Een glutenvrij dieet: Doet dat ons ook afvallen als we niet allergisch zijn aan gluten?

Een glutenvrij dieet is bedoelt voor mensen die allergisch zijn aan gluten of gluten intolerant. Toch volgen diegenen die iets aan hun overgewicht willen doen massaal zo’n glutenvrij dieet in de hoop zo hun  gewichtsprobleem zo snel mogelijk op te lossen. Gluten zijn aanwezig in vele voedingsmiddelen. Je vindt ze vooral in alle graanproducten. Als gevolg van onze ongezonde voeding met steeds minder gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen, sterke antioxidanten en voedingsvezels zijn steeds meer landgenoten allergisch aan deze gluten. Zij zijn gluten intolerant en moeten alle voedingsmiddelen waarin veel of weinig gluten aanwezig zijn vermijden. Steeds meer mensen met teveel opgeslagen lichaamsvet en overgewicht volgen een glutenvrij dieet.  Doet een glutenvrij dieet ons ook afvallen als we niet gluten intolerant zijn en wat betekent het voor onze gezondheid?  


Doet een glutenvrij dieet ons afvallen ook als we niet allergisch zijn aan gluten? 

Gluten zijn  eiwitten die van  nature voorkomen in granen zoals in:

  • Tarwe
  • Spelt en khorasan tarwe
  • Rogge
  • Gerst (gort)

Een glutenvrij dieetGluten vind je ook in voedingsproducten waarin granen werden verwerkt.  Ook de consumptie van deze  voedingsmiddelen moeten vermeden worden.

Gezonde en onbewerkte voeding die van nature glutenvrij is:

  • Verse groenten en fruit 
  • Peulvruchten: erwten, bonen, groentekiemen, kapucijner, linzen en kikkererwten
  • Aardappelen
  • Zilvervliesrijst
  • Maïs
  • Quinoa
  • Gierst
  • Boekweit
  • Soja
  • Vlees
  • Witte vleessoorten: kip, kalkoen, konijn…
  • Vis en schaal- en schelpdieren
  • Zuivelproducten: zoals kaas, melk- en melkproducten, roomboter
  • Eieren
  • Olie van natuurlijke oorsprong: zoals olijfolie, zonnebloemolie, kokosolie, walnoot olie…
JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Door allerlei bewerkingen zijn bovenstaande producten dikwijls niet glutenvrij. Dat is meestal zo met tarwe, gerst, rogge, spelt (!), kamut, haver, boekweit en quinoa

  • Granen die wel glutenvrij zijn, zijn vooral: sorghum, amaranth, teff, gierst en maïs

Glutenvrij eten en toch niet allergisch tegen gluten

Een glutenvrij dieetVolgens het Voedingscentrum en Amerikaanse wetenschappers is het volgen van een glutenvrij dieet zonder medische redenen schadelijk voor onze gezondheid. Zij die glutenvrij eten vermijden immers de consumptie van alle volkoren graanproducten. Dat blijkt nu uit de resultaten van hun grootschalig onderzoek. Die werden gepubliceerd in het gezaghebbende British Medical Journal.

Volkorenproducten  zoals volkoren brood, volkoren deegwaren en zilvervliesrijst zijn rijk aan gezonde voedingsstoffen zoals:

  • Vitaminen van het B- complex
  • IJzer
  • Voedingsvezels

Deze gezonde voedingsstoffen zijn in de eerste plaats een belangrijke bron van energie.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Volkorenproducten verkleinen aanzienlijk je risico op:

  • Overgewicht
  • Ongezond buikvet
  • Aderverkalking
  • Hart- en vaatziekten
  • Spijsverteringsproblemen
  • Hoge bloeddruk
  • Een verstoort cholesterolgehalte
  • Een verstoorde hormonenhuishouding
  • Diabetes
  • Veel voorkomende soorten kanker zoals borst- , darm- en prostaatkanker

Een glutenvrij dieetDagelijks drie volkoren boterhammen zorgen al voor deze belangrijke gezondheidsvoordelen. Steeds meer landgenoten die iets aan hun overgewicht willen doen geloven dat een glutenvrij dieet zowel hun gezondheid verbetert als hun gemakkelijk en snel doen afvallen. Dat wil zeker niet zeggen dat zo’n dieet zonder gluten gezond is voor iedereen.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Een glutenvrij dieet verhoogt je risico op overgewicht en obesitas

Voedingsmiddelen die geen gluten bevatten, bevatten ook minder eiwitten maar zijn des te rijker aan vet. Spaanse wetenschappers ontdekten dat bijvoorbeeld glutenvrij brood twee keer zoveel vet en twee tot drie keer minder eiwitten bevat dan gewoon brood mét gluten. Ook hun dosis suiker ligt hoger in glutenvrije producten. Daarnaast hebben ze een kleine voedingswaarde en zorgen ze voor minder variatie dan producten met gluten. Dat alles vergroot aanzienlijk je risico op overgewicht en zelfs obesitas.

Een glutenvrij dieet vergroot je kans op diabetes

Als je een product uit je voedingspatroon volledig schrapt, is de kans zeer groot dat je precies aan dat product extra gevoelig wordt. Glutenvrije producten zijn veel armer aan eiwitten waardoor de kans op  diabetes type 2 sterk toeneemt. Wie gluten uit zijn dagelijks eetpatroon schrapt  krijgt tegelijk veel minder voedingsvezels binnen. Het zijn uitgerekend deze vezels die ons beschermen tegen… jawel, diabetes.

Een glutenvrij dieet zorgt voor meer giftige afvalstoffen zoals zware metalen

Een glutenvrij dieetIn een glutenvrij dieet wordt tarwebloem vaak vervangen door rijstmeel. In rijst vinden we steeds meer giftige afvalstoffen en vooral zware metalen zoals arsenicum en kwik. Door regelmatig rijst en rijstmeel te eten, krijgen we steeds meer van deze bijzonder schadelijke zware metalen naar binnen. Kwik en arsenicum zijn erg giftig en worden steeds meer gelinkt aan vele soorten kanker, aan levensbedreigende hart- en vaatziekten en neurologische aandoeningen. Alleen als op de verpakking van voedingsmiddelen ‘glutenvrij’ staat ben je er zeker van dat ze passen in een glutenvrij dieet

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Je gezondheid verbeteren en snel afvallen doe je in een natuurlijk eetpatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!  

Gezond vetpercentage

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!
Door |2019-08-30T06:26:36+02:00mei 17th, 2017|Gezond Afvallen|0 Reacties

Over de auteur:

Francois Appers
Hallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten. Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Reageer ook!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.