Amandelmeel of tarwemeel, wat is het gezondste om zelf te bakken en makkelijker afvallen? Zelf brood, koekjes en taart bakken we meer en meer zelf. Zo weet je wat je eet. We bakken vooral met tarwemeel, maar amandelmeel is aan een flinke opmars bezig. Dat kadert in ons streven naar gezonder en natuurlijker eten. Amandelmeel is het resultaat van gemalen en  geblancheerde of gekookte amandelen. Door het koken komt het bruine vliesje rond amandelen los. Er bestaat ook amandelpoeder. Dat is nog fijner gemalen, bevat weinig koolhydraten veel gezonde vetten en vetzuren, vitaminen, mineralen en voedingsvezels.

Maar wet wat bak je nu het gezondste en val je makkelijker af? Met amandel- of tarwemeel?

Met amandelmeel bak je zowel pannenkoeken als koekjes cake, taart en alle ander gebak. Ze zijn minstens even smaakvol, luchtig en smeuïg als met het gebruik van tarwemeel. Er is een groot verschil: amandelmeel heeft veel meer gezonde voedingsstoffen aan boord en is dus veel gezonder. Het past dan ook in ieder gezond eetpatroon, ook als je makkelijker wilt afvallen. Er bestaat een groot verschil tussen deze twee meelsoorten op het vlak van hun voedingswaarde. ​Amandelmeel is rijk aan:

  • Vitaminen: en vooral vitamine A; B1, B2 en B6 en vitamine E
  • Mineralen: zoals calcium, kalium, magnesium, mangaan, selenium, chroom, fosfor, ijzer, koper, en zink
  • Veel hoogwaardige eiwitten
  • Voedingsvezels
  • Gezonde onverzadigde vetten zoals omega 3 en 6 vetzuren
  • Sterke antioxidanten

​Met dezelfde hoeveelheid meel krijg je meer waardevolle vitaminen en mineralen binnen in vergelijking met het gebruik van tarwemeel.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Wil je 2 kilo per week afvallen? Vervang dan tarwe- door amandelmeel

AmandelmeelAmandelmeel heeft veel meer gezondheidsvoordelen dan tarwemeel:

Doet je makkelijker afvallen

In tegenstelling tot tarwemeel bevat amandelmeel de juiste koolhydraten. Dus weinig of geen suiker, maar de juiste, trage koolhydraten. Die hebben we in de eerste plaats nodig als belangrijke bron van energie. Amandelmeel past dus in een gezond voedingspatroon, ook als je makkelijker je overgewicht wilt verliezen. Daarbij heeft amandelmeel veel voedingsvezels. Die geven je een snel en langdurig voldaan gevoel. Zo eet je minder en verdwijnt je trek in zoete en ongezonde tussendoortjes.

Zorgen voor een gezonde darmflora

Vezels bevorderen ook de gezondheid van onze darmflora, zorgen voor een goede spijsvertering en een vlotte stoelgang.  Door amandelmeel in je gezond eet- en leefpatroon in te passen kun je wekelijks makkelijk tot twee kilo meer gewicht verliezen. Amandelmeel vertraagt ook de aanmaak van ghreline dat je hongergevoel regelt. Door minder van dit hongerhormoon aan te maken eet je ook minder. De aanwezige eiwitten doen je meer opgeslagen vet verbranden en zorgen voor een meer stabiele bloedsuikerspiegel. Het is zelfs geschikt voor diabetici.

Amandelmeel helpt bij allergieën zoals coeliaki

Amandelmeel is vrij van gluten waardoor het geschikt is voor patiënten met allergieën zoals een glutenallergie en coeliakie, een darmaandoening die steeds meer voorkomt.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Amandelmeel als bron van gezonde vetten

AmandelmeelEr bestaan meerdere soorten vetten en de ene soort is gezonder dan de andere. Verzadigde vetten en zeker transvetten kunnen we voor onze gezondheid best missen.  Ze zijn ook een belangrijke oorzaak van overgewicht. Onverzadigde vetten en vetzuren zoals omega 3 zijn daarentegen onmisbaar als bron van energie. Andere gezondheidsvoordelen van deze gezonde vetten zijn ook:

  • Beschermen tegen aderverkalking en hart- en vaatziekten
  • Brengt je cholesterolgehalte in evenwicht door de gezonde te verhogen en de ongezonde te verlagen
  • Verlaagt een hoge bloeddruk
  • Brengen je hormonen weer in evenwicht
  • Kan diabetes voorkomen

Amandelmeel is ook licht verteerbaar en alle gezonde voedingsstoffen worden door ons lichaam makkelijker opgenomen

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Volkorenmeel
AmandelmeelGeef je bij het bakken toch de voorkeur aan tarwemeel? Gebruik dan wel de volkoren variant. Bij volkorengranen wordt de volledige graankorrel gebruikt. Zo genieten we maximaal van alle gezonde voedingsstoffen die in amandelen en amandelmeel aanwezig zijn. Met een glycemische index van 70 breekt ons lichaam de koolhydraten uit amandelmeel veel makkelijker af. Zo komt er minder van in ons bloed terecht. Onze bloedsuikerspiegel meer stabiel waardoor we minder insuline aanmaken. Het betreft een hormoon dat zowel onze vetopslag als vetverbranding regelt. Hoe lager je insulineniveau hoe meer vet je verbrandt .

Bakken met amandelmeel 

Met amandelmeel bak je op dezelfde manier zoals je met tarwemeel bakt. Amandelmeel geeft wel een andere structuur aan je gebak. Door zijn grote concentratie aan gezonde oliën maakt het je deeg vochtiger in vergelijking met tarwemeel. Je zelf gebakken pannenkoeken, cake, koekjes en gebak zijn smeuïger en drogen veel minder uit. Amandelmeel is glutenvrij waardoor het je deeg minder goed doet ‘rijzen’. Dat voorkom je door er een snuifje tarwemeel aan toe te voegen. Amandelmeel geeft een neutrale, zoete en licht nootachtige smaak aan al je gebak.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Je gezondheid verbeteren en makkelijker afvallen doe je alleen in een natuurlijk voedingspatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!  

Snel afvallen zonder dieet

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!