Voordelen koolhydraatarm dieet zijn niet gering, maar je moet ze ook niet overschatten. In een koolhydraatarm dieet is meer nodig om je gezondheid en je overgewicht te verbeteren.  Als je succesvol zo’n dieet volgt, verkleint je wel je risico op veel voorkomende aandoeningen als gevolg van overgewichtKoolhydraten zijn een belangrijke bron van energie.  

Waar ga je die halen als je zo weinig mogelijk koolhydraten naar binnen krijgt? 

Velen die willen afvallen doen dit met een koolhydraatarm dieet. Ze eten van bij de start van hun dieet zo weinig mogelijk voeding met koolhydraten. In een koolhydraatarm dieet geeft men de voorkeur aan hoogwaardige eiwitten. Gezonde onverzadigde vetten, vetzuren en trage koolhydraten worden zoveel mogelijk van het menu geschrapt. Dat is vooral het geval in ongezonde crash diëten.  Die stellen spectaculaire resultaten in een erg korte tijd in het vooruitzicht. Daar komt echter niets van in huis. Een  streng crash dieet hou je nooit lang vol.  Vanaf het ogenblik dat je ermee stopt, vliegen de kilo’s er sneller aan dan je ze kwijtspeelde.

En dat is toch zeker niet de bedoeling?

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Voordelen koolhydraatarm dieet: Het verschil tussen trage en snelle koolhydraten

Voordelen koolhydraatarm dieetVan voordelen koolhydraatarm dieet geniet je zeker niet met snelle koolhydraten. Die bevatten enkel zogenaamde lege calorieën. Enkelvoudige of snelle koolhydraten hebben geen gezonde voedingsstoffen aan boord. Dus ook geen voedingsvezels. Ze verteren razendsnel en vragen dus weinig of geen energie (calorieën). Van een verzadigingsgevoel is geen sprake. Ze verblijven nauwelijks in ons spijsverteringsstelsel. Snelle koolhydraten zijn in de eerste plaats geraffineerde witte suiker en zetmeel.

Je vindt ze ook in:

  • Aardappelen
  • Geraffineerde witte deegwaren
  • Witte rijst
  • Bloem
  • Bewerkt voedsel
  • Frisdranken
  • Brood

Snelle koolhydraten passen dus zeker niet in een gezond eetpatroon. Zeker niet om af te vallen.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Voordelen koolhydraatarm dieet: Complexe trage koolhydraten

Voordelen koolhydraatarm dieetVoordelen koolhydraatarm dieet? Dit soort koolhydraten barst van de gezonde voedingsstoffen en zijn rijk aan voedingsvezels. Doe zijn écht nodig als je makkelijk je overgewicht wilt verliezen. Dankzij zijn grote hoeveelheid vezels zorgen deze trage koolhydraten voor een maximaal verzadigingsgevoel. Je honger blijft zo veel langer uit en eet je dus ook veel minder.

Deze gezonde en trage koolhydraten vinden we vooral: 

  • Volkorenproducten: volkorenbrood, havermout, volkoren deegwaren en zilvervliesrijst of bruine rijst
  • Verse groenten en vooral groene bladgroenten: zoals spinazie, andijvie, alle soorten sla, broccoli, alle groene koolsoorten, tuin- en waterkers
  • Fruit
  • Onbewerkte noten, zaden en pitten
  • Peulvruchten: erwten, bonen, groentekiemen, kapucijner, linzen en kikkererwten

Al deze gezonde voedingsmiddelen bieden je alle voordelen koolhydraatarm dieet

Voordelen koolhydraatarm dieet: Wat is koolhydraatarm?

Voordelen koolhydraatarm dieet? In een koolhydraatarm dieet eet je natuurlijke en dus onbewerkte voedingsmiddelen met een lage concentratie aan koolhydraten. Laag betekent dus zeker niet ‘geen’. Je geniet pas van voordelen van een koolhydraatarm dieet als je evenwichtig en gevarieerd eet. Naast veel eiwitten eet je ook voldoende trage koolhydraten, gezonde onverzadigde vetten en transvetten.

Een Onstabiele suikerbloedspiegel 

Voordelen koolhydraatarm dieetEenvoudige snelle koolhydraten zorgen ook voor een onstabiele bloedsuikerspiegel met veel pieken en dalen. Gaat je bloedsuiker de hoogte in dan produceert je pancreas of alvleesklier meer insuline. Dit hormoon regelt je vetverbranding en vetopslag. Hoe meer insuline in je bloed hoe minder vet je verbrandt en  er wordt opgeslagen. Met een hoge bloedsuikerspiegel en een hogere concentratie aan insuline is afvallen onmogelijk

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Voordelen koolhydraatarm dieet: je zult meer vet verbranden

Met een gevarieerd koolhydraatarm dieet dat naast veel hoogwaardige eiwitten ook voldoende gezonde vetten en trage koolhydraten val je wél af. Je bloedsuikerspiegel blijft immers constant waardoor je alvleesklier geen extra insuline aanmaakt. Zo zul je meer opgeslagen vet verbranden in plaats van nog meer vet op te slagen.

In zo een gezond koolhydraatarm dieet eet je zo weinig mogelijk:

  • Bewerkt voedsel: en zeker geen bewerkt vlees zoals worst, salami en patéé (vlees als broodbeleg)
  • Kant-en-klare-maaltijden: zoals soepen en sauzen barsten van  snelle koolhydraten en ongezonde verzadigde vetten en transvetten.
  • Geraffineerde witte suiker maar ook geen kunstmatige zoetstoffen: light producten geven je de valse indruk dat je gezond bezig bent.

Voordelen koolhydraatarm dieetHet tegenovergestelde is waar. Kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam, sucralose, sacharine en cyclamaat  zijn even verslavend als witte suiker. Ze veranderen zelfs je darmflora en zijn een belangrijke oorzaak van diabetes. In een gezond koolhydraatarm dieet eet je meer maar beperkte eetmomenten. Bij een gezond eetpatroon zoals het koolhydraatarm dieet vervang je onze drie grote maaltijden door meerdere (zes tot acht) beperkte eetmomenten per dag. Een belangrijk voordeel koolhydraatarm dieet hiervan is dat ons metabolisme of vetverbranding constant actief is waardoor we doorlopend vet verbranden.

Komen zeker in aanmerking als gezond tussendoortje:

  • Alle verse en vooral rauwe groenten: eet dagelijks minstens 300 gram groenten en varieer hierbij zoveel mogelijk
  • Fruit: eet nooit meer dan drie stukken fruit per dag vanwege de aanwezigheid van fruitsuiker
  • Onbewerkte noten
  • Onbewerkte pitten en zaden: eet dagelijks een handjevol of maximaal 25 gram noten, zaden en pitten
  • Groene smoothies
  • Mager wit vlees: kip, kalkoen, konijn
  • Vette vis: wilde zalm, paling, tonijn, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, haring en ansjovis

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

De belangrijkste voordelen van een koolhydraatarm dieet

Voordelen koolhydraatarm dieet:

Voordelen koolhydraatarm dieetJe verbrandt meer vet en valt makkelijker af 

Afvallen met een koolhydraatarm dieet is aangenaam: honger lijden en constant calorieën tellen hoort er niet bijIs veel meer dan een dieet: maar een gezond eetpatroon dat je na een kleine aanpassingsperiode levenslang kunt aanhouden

Is afvallen zonder het gevreesde jojo effect: de kilo’s die je met een koolhydraatarm dieet verliest komen nooit meer terug

  • Minder vetten in je bloed

Zorgt voor een gezond cholesterolgehalte: door je gezonde HDL- cholesterol te verhogen en de ongezonde LDL- cholesterol te verlagen

Helpt een hoge bloeddruk verlagen: dat verkleint op zijn beurt je risico op aderverkalking, hart- en vaatziekten en nierproblemen

Beschermt tegen het metabool syndroom: is een verzameling van verschillende aandoeningen waaronder overgewicht, verhoogde bloeddruk, verhoogde bloedsuikerspiegel, een te hoog cholesterolgehalte (slechte) en diabetes

Geeft je voldoende energie

Zorgt voor een strakke, jonge en stralende huid: zonder vlekken, rimpels en kraaienpootjes. Het helpt ook tegen acne, eczeem en psoriasis.

Stopt je suikerverslaving

Zorgt voor een goede spijsvertering: een gezonde darmflora en een vlotte stoelgang

Gezond eten met veel eiwitten, voldoende gezonde vetten en de juiste koolhydraten doe je alleen in een gezond eetpatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!  

Gezond vetpercentage

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!