Verkoudheid of Griep – Wat kun je best eten en drinken om zo vlug mogelijk te genezen?

Verkoudheid of griep? Er is een groot verschil tussen de twee. Verkoudheden zijn vervelend maar genezen spontaan. Na een tiental dagen ben je er van verlost. Griep is veel agressiever en de symptomen veel intenser. Eten en drinken bij verkoudheden of griep is niet makkelijk maar wel nodig. Als je de juiste voeding eet en gezond drinkt kun je het genezingsproces van zowel verkoudheden als griep sterk verkorten. 

Wat is het verschil tussen een verkoudheid en griep en wat eet je best om zo snel mogelijk te genezen? 

Er is een duidelijk verschil tussen een verkoudheid en griep. Een verkoudheid betreft is een virale infectie van de luchtwegen en is vaak het gevolg van een verlaagde weerstand. Ons immuunsysteem verzwakt als gevolg van een ongezond eet- en leefpatroon, teveel stress, te weinig lichaamsbeweging of onder invloed van vocht en koude. Bij een verlaagde natuurlijke weerstand gaat ook je lichamelijke conditie erop achteruit. Dan vergroot ons ricio op een virusbesmetting. En er is niet één, maar er zijn wel honderden verkoudheidsvirussen. Je immuunsysteem versterken en je weerstand verhogen doe je door natuurlijke voeding en vooral met veel verse groenten en fruit.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Verkoudheid of griep: De symptomen

Verkoudheid of griepBij een verkoudheid worden vooral de slijmvliezen van onze luchtwegen aangetast. Dat uit zich vooral in een bijholteontsteking of sinusitis, een neusslijmvliesontsteking (rhinitis), keelontsteking (faryngitis) en/of ontsteking van het strottenhoofdslijmvlies (laryngitis). Er zijn zowel milde als hardnekkige verkoudheidsvirussen. Milde verkoudheden blijven gelukkig beperkt tot  heesheid, hoesten en een vervelende verstopte neus. Verkoudheden komen zowel voor in het najaar en de winter als in hartje zomer. Ze voorkomen doe je door je weerstand te verhogen. In de eerste plaats door gezond en natuurlijk eten.

Verkoudheden of griep: Griep is seizoensgebonden

Griep is daarentegen seizoensgebonden. Griepvirussen zijn ook veel agressiever. Bij sommige bevolkingsgroepen zijn ze agressiever dan bij anderen. Griep is besmettelijk en wordt overgedragen door microscopisch kleine druppeltjes die worden verspreid door te hoesten of te niezen. Hiet griepseizoen loopt van november tot maart.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Verkoudheden of griep: Hoe herkennen

Verkoudheid of griepEr bestaan duidelijke verschillen tussen verkoudheden en griep. Verkoudheid beginnen vaak met een verstopte neus of loopneus en hoofdpijn. Je voelt je hangerig, moe en bent soms ook koortsig. Verkoudheden genezen spontaan. Na een tiental dagen is alle leed geleden. Het verkoudheidsvirus leeft gemiddeld tien dagen in ons lichaam. Griep is, zoals hierboven aangehaald, agressiever. De symptomen zijn dezelfde als bij een verkoudheid maar zijn veel intenser.  De belangrijkste symptomen van griep zijn hevige hoofdpijn, intense spierpijn, Vermoeidheid, algemene zwakte en vaak hoge koorts. Griep krijgt je maar één keer per jaar te pakken

Verkoudheid en griep: Dit eet en drink je best om snel te genezen

Verkoudheden kun je voorkomen door een gezond eetpatroon met veel verse groenten en fruit en het slikken van extra voedingssupplementen rijk aan vitaminen, mineralen en spoorelementen.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Het genezingsproces van verkoudheden en griep doe je door:

Zorg er voor dat je goed Gehydrateerd blijft

Verkoudheid of griepBij verkoudheid of griep zorg je er voor dat je zo goed mogelijk gehydrateerd blijft. Zeker als je koortsig bent en veel transpireert. Drink daarom veel water. Sportdrank, kokoswater en groene thee zijn evenveel gezonde alternatieven. Sportdrank en kokoswater vullen onmiddellijk je tekorten aan, vooral van natrium en kalium aan. Overdrijf vooral niet met het drinken van sportdrank. Die bevatten grote hoeveelheden toegevoegde suikers. Heb je weinig zin in eten? Dan krijg je met het drinken van sportdrank toch een hoeveelheid calorieën binnen te krijgen. Die heb je nodig als bron van energie

Doe dat zeker bij griep. Griep heeft een negatieve invloed op je bovenste luchtwegen en dan kan groene thee verlichting brengen door je luchtwegen helpen openen. Groene thee bevat veel sterke antioxidanten, meer dan bijvoorbeeld zwarte thee. Voeg een kleine hoeveelheid onbewerkte honing bij je groene thee. Dat kalmeert je keel en stilt je hoest.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Drink regelmatig kokoswater

Verkoudheid of griepKokoswater hydrateert nog beter dan water en vult je voorraad natrium, kalium, magnesium, calcium en chloor aan. Kokoswater kun je zo drinken of in een zelf gemaakte smoothie verwerken. Maak je smoothie met citrusvruchten en enkele aardbeien. Die zijn rijk aan vitamine C en ook die verkort de genezingstijd van zowel een verkoudheid als griep.

Eet vooral noedelsoep met kip

Soep op basis van bouillon, veel groenten en weinig of geen zout zorgt er voor dat je bloeddruk op een gezond peil blijft. Soep is rijk aan gezonde voedingsstoffen en vooral aan vitaminen, mineralen en voedingsvezels. Heb je ook last van een verstopte neus? Kies dan voor warme Aziatische noedelsoep. Ook kippenoedelsoep is een aanrader bij verkoudheid of griep. Met kippensoep geniet je van alle voordelen die groenten je leveren. De kip en de noedels zorgen voor de nodige eiwitten.

Bonen en erwten leveren extra eiwitten

Heb je geen zin in soep? Probeer dan zoveel mogelijk bonen en erwten te eten. Peulvruchten vullen je eiwitvoorraad aan. Andere peulvruchten zijn groentekiemen, maïs, kapucijner, linzen en kikkererwten.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Eet kleurrijke groenten en fruit

Verkoudheid en griepVeel verse groenten en fruit zijn altijd en voor iedereen gezond. Dat is zeker zo bij verkoudheid of griep. Verse groenten en fruit barsten van alle gezonde voedingsstoffen en bevatten weinig of geen calorieën. Ze versterken ons immuunsysteem en verhogen onze natuurlijke weerstand en dat is nodig om de te genezen. Varieer zoveel mogelijk en eet alle kleuren groenten en fruit. Zo geniet je maximaal van al hun voordelen. Groenten eet je onbeperkt en zeker 500 gram per dag. Fruit bevat fruitsuikers. Eet daarom nooit meer dan drie verschillende stukken fruit per dag.

Rundvlees

Levert een extra dosis zink, een mineraal dat infecties voorkomt en geneest. Anderen bronnen van zink zijn schaal- en schelpdieren zoals mosselen, oesters, garnalen en krab.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Gember

Werkt ontstekingsremmend en zorgt voor een goede spijsvertering. Gember werkt ook tegen maag- en darmklachten.

Bananen, rijst en appelmoes

Verkoudheid of griepZijn heilzaam bij misselijkheid en braken.

Fruitijsjes

Verteren makkelijk en verzachten keelpijn. Kies voor 100 procent fruitijsjes. Dat geeft je immuunsysteem en je natuurlijke weerstand een extra boost.

Griekse yoghurt

Is rijk aan probiotica. Die zorgen voor een goede spijsvertering, een gezonde darmflora en verhogen je natuurlijke weerstand. Probiotica is zeker nuttig als je antibiotica slikt.

Bereiden

Hak of snij de groenten in kleine stukjes. Breng alles aan de kook, voeg de soepverrijker toe en laat alles ongeveer een uurtje koken totdat alles gaar is.

De recepten van het soepdieet bevat weinig tot bijna geen calorieën. De basis soep die beschreven staat mag op elk moment van de dag genomen worden als je trek in eten hebt.

Eet het zo vaak je wilt, want de ingrediënten bevatten bijna geen calorieën. Het gaat er om dat je trek in eten verdwijnt.

Wanneer er daadwerkelijk aan het dieetschema wordt gehouden zullen er snel resultaten te zien zijn, maar deze zullen weer verdwijnen wanneer de oude eetgewoontes worden opgepakt. Het bekende jojo-effect.

Omdat je bijna geen eiwitten binnenkrijgt, gaat je lichaam een beroep doen op je spieren. Dus je spieren worden aangesproken voor energie. Het resultaat dat je ziet is dus geen vet dat je hebt verbrand, maar spiermassa.

Gezond eten om het genzeingsproces van verkoudheden of griep te versnellen doe je alleen in een gezond eetpatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!  

Gezond vetpercentage

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!
Door |2018-10-30T19:07:57+00:00oktober 27th, 2018|Gezondheid|2 Reacties

Over de auteur:

Francois Appers
Hallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten. Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

2 Comments

  1. LavieMamsElle 29 oktober 2018 at 22:24 - Reply

    Heel interessant om te lezen. Mensen staan er te weinig bij stil wat ze best kunnen doen als ze verkouden zijn. Griep zien we liever niet komen maar je kan het eigenlijk ook maar gewoon uitzieken en natuurlijke middelen gebruiken.

Reageer ook!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.