Afvallen met wandelen voor iedereen gezond en doeltreffend + Oefenschema

Spread the love

Afvallen met wandelenAfvallen met wandelenen je gezondheid verbeteren wordt door iedereen aanbevolen die daarmee op een verantwoorde manier bezig is.


Afvallen door alleen maar gezond te eten lukt niet. Daar is een combinatie van een gezond, evenwichtig en gevarieerd eetpatroon en voldoende beweging voor nodig.

Wat ook vast staat is dat je zeker niet moet gaan trainen zoals een topsporter om je gewichtsprobleem op te lossen. Dat doet in meestal veel meer kwaad dan goed.

Wandelen is laagdrempelig maar is afvallen met wandelen voor iedereen gezond en doeltreffend?

Afvallen met wandelen is niet alleen gezond maar ook doeltreffend om meer vet te verbranden en makkelijker gewicht te verliezen. Afvallen met wandelen is zelfs even effectief dan joggen. Als je een vlot maar lang geen overdreven tempo volhoudt.

Volgens bewegingsdeskundigen zul je bij een gemiddelde snelheid van 5 kilometer per uur een vijftal calorieën per kilo lichaamsgewicht per uur verbranden.

Naast een gezonde hartslag zorgt wandelen ook voor:

  • Een evenwichtig cholesterolgehalte
  • Een minimale belasting van spieren en gewrichten
  • Zorgt voor extra energie
  • Is gezond voor zowel lichaam als geest

Wandelen kun je even goed individueel als in groepsverband en vraagt geen duur abonnement.

Aan afvallen met wandelen zijn weinig of geen nadelen verbonden. Je krijgt er wel geen sportief figuur van, je uithoudingsvermogen zal er niet veel door verhogen en je moet erbij ook rekening houden met de weersomstandigheden.

Je zult echter niet afvallen door alleen te wandelen

[fusion_button link=”https://fitchef.nl/” color=”default” size=”” type=”” shape=”” target=”_self” title=”” gradient_colors=”|” gradient_hover_colors=”|” accent_color=”” accent_hover_color=”” bevel_color=”” border_width=”1px” icon=”” icon_divider=”yes” icon_position=”left” modal=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ alignment=”left” class=”” id=””]JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en recepten om meer te bewegen en zo mijn gezondheid te verbeteren![/fusion_button]

Afvallen doe je in combinatie met gezond eten en voldoende bewegen. Gezond eten neemt maar liefst 70% van je gewichtsverlies voor zijn rekening. De overige 30 % komt van voldoende lichaamsbeweging.

Gezond, evenwichtig en gevarieerd eten om meer vet en overgewicht te verliezen doe je niet met witte suiker, zetmeelrijke voeding en ongezonde verzadigde vetten en transvetten.

Is afvallen met wandelen voor iedereen geschikt?

Afvallen met wandelen is voor iedereen geschikt die daarbij ook gezond eet. Het is een geschikte manier voor al diegenen die niet graag intensief en langdurig sporten en voor zij die jarenlang weinig of geen lichaamsbeweging hadden. In al deze gevallen is zowel joggen als hardlopen sterk af te raden.

Afvallen met wandelen is pas effectief als je:

  • Gemiddeld 5 kilometer wandelt per uur: in dit geval zul je evenveel vet verbranden en gewicht verliezen als met joggen en hardlopen. Door dit tempo aan te houden verbrand je gemiddeld 300 calorieën per uur
  • Als je voldoende lang wandelt: dat is minstens tussen 30 minuten en één uur
  • Dagelijks wandelt, ook bij slechte weersomstandigheden. Zo maakt je lichaam ook voldoende vitamine D aan
  • Een goede houding aanneemt: dat ismet je rug en je hoofdrechtop, met je schouders naar achter en je borst naar voor
  • Zoveel mogelijk kleine passen per minuut neemt in plaats van grote
  • Juist adem haalt: adem diep in door je neus en uit vanuit je buik
  • Regelmatig van parcours wisselt: op die manier hou je dit het langste vol ook bij slecht weer
  • Tijdens het wandelen ook je armen beweegt: dat versterkt je spieren en en zal tegelijk meer calorieën verbranden

[fusion_button link=”https://fitchef.nl/” color=”default” size=”” type=”” shape=”” target=”_self” title=”” gradient_colors=”|” gradient_hover_colors=”|” accent_color=”” accent_hover_color=”” bevel_color=”” border_width=”1px” icon=”” icon_divider=”yes” icon_position=”left” modal=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ alignment=”left” class=”” id=””]JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en recepten om meer te bewegen en zo mijn gezondheid te verbeteren![/fusion_button]

Wandelen is niet alleen goed om meer vet te verbranden en makkelijker af te vallen. Het zorgt tegelijk ook voor:

  • Een betere lichamelijke en geestelijke gezondheid en een gezond lichaamsgewicht met weinig vet en sterkere spieren
  • Een evenwichtig cholesterolgehalte
  • Sterke botten: wandelen verkleint zo je risico op botontkalking
  • Een beter humeur
  • Verkleint je risico op diabetes: door dagelijks een uur te wandelen verklein je de kans op diabetes met maar liefst 60%
  • Verkleint de kans op dementie en Alzheimer: uit de resultaten van verschillende wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat wandelen uitstekend is tegen dementie en Alzheimer en verbetert je concentratie en je geheugen
  • Een gezonde slaap: door ‘s ochtends of ‘s avonds een wandeling te maken raak je sneller in slaap en verbetert ook de kwaliteit van je slaap
  • Sterkere spieren: meer en sterkere spieren verbranden meer vet en doen je makkelijker gewicht verliezen. Spieren verbranden immers ook energie (calorieën) zelfs in rust en tijdens je slaap
  • Een sterker immuunsysteem en meer natuurlijke weerstand: dat maakt je minder vatbaar voor allerlei vervelende aandoeningen en vooral tegen verkoudheden, griep en ontstekingen van je luchtwegen zoals bronchitis
  • Een kleinere kans op aderverkalking

Dagelijks een half uur of, nog beter, een uurtje wandelen kan iedereen. Maar voor een maximaal resultaat combineer je dit met een gezond eetpatroon zoals dat van de Fitchef

Wat je kunt verwachten:

  • FitChef is het eerste ‘echte’ en dus gedrukte boek van voedingscoach Mark Van Oostenrijck. Het bedoeld voor iedereen die fit wil worden en blijven
  • Het boek geeft veel goed onderbouwde informatie over wat ons lichaam nodig heeft en hoe je je eten daarop afstemt
  • De gerechten bevatten relatief veel eiwit, wat gunstig is om lang verzadigd te blijven en spieren op te bouwen. De hoeveelheid vet en koolhydraten is juist verhoudingsgewijs minder dan we gewend zijn. Alle recepten zijn eenvoudig te maken met ingrediënten uit de supermarkt.

olijven

 

 

 

[fusion_button link=”https://fitchef.nl/” color=”default” size=”” type=”” shape=”” target=”_self” title=”” gradient_colors=”|” gradient_hover_colors=”|” accent_color=”” accent_hover_color=”” bevel_color=”” border_width=”1px” icon=”” icon_divider=”yes” icon_position=”left” modal=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ alignment=”left” class=”” id=””]JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en recepten om meer te bewegen en zo mijn gezondheid te verbeteren![/fusion_button]

1 gedachte over “Afvallen met wandelen voor iedereen gezond en doeltreffend + Oefenschema”

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.