, is Vitadis een betaalbare afslankperiode. Een belangrijk gewichtsverlies tot 6 kilo per week kost je met Vitadis gemiddeld 3,70 euro per dag. Dat staat in schril contrast met crash diëten. Die kosten gemiddeld tussen de 250 en 300 euro per maand, voor ene gewichtsverlies dat erg tijdelijk is. Vitadis hielp ondertussen al meer dan 30000 Nederlanders en bijna evenveel Belgen definitief van hun overgewicht af.

Tarwe in ons dagelijks brood 

In ons dagelijks brood vind je ook tarwe. Van tarwe werd wetenschappelijk bewezen dat het niet alleen ongezond is voor de velen die kampen met een gluten- intolerantie.

De resultaten deze studies toonden aan dat tarwe een belangrijke oorzaak is van:

  • Overgewicht
  • Spijsverteringsproblemen
  • Een verstoorde darmflora
  • Allerlei huid allergieën
  • Ademhalingsproblemen
  • Het versnellen van ons natuurlijk verouderingsproces
  • Concentratie- en geheugenverlies
  • Een verzwakt immuunsysteem
  • Een lage natuurlijke weerstand

Gezonde brood vervangers

We beschikken over voldoende gezonde alternatieven voor brood.

We denken dan in de eerste plaats aan groenten, fruit, havermout, quinoa, amaranth, teff, boekweit, boekweit noedels, bruine rijstnoedels, gierst en zilvervliesrijst. Noten, zaden, pitten, peulvruchten (erwten, bonen, linzen, kikkererwten en hummus), eieren, magere yoghurt, sojamelk, bosvruchten en bananen zijn geschikte alternatieven voor brood bij je ontbijt. Hou je niet van groenten en fruit of je nuchtere maag?

Kies dan voor een zelf gemaakte gezonde smoothie, zowel als ontbijt of als gezond tussendoortje.

Nooit meer brood

Dit alles wil zeker niet zeggen dat je brood definitief van je menu moet schrappen. Hou je van brood, dan mag je af en toe een boterham eten. Ook als je verantwoord wilt afvallen Kies dan voor zuurdesem- , boekweit- , rogge-, kamut- , of volkoren brood.

Wees voorzichtig met spelt brood.

Dat geeft bij velen de indruk dat het gezond is, omdat het geen tarwe bevat. Veel mensen denken dat spelt brood goed is omdat het geen tarwe bevat. In principe is dat ook zo.

Om de kostprijs van spelt brood te drukken, wordt er bij de productie toch nog veel tarwe gebruikt

En spelt bevat een vorm van gluten die bij veel mensen niet goed kan vallen.

Zonder brood val je sneller af. Broodloos eten doet je wekelijks één kilo overgewicht verliezen

Koolhydraatarm dieet
Door |2018-11-08T13:22:21+00:00oktober 9th, 2015|Dieet|0 Reacties

Over de auteur:

Francois Appers
Hallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten. Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Reageer ook!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.