Vitamine D verbetert je humeur en doet je makkelijker afvallen

Spread the love

Vitamine D, we zijn met steeds meer die met een ernstig tekort worstelen. Het is overigens niet alleen een vitamine, maar ook een hormoon die in vele lichaamsprocessen een hoofdrol vervult. Vitamine D is een van de weinige vitaminen die je lichaam niet zelf kan aanmaken. Daardoor is het in de eerste plaats aangewezen op het zonlicht. Dat zorgt er voor dat deze vitamine onderhuids wordt aangemaakt.  Gezond, evenwichtig en vooral gevarieerd eten helpt ook om voldoende vitamine D aan te maken.  Met voldoende vitamine D voel je je goed in je vel. Het verbetert niet alleen je gezondheid en vooral je humeur, maar doet je ook makkelijker afvallen.

Hoe kunnen we onze voorraad vitamine D aanvullen en op peil houden?

Vitamine D wordt dus vooral aangemaakt door het zonlicht. Je vindt deze vitamine in beperkte mate in heel wat voedingsproducten van dierlijke afkomst.

Deze vitamine is vooral aanwezig in:  

  • Vette vis: zoals wilde zalm, paling, tonijn, forel, kabeljauwfilet, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, haring en in ansjovis

  • Vissenolie: vooral in levertraan

  • Eierdooiers

  • Paddenstoelen 

  • Margarine en halvarine

  • Bak- en braadproducten 

[fusion_button link=”http://www.paypro.nl/producten/Afslank_Receptenbijbel/21142/50831//” color=”default” size=”” type=”” shape=”” target=”_self” title=”” gradient_colors=”|” gradient_hover_colors=”|” accent_color=”” accent_hover_color=”” bevel_color=”” border_width=”1px” icon=”” icon_divider=”yes” icon_position=”left” modal=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ alignment=”left” class=”” id=””]JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid en snel afvallen![/fusion_button]

Lees ook: Vitamine D verbetert denkvermogen en concentratie en doet studenten beter presteren

Vitamine D en afvallen

Vitamine D beheerst vele lichaamsprocessen. Het heeft een belangrijke invloed op veel voorkomende aandoeningen vooral gelinkt aan overgewicht en zwaarlijvigheid. In een gezond voedingspatroon eet je dagelijks voeding rijk aan vitamine D en hoogwaardige eiwitten.  Deze vitamine speelt dan ook ene belangrijke rol in je vetverbrandingsproces. Dat was telkens het resultaat van verschillende wetenschappelijke onderzoeken naar de invloed van een vitaminetekort op onze gezondheid en lichaamsgewicht. Vitamine D wordt opgeslagen in je lever en in je vetweefsel. Bij overgewicht wordt men meestal geconfronteerd met een gebrek aan deze vitamine.

Vitamine D verbetert zowel je bloedsuikerspiegel als je verzadigingsgevoel. 

Een te kleine concentratie aan deze vitamine zorgt voor meer honger waardoor je automatisch meer eet. Vooral dan zoete, vette en dus ongezonde tussendoortjes. Een sterk schommelende bloedsuikerspiegel zorgt voor de extra aanmaak van het hormoon insuline waardoor je meer vet opslaat.

Lees ook: Meer vitamine D slikken tegen virus besmettingen zoals groep en corona?

Vitamine D zorgt voor meer spieren

Samen met hoogwaardige eiwitten heeft  deze vitamine een belangrijke invloed op je spieren. Een tekort zorgt niet alleen voor spierkrampen en spierzwakte maar ook voor spierafbouw. Je spiermassa speelt echter een belangrijke rol in je vetverbrandingssysteem. Afvallen doe je alleen met minder vet en meer spieren. Die verbranden ook energie (calorieën), zelfs terwijl je rust… en slaapt. Afvallen terwijl je slaapt is dus geen fabeltje. Vitamine D verbetert ook je evenwichtsgevoel, waardoor het risico op vallen kleiner is. Deze vitamine zorgt dus niet alleen voor minder botbreuken, maar ook voor minder valpartijen.

De andere voordelen van voldoende vitamine D:

  • Zorgt voor sterke botten en verkleint je risico op osteoporose: in combinatie met calcium zorgt vitamine D voor sterke botten. De tandem Vitamine D-en calcium verkleint je risico op botontkalking of osteoporose aanzienlijk.

  • Verlengt je verzadigingsgevoel waardoor je automatisch minder eet: bij een voldoende hoeveelheid van deze vitamine maakt je lichaam meer leptine aan. Dit hormoon bepaald je verzadigingsgevoel. Het stuurt signalen uit naar je hersenen als je voldoende hebt gegeten en dus best stopt. Hoe lager je concentratie aan vitamine D hoe meer honger, hoe meer je eet en hoe moeilijker je gewicht verliest

  • Insuline: Voldoende vitamine D zorgt voor een stabiel insulineniveau. Gebrek aan deze vitamine geeft je meer honger waardoor je teveel eet en moeilijker of zelfs niet afvalt

  • Je slaat minder vet op: vetcellen krijgen geen schijn van kans om zichzelf op te slaan. Bij een tekort wordt alle vet opgeslagen in je lichaam en dreigt obesitas

  • Je verbrandt ook meer ongezond buikvet: buikvet is nog ongezonder dan onderhuids vet. Je raakt het ook veel moeilijker kwijt.  Vitamine D helpt je overal opgeslagen lichaamsvet te verbranden, dus ook dit ongezond buikvet.

  • Daardoor verkleint je risico op: aderverkalking, hart- en vaatziekten, een verstoort cholesterolgehalte, hoge bloeddruk en diabetes aanzienlijk

  • Zorgt voor een sterker immuunsysteem en een grotere natuurlijke weerstand: dat heeft tot gevolg dat je meer bestand bent tegen allerlei aandoeningen, ook tegen verkoudheden, griep en infecties van je luchtwegen zoals bronchitis

  • Beschermt je tegen depressie: een vitamine D- tekort verlaagt ook je hoeveelheid serotonine. Dit hormoon beschermt je tegen vele vormen van depressie. Een tekort aan dit hormoon kan dus depressie veroorzaken.

  • Je neemt makkelijker calcium op

  • Voorkomt veel voorkomende soorten kanker of vertraagt de groei van kankertumoren: dat is onder meer het geval bij borstkanker, baarmoederhalskanker, darm -en prostaatkanker en longkanker

Lees ook: Vitaminen die je vetverbranding versnellen en makkelijker doen afvallen

Je voorraad vitamine D aanvullen of behouden doe je door:

  • Meer te bewegen: zoals minstens een half uurtje te wandelen, joggen of fietsen

  • Geef steeds de voorkeur aan deze vissoorten: zoals wilde zalm, paling, tonijn, forel, kabeljauwfilet, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, haring en in ansjovis

  • Vissenolie en vooral levertraan te gebruiken

  • Door dagelijks een eitje (vooral de dooier) te eten

  • Regelmatig paddenstoelen op je menu te plaatsen 

  • Door margarine en halvarine, bak- en braadproducten te gebruiken bij de bereiding van al je gerechten

Lees ook: Zonlicht goed voor je gezondheid en lichaamsgewicht

Voldoende gezonde voedingsstoffen zoals vitamine D, mineralen, eiwitten en voedingsvezels krijg je alleen binnen in een natuurlijk voedingspatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!

Snel afvallen zonder dieet

[fusion_button link=”http://www.paypro.nl/producten/Afslank_Receptenbijbel/21142/50831//” color=”default” size=”” type=”” shape=”” target=”_self” title=”” gradient_colors=”|” gradient_hover_colors=”|” accent_color=”” accent_hover_color=”” bevel_color=”” border_width=”1px” icon=”” icon_divider=”yes” icon_position=”left” modal=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ alignment=”left” class=”” id=””]JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid en snel afvallen![/fusion_button]

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.