Zijn natuurlijke suikers ongezond of toch niet?

natuurlijke suikersNatuurlijke suikers komen van nature voor in vers fruit. Je krijgt er even goed honger van als van geraffineerde witte suiker. Dat betekent niet dat fruit ongezond is, integendeel. De nadelen van deze fruitsuikers wegen lang niet op tegen de vele voordelen als gevolg van de gezonde voedingsstoffen die in fruit aanwezig zijn. 

Dat wil zeker niet zeggen dat je onbeperkt fruit mag eten. Teveel fruit eten maakt je even goed verslaafd en is een belangrijke oorzaak van overgewicht. Eet het dus met mate.

Eet dagelijks nooit meer dan twee verschillende stukken fruit en overdrijf zeker niet met smoothies, ook met diegene  die je zelf maakt. Twee zelf gemaakte smoothies als gezond tussendoortje volstaan.

Zijn natuurlijke suikers dan ook ongezond of toch niet?

Suikers zijn enkelvoudige koolhydraten. Naast vers fruit vind je ze in natuur ook in alle soorten groenten en in vele andere voedingsproducten. Dat we met z’n allen veel teveel witte suiker eten weten we ondertussen al wel. Maar wist je ook dat meer dan de helft van alle suiker die we dagelijks naar binnen werken afkomstig zijn van natuurlijke voeding?

Zijn natuurlijke suikers gezonder dan witte suiker?

Velen denken dat natuurlijke suikers zoals in groenten en fruit gezond zijn. Dat is dus niet het geval. Teveel fruit eten is even goed een belangrijke oorzaak van overgewicht als het eten van klassieke witte en dus geraffineerde suiker.

Velen vervangen witte suiker door rietsuiker omdat ze denken dat rietsuiker gezonder is. Vergeet het. Dat is dit niet zo.

JA! ik wil meer informatie over hoe ik zonder suiker kan eten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

Fruitsap als ontbijt

Vanuit hun gezondheidsreflex drinken velen fruitsap bij hun ontbijt. Dat zorgt er voor dat je een dag lang met honger rondloopt en je dus elk moment kunt eten. Natuurlijk en biologisch is voor velen super gezond maar dat is spijtig genoeg lang niet altijd het geval. Zo ook met natuurlijke suikers.

Natuurlijke suikers zijn even ongezond als witte suiker.

Twee soorten fructose

Fructose of fruitsuiker komen van nature voor in groenten en fruit. Ze kunnen ook met behulp van een chemisch proces aan allerlei voedingsproducten worden toegevoegd. Deze suikers worden vooral onttrokken aan mais of aan aardappelzetmeel. Dan noemt men deze chemisch toegevoegde fructose glucose- fructose stroop.

Glucose-fructose stroop is zonder enige twijfel de meest ongezonde soort vruchtensuiker die er bestaat.

Deze vruchtensuikers vruchtensuikers worden onmiddellijk door onze lever verwerkt en hebben zo minder invloed op je bloedsuikerspiegel. Eet je onbeperkt fruit dan wordt je lever zodanig belast dat het deze stroom suikers onmogelijk kan verwerken.

Zo ontstaat leververvetting.

Op deze manier worden extra triglyceriden aangemaakt. Deze zwevende vetten liggen dikwijls aan de basis van het ontstaan van ernstige hart- en vaatziekten.

Omdat deze fruitsuikers of fructose- glucosestroop rechtstreeks in je lever terecht komen maakt je pancreas of alvleesklier minder insuline aan. Dat is tegelijk nadelig voor je concentratie ghreline, een hormoon dat je vetverbrandingsproces regelt.

JA! ik wil meer informatie over hoe ik zonder suiker kan eten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

Hoe meer fruitsuikers je binnen krijgt hoe meer vet je zult opslaan. Je lichaam reageert op fruitsuikers immers op dezelfde manier dan op geraffineerde witte suikers.

Daarom eet je dus best nooit meer dan twee verschillende stukken fruit en evenveel zelf gemaakte smoothies per dag. Combineer het eten van fruit ook altijd met hoogwaardige eiwitten of gezonde onverzadigde vetten en omega 3 vetzuren.

Vooral als je iets aan je buikje en je overgewicht wilt doen eet je bij voorkeur zure fruitsoorten zoals:

Dadels, honing- en watermeloen, papaja, mandarijntjes, frambozen, druiven, blauwe bessen en abrikozen

De meest zure groenten zijn:

Aardappelen, artisjokken, asperges, aubergines, bloemkool, lima bonen, bieten, doperwtjes, courgettes, boerenkool en mais

Zure kruiden: Bieslook

Suikervrij dieet

De positieve effecten van suikerarm eten zul je vlug aan je buikomtrek en aan je lichaamsgewicht merken!

Suikervrij eten = grootste winst + blijvend resultaat

In amper 20 dagen definitief verlost geraken van je suikerverslaving, dat wil jij toch ook? In deze korte periode raak je ook gemiddeld tot 5 kilo en één kledingmaat kwijt. 

Hoe dat kan zonder honger te moeten lijden of calorieën tellen lees je HIER

JA! ik wil meer informatie over hoe ik zonder suiker kan eten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!
Door |2017-03-27T11:12:50+00:00maart 6th, 2017|Ik eet suikervrij|0 Reacties

Over de auteur:

Francois Appers
Hallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten. Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op leefnugezonder@yahoo.be.

Reageer ook!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.