Voeding met veel koolhydraten is niet alleen schadelijk voor je gezondheid. Het maakt ook afvallen moeilijk en uiteindelijk zelfs onmogelijk. Om je gezondheid te verbeteren en makkelijker je overgewicht te verliezen is het handig om te weten in welke voedingsmiddelen de meeste koolhydraten aanwezig zijn.

Maar welke voeding heeft nu de meeste koolhydraten zodat je weet welke producten je best niet op tafel brengt?

Diegenen iets aan hun overgewicht willen doen, doen dit vaak met voeding arm aan koolhydraten. Om hun afslankproces zo snel mogelijk te laten verlopen eten ze het liefst geen koolhydraten. Helemaal geen koolhydraten eten doet veel meer kwaad dan goed. We moeten daarbij namelijk het onderscheid maken tussen snelle en trage koolhydraten.

Snelle koolhydraten

Dan hebben we het vooral over geraffineerde suiker en zetmeel. Die vind je vooral in snoep, koekjes, gebak en chips maar ook in alle witte deegwaren, rijst, alle soorten wit brood en aardappelen. Die zijn zo verteert, zijn arm aan gezonde voedingsstoffen en geven ons geen voldaan gevoel. Zo loop je altijd met honger rond en kun je letterlijk dag en nacht eten. Voeding met snelle koolhydraten brengt niets bij aan een goede gezondheid en kun je dus best niet eten.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Trage koolhydraten

Voeding met veel koolhydratenTrage koolhydraten zorgen voor een gans ander verhaal. Ze verteren nauwelijks of niet, blijven lang in ons lichaam en vragen veel energie. Ze zijn een belangrijke bron van gezonde voedingsstoffen en leveren voldoende energie om je volgende maaltijd zonder honger te bereiken. Zo eet je minder en veel gezonder. Trage koolhydraten zijn dus onmisbaar en mag je zeker niet van je dagelijks menu schrappen. In een gezond en natuurlijk voedingspatroon eet je veel eiwitten, voldoende gezonde vetten en de juiste koolhydraten.

Voeding met weinig koolhydraten doet je makkelijker afvallen

Voeding met weinig maar toch voldoende trage koolhydraten zorgt voor een betere gezondheid en makkelijker afvallen. Als je geen snelle koolhydraten eet, zoekt je lichaam naar andere energiebronnen en dan spreekt het je opgeslagen vet aan als bron van energie. We hebben dus wel degelijk trage koolhydraten nodig. Het gaat erom voldoende juiste koolhydraten te eten

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Voeding met veel koolhydraten

Voeding met veel koolhydratenVele voedingsmiddelen barsten van toegevoegde suikers en andere snelle koolhydraten. Als je gezond wilt eten en makkelijker afvallen moet je weten welke voeding de meeste ongezonde koolhydraten bevat.  Bij een koolhydraatarm dieet laat je deze voeding met veel snelle en dus ongezonde koolhydraten best zoveel mogelijk onaangeroerd en vooral:

Suiker en zoete tussendoortjes

Alle voeding met pure, geraffineerde witte suiker hoort niet thuis in een gezond eetpatroon. Het gaat in de eerste plaats om snoep, koekjes, gebak chips en chocolade, behalve pure zwarte chocolade met minstens 75 procent rauwe cacao. Controleer altijd de verpakking want suiker komt op het voedingslabel onder vele andere benamingen voor zoals  agavesiroop of ahornsiroop.

Jam en alle zoet broodbeleg

Vooral kant en klare confituur, jam en gelei uit de supermarkt bevatten gemiddeld tot de helft en zelfs meer toegevoegde suikers. Confituur, jam en gelei maak je best zelf, zo weet je wat je eet. Suikervrije producten uit de natuurwinkel of de bioshop zijn gezonde alternatieven. Ook ander zoet broodbeleg zoals chocoladepasta of hagelslag en bewerkte honing zijn rijk aan snelle koolhydraten.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Gedroogd fruit

voeding met veel koolhydratenEet steeds vers fruit, maximaal drie verschillende stukken per dag. Als je makkelijker wilt afvallen beperk je dit best tot een stuk per dag. Gedroogd fruit is rijk aan suiker en eet je best zo weinig mogelijk.

Vruchtensappen

Vers fruit eten is gezond want rijk aan alle gezonde voedingsstoffen waaronder vooral vitaminen, mineralen en voedingsvezels. Kant en klare fruit- en vruchtensappen bevatten teveel toegevoegde suikers en nauwelijks vezels waardoor je ze best niet drinkt.  Vers fruit bevatten van nature ook suikers, maar de nadelen van deze fruitsuikers wegen zeker niet op tegen de vele gezondheidsvoordelen van fruit.

  • Fruit rijk aan natuurlijke suikers: zijn vooral lychees, mango’s, bananen, druiven,  kersen
  • Fruit met weinig natuurlijke suikers: avocado, aardbeien, mandarijnen, abrikozen, bosbessen
  • Andere dranken met veel suiker: alle frisdranken, zelfs hun light versie, vruchtenyoghurt, kwark of yoghurtdrinks met toegevoegd fruit bevatten veel toegevoegde suikers. Je eet en drinkt ze bij voorkeur zo weinig mogelijk
JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Zuivelproducten

Voeding met veel koolhydratenAllerlei zuivelproducten maar vooral melk bevat veel lactose en kun je dus best niet drinken tijdens een koolhydraatarm dieet. Harde en gerijpte kazen bevatten weinig of geen lactose en mag je dus wel eten. De typische yoghurtbacteriën maken zelf het enzym lactase aan waardoor ze de lactosevertering verbeteren, je kunt ze dus ook zonder problemen eten. Patiënten met een lactose-intollerantie kunnen lactosevrije melk en sojadranken drinken als ze verrijkt worden met calcium en vitaminen.

Graanproducten

Er zijn granen met veel snelle en andere met gezonde trage koolhydraten. Dat hangt af van de soort granen.

  • Granen met veel snelle koolhydraten: zijn vooral rijst, tarwe, rogge, maïs en gierst. Producten die van granen zijn gemaakt en dus ook grote hoeveelheden granen bevatten zijn kant en klare ontbijtgranen, witte pasta, tortilla’s, pannenkoeken, muesli, cruesli en pizzabodems.
  • Graanproducten met langzame koolhydraten: vind je in roggebrood, speltbrood, volkorenbrood, quinoa en volkorenpasta. Hier mag je in een gezond voedingspatroon om makkelijk af te vallen beperkt van eten
  • Brood: alle soorten wit brood hebben graan en veel zetmeel als basis. Geef dus altijd de voorkeur aan alle soorten volkorenbrood, maar eet niet meer dan enkele sneetjes per dag. Of nog beter: bak zelf je brood.
  • Erwten en bonen: en vooral sperziebonen, doperwten, witte bonen en bruine bonen zijn rijk aan zetmeel en bevatten dus grote hoeveelheden snelle koolhydraten.

  • Aardappelen: bevatten ook veel zetmeel. Eet ze dus zeker niet alle dagen.
  • Rode bieten: zijn een belangrijke bron van zetmeel en passen niet in een gezond en natuurlijk voedingspatroon met weinig koolhydraten.
  • Maïs: is geen groente maar een graansoort met veel snelle koolhydraten.
  • Light producten: bevatten gemiddeld 30 procent minder vet maar des te meer suiker en andere ongezonde toegevoegde stoffen. Light producten doen je trek in zoet niet verdwijnen, integendeel.
  • Kant-en-klare producten: kant en klare gerechten, sauzen en soepen bevatten meer suikers en koolhydraten dan verse producten. Eet daarom altijd natuurlijk, vers en seizoensgebonden.

Je gezondheid verbeteren en makkelijker afvallen doe je in een natuurlijk voedingspatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!  

Gezond vetpercentage

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!