Ook op de hoogte blijven van de laatste nieuwe gezondheidstips?

Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief en krijg alle nieuwtjes als eerste DIRECT in je mailbox!

[bftpro-form-start 1]

Je Naam: [bftpro-field-static name]
*Je Email: [bftpro-field-static email]

[bftpro-submit-button 1 “Aanmelden”] [bftpro-form-end 1]

Een gezonde, evenwichtige en gevarieerde voeding staat garant voor een optimale gezondheid en conditie. Het positieve effect van voeding op onze gezondheid laat echter dikwijls veel te wensen over, meestal door een gebrek aan gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen, antioxidanten en voedingsvezels.  Voedingssupplementen zijn dan meestal een geschikt alternatief om onze reserves aan deze gezonde voedingsstoffen aan te vullen. Maar is dat ook zo voor onze kinderen? Hoe nuttig zijn voedingssupplementen voor kinderen en aan welke voedingssupplementen is hun nood het grootst?

Wil jij snel afvallen? | Start Hier!

KLIK HIER om te beginnen met deze populaire afslankmethode!

Ook onze kinderen krijgen het in de winter zwaar te verduren en kunnen altijd wel wat extra natuurlijke weerstand gebruiken

Wat in deze discussie over zin of onzin van voedingssupplementen voor kinderen vaststaat is dat ze op een relatief erg korte tijd een geweldige groei en evolutie meemaken. Om voldoende te groeien, hun organen optimaal te laten functioneren en daarbij ook nog eens goed te kunnen presteren op school hebben ze in ieder geval hoge concentraties aan gezonde voedingsstoffen nodig. Kinderen hebben daarbij minstens even goed nood aan een gezonde voeding dan hun ouders. Daarbij is het van groot belang dat onze kids de juiste voedingsstoffen in de gepaste concentraties naar binnen krijgen. Dat is uiteraard veel gemakkelijker gezegd dan gedaan. Vele kinderen zijn bijzonder lastige eters en vragen veel geduld en nog meer doorzettingsvermogen. Kinderen van alle leeftijden zorgen meestal voor problemen op het vlak van gezonde voeding. Kleine kinderen zijn in vele gevallen moeilijke eters en oudere kinderen hebben dan weer voortdurend trek ik zoete, calorierijke en ongezonde tussendoortjes. Recente wetenschappelijke onderzoeken die vooral aan Nederlandse universiteiten werden uitgevoerd brachten een groot tekort aan vooral vitamine D en E, foliumzuur en ijzer bij kinderen aan het licht.

Voedingssupplementen

Om deze tekorten aan vooral vitaminen en mineralen aan te vullen zijn er ook voor kinderen tal van voedingssupplementen. Voor baby’s worden vooral voedingssupplementen met vitamine K aanbevolen. Bij jonge kinderen tot 4 jaar gaat het vooral om vitamine C en D.

Vooral slechte eters hebben écht wel nood aan voedingssupplementen, speciaal samengesteld op kindermaat

  •  Vitamine C: een goede weerstand tegen invloeden van buitenaf is voor iedereen belangrijk, maar zéker bij kinderen. Kinderen kunnen altijd wel wat extra natuurlijke weerstand gebruiken, vooral in de winter tegen allerlei typische winterkwaaltjes of om hun genezingsproces te verkorten na een of andere ziekte. Vitamine C is een essentiële vitamine, ook voor kinderen. Het verhoogt hun natuurlijke weerstand en bevordert de opname van ijzer uit hun voeding. Vitamine C is bovendien een antioxidant die helpt bij de bescherming van gezonde lichaamscellen, bij het behoud van sterke botten en tanden, bij het vormen van goede bloedvaten en andere lichaamsweefsels.
  • Vitamine K: is een in vet oplosbare vitamine, die een hoofdrol speelt bij onze bloedstolling en botstofwisseling. Pasgeboren baby’s tot en met drie maanden krijgen extra vitamine K om hersenbloedingen te voorkomen. Zij krijgen van hun moeder immers geen vitamine K mee en kunnen het zelf nog niet in voldoende mate aanmaken. Vanaf de leeftijd van drie maanden wordt vitamine K gedeeltelijk aangemaakt door bacteriën in onze dikke darm. Deze concentratie is echter onvoldoende. Belangrijke bronnen van vitamine K1 zijn vooral groene bladgroenten, plantaardige oliën en in kleinere hoeveelheden ook in fruit, zuivel en brood. Vitamine K2 is vooral aanwezig in kaas, eieren, kip, vlees en melkproducten.

Fruit is ook voor kinderen een belangrijke leverancier van gezonde voedingsstoffen en zeker appelen en bananen

Vitamine D: voldoende vitamine D is niet alleen voor volwassenen maar ook voor kinderen van groot belang. Het betreft net als vitamine K een in vet oplosbare vitamine, belangrijk voor sterke botten en tanden. Verder bevordert deze vitamine de opname van mineralen als calcium en fosfor in het lichaam. Vitamine D houdt onze natuurlijke weerstand op peil en zorgt voor een goede werking van onze spieren. De belangrijkste bron van vitamine D is het zonlicht. Onder invloed van zonlicht wordt vitamine D aangemaakt in onze huid. Kinderen tot vier jaar en vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven hebben nood aan een extra dosis vitamine D, die van nature uitsluitend aanwezig is in voedingsmiddelen van dierlijke herkomst. Vooral vette vissoorten zoals paling, zalm makreel, tong, forel, sardienen, haring en ansjovis bevatten vitamine D, die aan tal van voedingsmiddelen zoals margarine, halvarine en allerlei bak- en braadproducten wordt toegevoegd.

Een Multi vitamine: kan voor kinderen écht nuttig zijn, zéker bij slechte eters. Zo’n Multi vitamine doet meer dan alleen maar tekorten aan gezonde voedingsstoffen aanvullen. Ze verhoogt ook de natuurlijke weerstand bij kinderen, en dat is nodig tegen vervelende snotneuzen, griep, verkoudheden en bronchitis

Omega 3 vetzuren hebben ook een positieve invloed op het gedrag, en op zowel het concentratie- , gezichts- als het leervermogen van kinderen

  • Omega 3 vetzuren: zijn vooral aanwezig in vette vis en zijn belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en het zenuwstelsel. Deze gezonde vetzuren hebben ook een positieve invloed op het gedrag, en op zowel het concentratie- , gezichts- als het leervermogen van kinderen. Met visoliecapsules kun je de inname van omega 3 vetzuren voor kinderen verhogen. Omdat te vroeg geboren baby’s zelf nog niet in staat zijn deze omega 3 vetzuren in voldoende mate aan te maken, worden deze toegevoegd aan zuigelingenvoeding voor te vroeg geboren baby’s. Een voedingssupplement met extra omega 3 vetzuren is voor baby’s en opgroeiende kinderen een aanrader, zeker in het vooruitzicht van de winter
  • Probiotica: hebben een positieve invloed op onze spijsvertering, ook op de spijsvertering van kinderen. Verder zorgen probiotica voor een gezonde darmflora en een vlotte darmtransit, en voor extra natuurlijke weerstand. Door hun ongezonde eetgewoonten of bij een antibioticakuur, kan een kuur met probiotica voor kinderen erg nuttig zijn om hun darmflora weer op een gezond peil te brengen. Er zijn niet voor niets probiotica op kindermaat verkrijgbaar die je al vanaf de geboorte kunt geven