Tekort aan eiwitten slecht voor onze gezondheid en gewicht?

Spread the love

Tekort aan eiwitten. De laatste jaren worden we overrompeld door eiwitrijke diëten en toch hebben de meesten een tekort aan eiwitten. In plaats van voldoende eiwitten  te eten geven we de voorkeur aan koolhydraatrijke voeding en vooral aan geraffineerde witte suiker. Terwijl we willen allemaal zo snel mogelijk ons overgewicht kwijt willen, zijn deze snelle koolhydraten een van de belangrijkste oorzaken van ongezond buikvet en overgewicht.  Eiwitten doen echter nog zoveel meer dan meer vet verbranden.  Ze verbeteren ook je lichamelijks en geestelijke gezondheid.


Hoe ongezond is een tekort aan eiwitten?

Gezonde voeding rijk aan eiwitten zorgt ook voor:

  • Een gezonde groei
  • Het herstel en vernieuwen van onze lichaamscellen (spieren, huid, skelet, haren, tanden e.a.)
  • Een gezond metabolisme of stofwisseling waardoor we meer opgeslagen vet verbranden
  • Een sterk immuunsysteem en een grotere natuurlijke weerstand
  • Goed functionerende organen
  • De aanmaak van voldoende enzymen en hormonen

[fusion_button link=”http://www.paypro.nl/producten/Afslank_Receptenbijbel/21142/50831/weekmenu/weekmenu-af//” color=”default” size=”” type=”” shape=”” target=”_self” title=”” gradient_colors=”|” gradient_hover_colors=”|” accent_color=”” accent_hover_color=”” bevel_color=”” border_width=”1px” icon=”” icon_divider=”yes” icon_position=”left” modal=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ alignment=”left” class=”” id=””]JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen![/fusion_button]

Tekort aan eiwittenTekort aan eiwitten doet je moeilijker afvallen

Afvallen en je gezondheid verbeteren doe je alleen met een gezond eetpatroon. Door gezond, evenwichtig en vooral gevarieerd te eten met:

  • Hoogwaardige eiwitten: zij zijn de bouwstenen van ons lichaam. Ze zorgen voor de nodige spiermassa en voor een gezonde huid, haren en nagels
  • De juiste hoeveelheid trage koolhydraten: deze zijn een onmisbare bron van energie
  • De juiste hoeveelheid gezonde onverzadigde vetten en vetzuren: zorgen voor de betere opname van  gezonde voedingsstoffen

Eiwitten, trage koolhydraten en gezonde vetten versterken ook ons immuunsysteem en zorgen voor een grotere natuurlijke weerstand.

Tekort aan eiwitten opvangen

Een tekort aan eiwitten moeten we dus ten stelligste vermijden door dagelijks voldoende eiwitrijke voeding te eten. Algemeen wordt aangenomen dat 0,8 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht volstaat. Als je verantwoord en dus gezond wilt afvallen en je spiermassa behouden wordt 2 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht vooropgezet. Sommige bevolkingsgroepen hebben meer eiwitten nodig. Dat is vooral zo voor:

  • Krachtsporters zoals bodybuilders
  • Zwangere vrouwen
  • Kinderen in de volle groei
  • Vegetariërs

[fusion_button link=”http://www.paypro.nl/producten/Afslank_Receptenbijbel/21142/50831/weekmenu/weekmenu-af//” color=”default” size=”” type=”” shape=”” target=”_self” title=”” gradient_colors=”|” gradient_hover_colors=”|” accent_color=”” accent_hover_color=”” bevel_color=”” border_width=”1px” icon=”” icon_divider=”yes” icon_position=”left” modal=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ alignment=”left” class=”” id=””]JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen![/fusion_button]

Tekort aan eiwitten wegwerken

Tekort aan eiwittenNiet alle eiwitten zijn even gezond. Hoogwaardige eiwitten zijn rijk aan aminozuren en dus het best om een tekort aan eiwitten snel weg te werken. Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren. Die houden onze gezondheid op peil. De meeste van deze aminozuren maken we zelf aan. Een beperkt aantal (9) moeten we uit onze dagelijkse voeding halen. Deze essentiële aminozuren vinden we in voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong producten zoals vlees en vette vis.

Symptomen van een tekort aan eiwitten

Met een tekort aan eiwitten zijn we niet meer in staat beschadigt lichaamsweefsel te herstellen of te vernieuwen. Aan deze symptomen herken je een tekort aan eiwitten:

  • Je nagels scheuren en breken af
  • Kortademigheid en irritatie van je luchtwegen
  • Gebrek aan energie, vermoeidheid en chronische vermoeidheid
  • Vochtophopingen: vooral in je buik, benen, enkels en in je voeten
  • Verzwakt immuunsysteem
  • Verminderde natuurlijke weerstand
  • De ene infectie na de andere: hoe lager je concentratie aan eiwitten hoe minder antistoffen je lichaam aanmaakt. Je immuunsysteem raakt overhoop en je natuurlijke weerstand verkleint. Zo word je steeds vatbaarder voor zowel bacteriële als virale infecties
  • Het trager genezen van wonden
  • Bloedarmoede
  • Spierafbraak
  • Ammoniakgeur: haalt je lichaam onvoldoende energie uit koolhydraten of vetten, dan zal het je eiwitten als energiebron aanspreken.  Bij een tekort aan eiwitten zal je lichaam spiercellen verbranden. Dat zorgt ervoor dat zowel je ademhaling als transpiratie een ammoniakgeur gaat verspreiden.

[fusion_button link=”http://www.paypro.nl/producten/Afslank_Receptenbijbel/21142/50831/weekmenu/weekmenu-af//” color=”default” size=”” type=”” shape=”” target=”_self” title=”” gradient_colors=”|” gradient_hover_colors=”|” accent_color=”” accent_hover_color=”” bevel_color=”” border_width=”1px” icon=”” icon_divider=”yes” icon_position=”left” modal=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ alignment=”left” class=”” id=””]JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen![/fusion_button]

Tekort aan eiwitten aanvullen

Tekort aan eiwittenEen tekort aan eiwitten los je op door… meer eiwitrijke voeding te eten. Om je tekort aan eiwitten aan te vullen moet je je dagelijks eetpatroon aanpassen. Je eet vooral:

  • Verse groenten en vooral groene bladgroenten: spinazie, andijvie, alle soorten sla, broccoli, groene koolsoorten, tuin- en waterkers. Eet minstens 300 gram (rauwe) groenten per dag
  • Peulvruchten: zoals erwtjes, boontjes, groentekiemen, kapucijner, linzen en kikkererwten. Eet deze peulvruchten minstens éénmaal per week
  • Zuivelproducten: vooral kaas (Parmezaanse kaas), magere natuuryoghurt zonder toevoegingen, magere kwark zonder toevoegingen, Griekse yoghurt
  • Melk en vooral melkpoeder
  • Vette vis: wilde zalm, paling, tonijn, heilbot, tarbot, dorade, schelvis, sardienen, makreel, haring en ansjovis
  • Wit vlees: kip, kalkoen, konijn en wild
  • Orgaanvlees: lever en niertjes
  • Schaal- en schelpdieren: mosselen, oesters, garnalen
  • Voeding rijk aan zetmeel: volkoren deegwaren en zilvervliesrijst

Je concentratie aan hoogwaardige eiwitten snel aanvullen kun je door deze gezonde voeding te combineren met natuurlijke voedingssupplementen.

Een tekort aan eiwitten aanvullen doe je met de vele voedingstips en aangepaste recepten uit De Afslank Receptenbijbel van voedingsdeskundige Richard Ridder. (Gratis webinar)

Gezond vetpercentage

[fusion_button link=”http://www.paypro.nl/producten/Afslank_Receptenbijbel/21142/50831/weekmenu/weekmenu-af//” color=”default” size=”” type=”” shape=”” target=”_self” title=”” gradient_colors=”|” gradient_hover_colors=”|” accent_color=”” accent_hover_color=”” bevel_color=”” border_width=”1px” icon=”” icon_divider=”yes” icon_position=”left” modal=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ alignment=”left” class=”” id=””]JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen![/fusion_button]

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.